InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hemothorax: bloeding longvliezen en moeilijk ademen

Hemothorax: bloeding longvliezen en moeilijk ademen

Hemothorax: bloeding longvliezen en moeilijk ademen Zware verkeersongevallen, gebroken ribben of een messteek kunnen bloedingen tussen de longvliezen veroorzaken. Daarbij neemt de druk op de longen dermate toe, dat ademhalingsproblemen ontstaan en men het ongemakkelijk benauwd krijgt. In combinatie met een snel bloedverlies kan deze omstandigheid tot shock en het overlijden leiden. Wat houdt hemothorax in, wat zijn de gevolgen en waarom is een spoedoperatie soms noodzakelijk?

Hemothorax

Druktoename op long door bloedingen

Door toedoen van trauma aan het lichaam kan een interne bloeding ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan gebroken ribben, welke een long hebben aangetast, een messteek of ander lichamelijk letsel. Bij een beschadiging aan het longvlies, schade aan bloedvaten of longslagader kan een bloeding tussen de longvliezen voorkomen. Daarbij wordt de normaal luchtledige ruimte gevuld met bloed. Het zorgt ervoor dat de vloeistofdruk toeneemt, waardoor de longen in elkaar worden gedrukt. De ademcapaciteit neemt daarmee snel af. Wat kunnen de gevolgen zijn?

Verschil met klaplong

In het geval van een ingeklapte long komt er door een breuk of beschadiging iets lucht tussen de longvliezen. Het is een relatief veel voorkomende aandoening, waarbij eveneens het formaat van de longen afneemt. De onderdruk oftewel de vacuümtoestand is verdwenen, waardoor de longen zichzelf niet meer in stand kunnen houden. Meestal komt dit eenzijdig voor. Door gebruik te maken van een thoraxdrainage kan de aangevoerde lucht weer worden afgevoerd. Let wel een klaplong kan in verschillende gradaties voorkomen. Compleet ingeklapt wordt met de drain opgelost. Betreft het slechts een beperkte inklapping dan wordt vaak een natuurlijk herstel nagestreefd. Oftewel de long zal bij voldoende inademing weer het juiste formaat aannemen. Laat u bij een vermoedelijk ingeklapte long goed informeren hoe het kan worden hersteld. Bij een klaplong kunnen de klachten vergelijkbaar zijn als bij een lichte bloeding tussen de longvliezen.

Complicaties hemothorax

Inwendige bloedingen kunnen soms fataal zijn. Zeker een aangetaste longslagader waarbij bloed tussen de longvliezen komt, kan ernstige gevolgen hebben. Denk daarnaast ook aan een messteek of de binnendringing van een ander scherp voorwerp. Letsel aan de longen zelf of omringend weefsel kunnen bloedingen veroorzaken, waardoor de ruimte wordt opgevuld. Naarmate de bloeding ernstiger is, des te kritischer zal de omstandigheid zijn. Bloeddrukverlies tezamen met snel afnemende ademcapaciteit zorgen ervoor dat de persoon in een shocktoestand terechtkomt, waardoor men direct in levensgevaar is. Medische hulp is per ommegaande noodzakelijk. Denk aan een verkeersongeval, waarbij veel in- en uitwendige schade wordt veroorzaakt. Let wel de bloeding kan ook voorkomen naar aanleiding van hart- of longoperatie. Is er sprake van een doorboring van de vliezen, waarbij de longen ook worden aangetast dan kan het leiden tot het ophoesten van bloed. Deze situatie is altijd zeer urgent, waarbij medische hulp direct moet worden ingeschakeld. Het opgebouwde bloed kan in de longvliezen soms geïnfecteerd raken, waardoor pusophoping ontstaat of één en ander gaat stollen.

Klachten

Gaat het om kleine bloedingen dan vult de ruimte langzaam. Oftewel de klachten groeien geleidelijk aan. Voordat een levensbedreigende omstandigheid van toepassing is, zullen andere klachten eerst van toepassing zijn. Denk aan toenemende kortademigheid gecombineerd met pijn op de borst. Daarbij kan men mogelijk met waterige geluiden ademen, waarbij de benauwdheid snel toeneemt. Het is van belang om snel medische aandacht te krijgen, omdat de situatie bij een inwendige bloeding progressief verslechtert. Heeft u een ongelukje gehad, waarbij voorgenoemde klachten voordoen neem dan per direct contact op met 112.

Drain longvliezen of spoedoperatie

Een lichte bloeding kan meestal met een thoraxdrain worden behandeld. Het opgebouwde bloed wordt dan via die slang afgevoerd. Daartoe dient de drain rechtstreeks tussen de vliezen te worden aangebracht, zodat het bloed tussen de ribben door wordt afgevoerd. De drain zal daartoe in eerste instantie achterblijven, zodat eventueel wederom bloed wordt afgevoerd. Kleine inwendige wondjes kunnen stelpen en vanzelf dichtgaan. Let wel dat kleine bloedingen bij personen met de ziekte von Willebrand (komt bij ongeveer één op de honderd personen voor) langdurig zijn. Is er sprake van een ernstige bloeding dan zal een operatie noodzakelijk zijn. De veroorzakende wond dient men op te sporen en te herstellen. Indien heftige bloedingen aanhouden dan zal de toestand er niet beter op worden, waardoor de patiënt na shock komt te overlijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinfo.nl/%7B3f71a874-e77b-43de-9d8d-24275a4fa241%7D
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pleurale_ruimte
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemathorax

Reageer op het artikel "Hemothorax: bloeding longvliezen en moeilijk ademen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ademhalingsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!