InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een klaplong: de behandeling van een klaplong

Een klaplong: de behandeling van een klaplong

Een klaplong is niet alleen heel pijnlijk, maar ook heel lastig. Mensen worden er kortademig van en kunnen niet zoveel meer doen. Bovendien duurt de behandeling wel een week en moet iemand daarvoor worden opgenomen in het ziekenhuis. Maar een nieuwe therapie moet er voor zorgen dat een klaplong snel kan worden behandeld en dat de patiënt al na een dag naar huis kan om te herstellen.

Wat is een klaplong?

Een klaplong is een lekje in een long. Die long schrompelt dan ineen en de borstholte vult zich met lucht. De klaplong wordt ook wel aangeduid met pneumothorax. Een klaplong kan overigens ontstaan na bijvoorbeeld een ongeluk als bijvoorbeeld een rib is gebroken en door de long heen prikt. Maar hij kan ook zomaar spontaan optreden. En wie eens een klaplong heeft gehad, heeft een grotere kans op weer eentje die iemand die nog nooit een klaplong heeft gehad.

Hoe wordt een klaplong behandeld?

Een klaplong werd en wordt vaak behandeld door een drainageslang in de borstkas van de patiënt. Dit slangetje zuigt de lucht uit de holte, zodat de long zich weer kan ontvouwen. Het drainagesysteem hangt daarbij aan de wand van de kamer waarin de patiënt zich bevindt en dat zuigt continue lucht weg tussen long en borstkas. In de bak is te zien dat er nog lucht in de borsthalte zit als het vocht in de bak borrelt. Maar om te zien of de long weer helemaal in orde is, moeten constant longfoto’s worden gemaakt omdat te kijken hoeveel lucht er echt weg is. In Friesland hebben een aantal longartsen een klein en digitaal thoraxdrainagesysteem ontwikkeld. Dit systeem zorgt ervoor dat iemand veel korter in het ziekenhuis hoeft te liggen en dat de persoon in kwestie eerder weer op de been is. Het apparaat heeft een zelfsturend mechanisme en heeft een digitale aansturing zodat af te lezen is hoe de toestand van de long is.

Jonge mannen met lange slanke lijven hebben meer kans op een klaplong

Bij jonge mannen met lange en slanke lijven blijken veel meer klaplongen te ontstaan in de slaap en tijdens lichamelijke inspanning dan bij andere groepen.

Hoe merk je een klaplong?

  1. Een klaplong kan een stekende pijn veroorzaken
  2. Omdat de long de ademhaling niet meer helpt reguleren wordt de patiënt benauwd en kortademig
  3. Soms merken mensen er overigens ook weinig van en lopen ze er een aantal dagen mee rond.

Kans op een tweede klaplong groter na een eerste klaplong

Wie ooit een klaplong heeft gehad, loopt 30 tot 35 procent kans op een tweede. Vaak wordt zo’n tweede klaplong behandeld door tijdens een kijkoperatie het gaatje te dichten en worden de long en het borstvlies aan elkaar vastgemaakt. Na zo’n operatie vallen de meeste longen daarna niet meer in.

Andere methoden om een tweede klaplong te behandelen

Er zijn ook ziekenhuizen die een tweede klaplong behandelen door via een slangetje talk aan te brengen op het longvlies. Daardoor ontstaat irritatie en dat zorgt ervoor dat de longvliezen weer naar elkaar toegroeien. Het nadeel van deze talkbehandeling is echter dat het voor de patiënt erg pijnlijk is.
Gerelateerde artikelen
Pneumothorax (klaplong)Pneumothorax (klaplong)Pneumothorax is de medische term voor een klaplong. Bij een klaplong zit er lucht in de borstholte, in de ruimte tussen…
Klaplong oorzaken, symptomen en behandelingEen klaplong wordt ook wel pneumothorax genoemd. een klaplong kan veroorzaakt worden door een verwonding. Ook kan een kl…
Hoe behandelen we een klaplong?Hoe behandelen we een klaplong?Het is meestal het gevolg van een (sport)ongeval, maar dat is lang niet altijd het geval. Iedereen van ons kan het slach…
Klaplong: symptomen, behandeling en herstel (pneumothorax)Klaplong: symptomen, behandeling en herstel (pneumothorax)Klaplong symptomen en behandeling. Een klaplong ontstaat door een ophoping van lucht in de pleuraholte, dat is de ruimte…
Klaplong: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakKlaplong: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAls er lucht tussen de twee vliezen van de long en de borstwand (de pleuraholte) zit, is er sprake van een klaplong. In…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Ziekenhuis de Tjongerschans

Reageer op het artikel "Een klaplong: de behandeling van een klaplong"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 20-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!