InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Phantosmie: geuren in de neus die er niet zijn

Phantosmie: geuren in de neus die er niet zijn

Phantosmie is een vreemde aandoening van het reukorgaan. Men ruikt dan geuren die er in werkelijkheid niet zijn. Vaak zijn dit geuren die niet erg aangenaam zijn. Waar komt deze aandoening vandaan en vooral, wat is eraan te doen?

Wat is Phantosmie?

Mensen met Phantosmie ruiken of hebben een geur in de neus die er in werkelijkheid niet is. Meestal zijn het onaangename geuren en blijft deze geur een aantal dagen/weken hangen in de neus. De geur is echter niet de gehele dag aanwezig, maar komt in vlagen. Het kan ook gepaard gaan met het proeven van de geur. Het kan ontstaan na het ruiken van de geur die dan blijft hangen, maar er zijn ook andere oorzaken te noemen. Meestal ruikt men ook nog wel goed andere geuren die er wel zijn, maar blijft de geur die in de neus zit op de achtergrond aanwezig. Phantosmie is een variant van Anosmie. Anosmie is een aandoening waarbij men volledig het reukvermogen verliest. Dit kan een aangeboren afwijking zijn of op latere leeftijd optreden.

Oorzaken van Phantosmie

Er zijn verschillende oorzaken te vinden voor Phantosmie. Het kan ontstaan nadat men een ongeluk heeft gehad waarbij hersenletsel is opgelopen. Door de schade kunnen de hersenen aan het reukorgaan verkeerde signalen doorgeven waardoor men een geur gaat ruiken die er niet is. Men kan ook Phantosmie krijgen na of voor een verkoudheid. Ook een allergie, infectie aan de luchtwegen of een tekort aan voedingsstoffen kunnen ervoor zorgen dat men een geur in de neus krijgt. Psychische problemen worden ook als oorzaak genoemd, maar er is niet duidelijk welke problemen de aandoening kunnen veroorzaken. Meestal zijn de hersenen aan te wijzen als oorzaak van deze en andere problemen met het reukorgaan. Het kan vergeleken worden met oren die 'suizen', dat komt ook doordat de hersenen verkeerde signalen doorgeven aan het gehoororgaan.

Gevolgen van Phantosmie

Phantosmie is een vervelende aandoening, omdat de geur in de neus meestal onaangenaam is. Men kan zich misselijk voelen wanneer de geur zijn intrede doet en blijft hangen. Aangezien de geur meestal een aantal dagen, of zelfs weken, achtereen blijft hangen, kan het behoorlijk gaan irriteren. Het heeft geen ernstige gevolgen, behalve dat men misschien verkouden wordt een aantal dagen/weken na het optreden van de Phantosmie.

Kan Phantosmie behandeld worden?

Het is niet duidelijk of er een behandeling is voor Phantosmie. Vaak is het een aandoening die wordt veroorzaakt door de hersenen en dat kan niet met een middeltje worden opgelost. Er is nog niet veel bekend over aandoeningen van het reukorgaan, dus mensen met deze aandoening kunnen niet simpelweg langs een arts gaan voor een oplossing. De vieze geur die een tijdje in de neus blijft hangen gaat vanzelf weer weg, maar komt meestal meerdere keren per jaar terug. Wellicht kan men proberen het slijmvlies in de neus te behandelen met een zoutoplossing of een neusspray. De geur kan dan een tijdje verdwijnen, maar het is geen permanente oplossing voor het probleem.
© 2011 - 2019 Irisvdpost, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dysosmie - verkeerde functies van het reukorgaanDysosmie is een aandoening aan het reukorgaan. Het kan zijn dat u helemaal niks kunt ruiken vanaf dat u geboren bent. He…
De reuk (zintuigen)De reuk (zintuigen)De neus, het uitsteeksel van het hoofd en het eerste deel van onze luchtwegen. De neus zorgt niet alleen voor het verwar…
Communicatie, een goede reuk en geurCommunicatie, een goede reuk en geurGoed communiceren is belangrijk en onmisbaar. Ook een goede reuk, reukzin en geur zijn belangrijk in de omgang met ander…
HelderruikendheidWat is Helderruikenheid. Andere namen hiervoor zijn: paranormaal ruiken en helder ruiken.Wat zijn de mogelijkheden van h…
Geurfunctie en geurgevoelS’avonds een boeket seringen geplukt in het oude dorp van Bellegarde. Wat kun je beter plukken in de schemering? Wat kun…
Bronnen en referenties
  • Ruikenenproeven.nl
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "Phantosmie: geuren in de neus die er niet zijn"

Reacties

Lieke, 21-05-2019 09:47 #62
Ook ik heb sinds een half jaar een bepaalde (gelukkig niet onaangename) geur in mijn neus. steeds dezelfde en vaag bekende geur.
Het is er niet altijd, wel dagelijks op onbepaalde momenten. heb ook last van een druipende neus, zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Ivo, 21-04-2019 00:11 #61
Uitlaatgassen - brandlucht die er niet is. Regelmatig last van, heb ik overgehouden na een flinke griep paar jaar terug. Ik hou het op eiwittenverbranding wat je wel vaker hoort van duursporters (en eigen sportervaring). Verdwijnt vanzelf bij mij, maar steekt weer de kop op bij verkoudheden en dergelijke.

Koen, 15-04-2019 15:07 #60
Herkenbaar, wat ik hier lees. Ongeveer 6-8 maanden last hiervan: de ene keer meer dan de andere. Ik heb of een vreselijk zure/bedorven lucht in m'n neus, meestal een paar dagen, dan 'even' geen last, en binnen 1 of 2 dagen de geur van BBQ spareribs. Die is gelukkig wat minder onaangenaam i.v.t. die zure bedorven lucht, maar ook niet aangenaam. Ik ruik ook bijna niets anders meer, omdat m'n neus de hele tijd vol zit met de 2 andere geuren. Vorige week eens aan mijn partner gevraagd of ik niet 'stink', ze iets zuurs ruikt, maar dat gelukkig niet, je wordt er wel onzeker van. Niet verkouden, geen griep, en ik heb 't ook toen ik onlangs een week in het buitenland was. Heel vervelend, maar ik lees ook geen oplossing. Ik zal ermee moeten leven vrees ik.

Clemie, 12-04-2019 23:40 #59
Ik ruik steeds gebakken aardappelen. Mijn partner ruikt niets. heb het hele huis al door gezocht. Komt dus echt uit mijn neus zelf. Dacht dat het misschien in ons tapijt zat (keuken in dezelfde ruimte) vanwege eten koken. Maar blijft aanhouden. Heb al een stick geprobeerd (Vicks) en druppels. Vind het gek om naar de huisarts te gaan. Iemand een idee?

Kimberley Pex, 25-12-2018 18:55 #58
Geuren die er niet zijn, ik heb het opgezocht, en nu kom ik uit op deze site. Sinds de vernietigende droogte dit jaar( april mei) 2018, ruik ik uitlaatgassen en benzine. Eerst dacht ik dat het door het fijn stof en luchtvervuiling kwam, toen dacht ik dat het aan de kaarsjes lag die ik brand als iemand in nood zit, maar nu twijfel ik. Bestaat er zo iets als helderruikendheid? Of is het toch iets in mijn hoofd, verkeerde signalen. Phantosmie? Of ligt het toch aan de vreselijke droogte en hitte dit jaar, dat er iets met mijn reukorgaan of slijmvliezen gebeurd is? In ieder geval heb ik dit nog nooit gehad, het is begonnen in het voorjaar, toen het hier in Maastricht niet meer regende(die paar druppels tel ik niet mee) Kan het zijn dat de snelwegen hierachter een laag slib hebben die ik ruik? Wel weet ik dat ik ontzettend goed ruik, hoor en proef(HSP) en dingen aanvoel. Deze uitlaatgassen en benzinelucht zijn vreselijk.

Remco, 01-12-2018 10:46 #57
Ik ruik ook een soort frituur lucht die er niet is.
Heel vervelend. Het gekke is, als ik dan iets voor mij neus houd zoals een kussen, dan is het weg
Ik weet niet komt doordat de wasverzachter de geur maskeert of dat het toch van buiten komt.
Verdwijnt de geur bij jullie ook als je iets voor je neus houdt?

Yvonne, 17-11-2018 18:19 #56
Beste allemaal,

Inmiddels ben ik erachter wat bij mij de oorzaak is. Heel voor de hand liggend eigenlijk: Ik ben sinds een dag of tien een koolhydraatarm dieet aan het volgen, en dit is een vervelend bijverschijnsel daarvan. Ik ben 'in ketose' zoals dat heet, mijn lijf is druk bezig met het verbranden van vet en dat geeft een aceton-/ammoniak-achtige lucht.

Achteraf gezien begrijp ik niet dat ik dit niet eerder doorhad, maar ja, achteraf is alles altijd makkelijker. Het is zeker niet plezierig maar nu ik weet dat het niet iets ernstigs is is het ook beter te verdragen ;-) En aangezien ik toch alleen woon klaagt er niemand over mijn aceton-adem haha!

Het zou mooi zijn als het voor jullie allemaal ook zo eenvoudig te verklaren/op te lossen was.
In ieder geval wil ik het hier wel melden want wie weet is het ooit voor iemand nog eens nuttig.
Sterkte gewenst!

Yvonne, 12-11-2018 17:40 #55
Vanmiddag hier terechtgekomen en het lost het probleem helaas niet op maar ik ben al blij met de herkenning! En er staan zijn ook vrij nieuwe berichten, van november, september. Ik ben dus beslist niet de enige, en de rokerige/branderige/uitlaatgassen lucht, die ik dus ook ruik, zie ik hier diverse keren voorbijkomen.

Ook heb ik een licht branderig gevoel in m'n keel en achter op de tong. Dit is al een paar weken, eerst dacht ik aan een allergie voor een haarverzorgingsmiddel, het leek verdwenen toen ik daarmee stopte maar inmiddels is de klacht toch weer terug.

Best wel verontrustend vind ik eerlijk gezegd, net als Bea word ik er ook best een beetje nerveus van. Naar de huisarts, tsja, lijkt me zo weinig zin hebben, dan word ik met een kluitje in het riet gestuurd. Ik zie het nog maar eens een paar weken aan, het is hinderlijk maar niet ondraaglijk. IJsje eten helpt niet, neusspray evenmin.

Bea, 06-11-2018 20:36 #54
Begin dit jaar heb ik de griep gehad, een paar weken later kreeg ik een rotte-eierenlucht in mijn neus, duurde even voordat het wegging, een paar mnd geleden kreeg ik een week lang een scherpe geur in mijn neus met tintelingen rond en in mijn neus en ogen en ik wordt er ook misselijk van, soms blijf de scherpe geur een paar weken weg, en komt weer voor een paar dagen/ weken terug. Van de dokter neuspray en anti-allergie pillen gekregen maar mocht niet baten, word er toch wel erg nerveus van.

Henk, 03-11-2018 22:54 #53
Ook ik heb regelmatig een vieze geur in de neus. Ik los dat op door een soort eau de toilet op een doekje te spuiten en daar af en toe aan te ruiken. Dan is de vieze geur in ieder geval weg.
Ik hoop hiermee ook anderen te kunnen helpen.
Mvg Henk

Adriane, 15-09-2018 18:46 #52
Sinds lange tijd, twee maanden heb ik een heel onaangename lucht om mij heen.
ik had een beetje het gevoel het komt uit mijn kraag.
ik word er misselijk en zenuwachtig van.
alles wat ik eet smaakt naar die geur zin in koffie een slok en bij de tweede slok vind ik de koffie zo vies
dat het door de gootsteen gaat.
Op mijn vraag stink ik zo? zegt iedereen hoe kom je erbij ik ruik niets.
Mijn huisarts lachte maar een beetje keek in mijn keel en ik kon weer gaan.
niets aan de hand!
ik word er zo onzeker van.

Annie, 10-09-2018 23:12 #51
Een vraagje
Als ik bij mensen binnenkom met bepaalde lucht in het huis heb ik zelf dagen last van die reuk in mijn neus die dagen blijft. Wat kan dat toch zijn en wat is er tegen te doen?

N., 17-05-2018 14:55 #50
Ook ik heb hier erg last van, ruik dan een rottende geur, vaak dacht ik misschien dat ik zelf ruik maar vraag dat aan mijn naasten maar die ruiken dan nooit iets. Soms bij windvlagen maar af en toe blijft dit ook hangen, is heel moeilijk vooral als je ook werkt in de zorg ruik je natuurlijk veel verschillende geuren. Ben er zodanig mee bezig dat het mij gek maakt en ik ook regelmatig een halitose test laat doen. Zie hier gelukkig wel meer mensen die hiermee te kampen hebben, helaas is het nog voor mij erg moeilijk om de geuren te onderscheiden van realiteit en dat wat mijn neus denkt te ruiken. Wie is hier ook zo mee bezig dat het je gek maakt?

Tineke, 12-05-2018 19:08 #49
Nou idd blij dat ik zie dat ik niet de enige ben. Eerst last van oorsuizingen en al ruim een jaar soms last van een onaangename rooklucht. Ik "verdacht " mijn collega's ervan, maar als ik dan ging kijken of er idd boven mijn kantoor werd gerookt zat er niemand. Na mijn griep 3 weken geleden heb ik er dagelijks last van. Een stinkende rooklucht die hinderlijk aanwezig is. Ook mijn smaak is teruggelopen.

Marcus, 19-02-2018 20:20 #48
Beste mensen,

Ik herken bijna alle verhalen, van lijkenlucht tot en met uitlaatgassen. En ook idd die vonken van metaalslijpsel. Ook bij mij was niets te vinden. Ook niet op de scans. Huisartsen en KNO artsen weten geen raad.
Ik hoop maar op een wonder dat iemand iets vindt tegen deze kwaal. Ik lees altijd op dit soort sites of er oplossingen zijn maar lees alleen de verhalen van mensen die het ook hebben.
Iemand had het over niet meer snuiten maar het lijkt me met medicijngebruik, drugs, ongeluk of stress te maken te hebben.
Als er iemand een oplossing weet hoor ik het graag.

Peter, 25-01-2018 13:20 #47
Ik heb ook beslist last van deze aandoening. Als ik ergens, b.v. op de markt langs een patatkraam ben gelopen en de geur hiervan heb opgesnoven, blijf ik de hele dag hier last van hebben. Ook geuren op andere plekken zoals in een bejaardentehuis, waar het vaak muf ruikt, hetzelfde effect. De volgende dag nergens geen last meer van. Maar ik heb ook last van oorsuizen, veroorzaakt door het antidepressiva Nortrilen. Dus een bijwerking die blijvend is geworden. Heel vervelend want het wordt alleen maar erger. En de huisarts kan er helemaal niets mee, dus moet ik er maar mee leren leven.

Cleeren Catharina, 22-12-2017 01:30 #46
Ik heb deze symptonen reeds een jaar. Ik ruik altijd zweetvoeten of ongewassen mensen, okselgeur, lijfgeur… Ook uitlaatgassen van auto's. Vreselijk vervelend. Niet gedurende de ganse dag maar ook echt met vlagen. Het enige wat ik dan kan doen is parfum spuiten. Door "lekkere" geurtjes te ruiken is het even weg maar het komt soms spijtig genoeg vlug terug. Tis dus niet zo dat ik en mijn huisgenoten ons niet wassen. Dagelijkse douche. Kan ook niet zeggen dat het gelinkt is aan een verkoudheid. Heb geen operaties gehad, niets van dat alles. Vind het wel heel vervelend maar ben toch wel beetje blij dat er nog mensen zijn die er last van hebben. Dacht al dat ik "zot" aan 't worden was. Als er iemand een remedie heeft…

Greet, 30-11-2017 14:26 #45
Ik ben een chronische zieke geworden nadat ik een aantal rugoperaties heb ondergaan, spijtig genoeg met slechte afloop. Dus met gevolg dat ik nu hoge doseringen morfine en lyrici gebruik. Dit al een viertal jaren. Ik neem 2x per dag lyrici 600 en alle 72 uur morfinepleisters van 250. Ook nog cymbalta en een ander antidepressiva. Sinds een aantal weken had ik een verdacht geurtje hier bij me in huis, direct verdacht ik de hondjes. Vele geurdingetjes in huis gehaald maar nu is het zo erg geworden dat ik die geur constant ruik. Hij hangt gewoon op mijn bovenlip en aan mijn handen. Wat kan ik hiertegen beginnen want je wordt er gek van! Die stank is niet te harden!

Patricia, 14-09-2017 09:02 #44
Ik heb onlangs een zware infectie opgelopen en had ik veel koorts. Meteen heb ik een muffe geur geroken en zeker als ik het warm had is de geur sterker. Het is nu al 5 weken en nog ruik ik die geur. Mijn bloed was ook volledig ontregeld. De dokter wist niet van waar die geur komt. Ik heb het toen verteld aan een vriendin die apotheker en specialist in thuiszorg is en zij dacht dat het waarschijnlijk toch aan mijn bloed lag dat niet goed was. Soms ruik ik het minder dan in het begin en mijn bloedwaarde zijn nu ook beter maar het is nog niet helemaal weg.

Rudy, 04-09-2017 17:04 #43
De laatste weken ruik ik ook steeds uitlaatgassen terwijl deze er blijkbaar niet zijn. In de eerste fase gaf ik er niet zoveel aandacht aan omdat ik in een meldkamer van de brandweer werk. We zitten op de eerste verdieping met uitzicht op het voertuigenarsenaal. Dikwijls worden voertuigen gestart en het is dan ook niet zo ongewoon dat je dan al eens uitlaatgassen zou ruiken. Maar ik begon me toch vragen te stellen omdat de geur me achtervolgde. Overal waar ik ben, op het werk, thuis, bij familie heb ik last van de geur van uitlaatgassen. Toen ik vorige week aan mijn collega's in de meldkamer zei dat er weer veel uitlaatgassen binnen hingen zeiden ze me dat zij niets roken. Toen begon ik me toch echt wel vragen te stellen. Ik heb wel een zestal jaar geleden een ooroperatie gehad maar de problemen zijn pas de laatste weken begonnen. Ik denk dus niet dat het daar aan kan liggen. Ik ga jaarlijks nog op controle bij de NKO arts en zal het bij mijn volgende bezoek eens melden. Ik ben nu wel een beetje gerust dat ik niet de enige ben met deze kwaal. Hopelijk gaat het vanzelf weer over.

Dla, 28-08-2017 16:42 #42
Na de zoveelste keer weer die verbrande vloeitjes geur te ruiken (zowel thuis als op mijn werk) lees ik hier dat dit inderdaad een kwaal kan zijn. En ik maar steeds denken dat er mensen buiten in de buurt aan het roken zijn en dat door de tocht ik het kan ruiken.

Gert-Jan Korevaar, 04-08-2017 21:41 #41
Ik heb een LPG kachel in huis en ruik sinds een half jaar een metaalachtige lucht. Ik denk of dacht dat het vd gasfles komt, soms, bij vlagen. Ik heb de kachel laten controleren op lekkage. Er blijkt geen gaslekkage te zijn.

Ik heb ook ook ms, dus misschien heeft het daar nog mee te maken. En ik lijk het juist te ruiken als het slechter weer is. Zou het te maken hebben met hoge of lage druk?

Cissy, 17-04-2017 20:25 #40
Ik heb dit dus ook al 4 jaar! Knettergek wordt ik ervan.
Wat vaak helpt is voorover bukken en je neus dicht knijpen en dan hard je neusophalen.

Misschien helpt dit bij jullie

Bernadette, 19-12-2016 23:00 #39
Bedankt voor de informatie over "Phantosmie". Voor het eerst lees ik hier nu uitleg over. Nu weet ik dat het niet mijn gedachten zijn, maar dat dit echt bestaat. Ik heb nochtans geen ongeval gehad…

Het klopt bij mij dat ik juist een luchtwegeninfectie heb opgelopen en daar nu weer veel last van heb. Maar toen ik daar de eerste keer last van had, herinner ik me niet dat ik toen een verkoudheid had. (ik vroeg aan verschillende mensen of zij ook zo'n scherpe reuk hadden…)

De laatste keer, enkele maanden geleden had ik een bronchitis en had daar ook zo'n last van. Het is inderdaad een indringende scherpe geur. Ik kan eigenlijk niet benoemen welke reuk het is, maar het is heel ambetant!

Nu vraag ik mij af, als ik dampen inhaleer voor die verkoudheid, bv. Menthol, zullen die geuren dan niet vlugger verdwijnen of niet zo scherp meer zijn? Of zou extra rust nemen soms niet helpen, zodat die verkoudheid sneller voorbij is?

Alvast bedankt voor het antwoordje terug en groeten,
Bernadette

Claudia, 06-11-2016 22:25 #38
Sinds een aantal maanden word ik in mijn slaap wakker door een onaangename zoete geur waardoor ik erg misselijk word en daardoor in paniek raak. Mijn hartslag gaat in een no time omhoog. Dit duurt een enkele minuten en dan is het weer weg. Na een paar uur krijg ik weer zo n aanval. Deze aanvallen zijn niet met regelmaat en blijft soms enkele weken weg. Ik weet niet wat het voor geur is en kan het ook niet beschrijven. Vandaag kreeg ik het tijdens het trainen van mijn paard het was zelfs zo heftig dat ik buiten westen raakte gelukkig bleef mijn paard staan toen hij merkte dat er iets met me aan de hand was. Wie herkent dit en is er wat aan te doen.

Ires, 11-10-2016 19:09 #37
Hallo allemaal, ik heb twee weken na een flinke verkoudheid, nu ongeveer negen weken geleden, geen reuk meer. Super frustrerend omdat ik juist altijd een hele goede reuk heb gehad. Echter sinds een paar dagen ruik ik regelmatig sigaretten rook. Iets wat er niet is. Tijdens mijn verkoudheid en na mijn verkoudheid geen enkele sigaret meer aangeraakt. Ik was een gezelligheidsroker, stak soms aan het eind van de middag mijn eerste sigaret aan. Ik ben ondertussen bij een KNO arts geweest in Spanje waar ik woon. Deze man heeft mij allerhande aan anti allergie medicijnen voorgeschreven omdat hij zei dat ik een sinitusontsteking zou hebben. Iets waar ikzelf honderd procent zeker van ben dat ik dat niet heb. In Nederland had ik erg veel last van allergieën maar hier helemaal niet. Op mijn reukklacht is niet ingegaan en is verder niet onderzocht. Wel een hoortest, ook iets totaal overbodig omdat ik juist een heel goed gehoor heb, wat er overigens ook uit kwam. Ik heb al wel vijftien jaar tinitus aan mijn rechteroor. Helaas wordt het geluid de laatste twee, drie maanden luider. De sigarettengeur is super irritant en onverklaarbaar… of toch niet…

Solo, 17-09-2016 23:24 #36
Ik ruik sinds 3/4 jaar een soort metaalachtige geur als bijv. ijzer van die vuursterretjes en ook knakworstblik. Heel raar en niemand anders ruikt dit. Ik word er misselijk en duizelig van. Gepaard met wat hoofdpijn. Ik begon eerst te denken aan een allergie voor chemie. Ook uitlaatgassen (ozonvorming) en sigarettengeur en bijv. Sunil vloeibaar wasmiddel hebben een impact op mijn reukvermogen. Ik heb dus van die dagen dat ik dus ziek op bed lig. Een keer heftige reactie gehad dat ik bleef overgeven en per ambulance werd afgevoerd. De dokter en het ziekenhuis weten het niet. Ook phantosomie heb ik ze nietiger gehoord. Nu ook te horen gekregen dat ik ook hooikoorts erbij heb. Nu een spray en ben benieuwd hoe het verder verloopt. Deze klachten komen het meest voor in de zomer en in de winter dus heel af en toe.

Magda, 23-08-2016 22:31 #35
Al sinds 1 jaar ongeveer heb ik erg veel last van "uitlaatgassen" geur die er NIET is.
Het is een sterke geur die ik alleen in huis ruik, maar mijn man ruikt het niet en niemand anders klaag erover hier in huis. Waar kan dit mee te maken hebben? ik heb in 1999 een hersenbloeding gehad. Is er iets aan te doen?

Bookloversimba, 11-08-2016 00:28 #34
Ik ruik opeens een lekkere bloemengeur die lijkt op een parfum die ik vroeger heb gehad… Niet heel storend dit maar toch wel heel apart. Kan dit ook phantosmie zijn?

Sonja, 22-07-2016 10:54 #33
Dit heb ik nu al 4 jaar, ben bij een neuroloog geweest, er zijn scans gemaakt, maar de oorzaak is niet bekend. Rioollucht, verrotting, aceton, en nog 2 ondefinieerbare luchtjes, natuurlijk niet de hele dag door, maar toch, leuk is anders. Ruik ik weer vreemde luchtjes, dan is mijn adem ook niet goed. Wat mij wel helpt, is aan hele lekkere luchtjes ruiken, dan wordt het wat minder. Verder is er niets aan te doen helaas, probeer ook als je ergens iets vies ruikt, meteen weg te gaan, mijn ervaring is, ruik je iets vies, dan blijft het hangen, en er komt weer luchtje bij in de lijst.

Marijke, 24-05-2016 02:53 #32
Ik heb dit ook! Meestal wordt het getriggerd door een overheersende geur zoals benzine, parfum, aceton of wierook. Het blijft inderdaad met vlagen komen gedurende enkele weken en is dan weer weg. Ik kan geen duidelijke oorzaak geven. Geen verkoudheid of dergelijke. Wellicht komt het door slaapgebrek. Ik kamp al jaren met een verschoven dagritme. Benzinegeur vind ik echt erg. Ik probeer dat ook te vermijden. Ook lak ik geen nagels meer. Maar ik sta er ook niet altijd bij stil en dan is het er ineens weer. Ik ga in ieder geval de neusdruppels proberen.

John Peeters, 12-05-2016 12:38 #31
Ik heb een breintumor, weliswaar al geopereerd in april 2015 maar nu is er weer een aangroei geconstateerd. Af en toe een aceton geur komt er op plotseling en is dan weer weg.

Kees, 12-04-2016 20:10 #30
Beste

Als ik in contact kom met bijvoorbeeld benzine dan blijf ik dat weken ruiken, soms zo erg dat ik lijk in een tank te wonen, dit is alleen als ik met oplosmiddelen gewerkt heb, de benzine was gewoon de wagen waarvan ik de cilinderkop heb gelicht, het is heel vervelend, kan ook zo, een verflucht hebben en die blijft hangen, lijkt wel chemische allergie.

vrg kees

Wilma Jacobs de Klerk, 07-04-2016 12:45 #29
Wat ben ik blij dat ik ben gaan zoeken. Dacht dat ik gek werd. sigaretten geur in me neus en zodanig dat ik er misselijk van werd en hoesten. Niemand in mijn omgeving ruikt het als ik het weer ruik. Sinds mijn burn out ook vreselijke oorsuizen wat een ontzettend irritant geluid alsof er een cement molen met hoge tonen in me hoofd staat rond te draaien. Geen concentratie meer ben benieuwd wat me huisarts volgende week gaat aanbieden. Psycholoog ben ik al geweest mindfullness toepassen voor deze klachten niet werkzaam. Tijd geven heb dat nu anderhalf jaar gedaan dacht dat ik nu wel weer de oude zou worden. Helaas

Maria, 03-03-2016 17:02 #28
Heb al zeker een maand die vieze geur in mijn neus, dokter heeft 7 dagen neusspray en een antibiotica keur gegeven.
Is niet over iets minder wel. Heb al 3 dagen met zoutoplossing gedampt.
3 keer per dag, helpt bijna niet, wat moet ik daarmee, denk wel dat een verkoudheid nu pas loskomt.
Moet vaak niezen, en snuiten.heeft iemand een oplossing om er van af te komen.
Slik medicatie, na een hartinfarct, kan dat iets er mee te maken hebben?
Bij voorbaat dank, voor een antwoord.

Dominique, 09-12-2015 14:05 #27
Sinds een paar maanden ruik ik bij bepaalde producten die ik allang gebruik een vieze zwavelachtige lucht bijvoorbeeld bij shampoo sommige parfums sommige douchezeep en ook bij sommige fruityoghurts anderen ruiken dat dan niet. Heel vreemd het blijft niet hangen maar ik neem het waar als ik het open maak. Wat zou dat toch zijn zelfs mijn parfum die ik al heel lang gebruik geeft die lucht.

Tilly, 29-11-2015 14:17 #26
Na een stressvolle periode heb ik phantosmie gekregen, dacht eerst dat er sigarettenrook door de muren of ramen moest komen. Ik rook namelijk niet. Je gaat aan jezelf twijfelen. In het begin had ik er dagelijks last van, nu incidenteel. Als ik weer sigarettenrook ruik houd ik één neusgat dicht en adem een paar keer door de andere. Bij mij helpt dit gelukkig.
Hoop dat het ooi helemaal over gaat.

Fenny Bos, 31-05-2015 16:36 #25
Ik heb ook al een tijdje last van sigarettenrook geur in de neus en keel. Terwijl er niemand rookt in huis. Ik heb er nu 2 maand last van. En heb het overgehouden van een oorontsteking en een flinke verkoudheid.

Theo, 16-05-2015 10:34 #24
Sedert een jaar heb ik last van oorsuisen in combinatie met de geur van zware parfum in mijn neus. De geur is dermate hevig waardoor deze bedwelmend is en mij misselijk maakt. Dit verschijnsel treedt bij mij onregelmatig op; dagen geen last maar ook dagen achter elkaar. Soms meerdere keren per dag of meerdere keren achter elkaar. Deze zogenaamde geursensatie houdt heel kort tot wel enkele minuten aan. Van de nawerking heb ik veel last; misselijkheid of een dol en licht gevoel. Het komt ook voor dat ik helemaal bezweet raak. Uiterst vervelend tijdens je werk, sporten, bij contacten met mensen… En lastig als het optreedt tijdens autorijden of andere bezigheden die je niet onmiddellijk kunt onderbreken. Er blijft een zwaar gevoel in mijn neus en voorhoofd achter.

Leentje, 12-03-2015 15:39 #23
Ik heb ook last van onfrisse geuren. Maar hoe weten jullie zeker dat ze niet echt zijn? ik sukkel nu al een jaar en intussen vraag ik regelmatig aan mijn omgeving of ze iets ruiken, meestal ruiken ze niets, maar toch ben ik steeds onzeker… het weegt echt door op mijn sociale leven. Ik kan dit toch niet constant vragen. Ik ruik zweetvoeten, ongewassen lichaamsgeur, … En de geuren overvallen me vooral als ik net uit de douche kom. De eerste keer dat ik het aan iemand durfde te vragen kon ik het niet geloven dat de geur er volgens die persoon niet was. Hebben jullie tips om echte en valse geuren van elkaar te onderscheiden,

Lief, 19-02-2015 19:38 #22
Ik heb al een paar jaar last van oorsuizingen en nu de laatste 2 maanden is er ook nog een sigarettengeur in mn neus blijven hangen die nimeer weg wil! En heel regelmatig hoofdpijn… Met mn oorsuizingen ben ik al naar de nko arts geweest, blijkbaar is er weinig aan te doen en dan dit er nog bij, ik ben soms ook wel bang voor een tumor maar vraag me dan weer af of dit niet te ver gezocht is. Heeft er ms iemand dezelfde symptomen en eventueel raad?

Nicky, 24-01-2015 20:00 #21
Ik ben heel bang geweest toen ik op 60-jarige leeftijd ineens sigarettenrook in mijn appartement opsnoof, er was niemand geweest en anderen roken niets… 2 weken nadien rook ik een mengeling van drukinkt, geuren van machinerie enz… terug 2 weken nadien was het heel erg, geur van rottigheid, .stank van vuile toiletten, rioolgeuren…
Ik ben naar een NKO dokter geweest en die nam onmiddellijk een hersenscan(dacht aan een hersentumor)… maar vond niets dat alarmerend was… ikzelf was wél bang geworden…
Na een paar maanden was alles weg van geur, niets meer… maar ik heb sedertdien ook NOOIT meer geroken, wat me bijna fataal geworden is bij een gaslek in de blok waar ik woonde… Wie kan me hierover inlichten of heeft ook iets dergelijks meegemaakt?

Herman, 13-01-2015 12:38 #20
Nadat ik zes weken geleden met de racefiets ben weggeleden en op mijn schouder en hoofd terechtgekomen (ik droeg een helm en die is er zo door beschadigd en dat-ie voortaan onbruikbaar is), heb ik de lucht van rook van een houtvuur in mijn neus, heel irritant. Ik vermoed dat mijn schedelbasis dusdanig beschadigd is dat mijn hersenen nu verkeerde informatie doorgeven en ik dus iets ruik wat er niet is. Ik hoop maar dat het geen vroeg symptoom van een dementeringsproces is. Wat ik tot nu toe over phantosmie heb gelezen, stemt mij niet vrolijk.

Patsy, 26-04-2014 20:06 #19
Ach, ben eigenlijk blij dat ik niet alleen ben… dacht al aan een hersentumor of zo. Is denk ik begonnen na een neusverkoudheid eind 2013. Komt inderdaad in vlagen en anderen rond mij ruiken niets. Misschien proberen er ons niet te veel op te fixeren, maakt je anders inderdaad gek! Heb ook al geprobeerd met spoelen met zoutoplossing, daar wordt enkel de apotheker rijk van…
veel sterkte iedereen!

John R., 17-04-2014 20:31 #18
Ik heb, als ik bij mijn ouders ben geweest, een sterke sigarettenlucht in mijn neus alsof er iemand naast mij staat te roken. Mijn moeder is een verstokte rookster en in hun huis hangt een sterke sigarettenrooklucht. Ik kan niet tegen sigarettenrook en kom hier eigenlijk niet mee in aanraking. In mijn omgeving rookt bijna niemand. Bij mij thuis wordt al helemaal niet gerookt en de eventuele visite rookt dan buiten. Door dit heb ik eigenlijk de neiging om niet meer naar mijn ouders te gaan want ik word gek van die lucht. Ik heb hier dan een aantal dagen tot een week last van en ruik het de hele dag.

Bart, 10-04-2014 19:50 #17
Ik heb ook een aparte geur beetje rottend lijkt het wel en, af en toe hoofdpijn. Soms 2 dagen niet dan weer wel, af en toe wat tintelingen in mijn hoofd. En het klinkt zo raar, Als ik naar de wc ga en je poept, dan ruikt dat meestal anders. Ik heb die lucht als ik gepoept of geplast heb hetzelfde, vanmiddag was ik bij een fruitbedrijf daar rook ik hem ook opeens. Andere keer ging ik lossen en laden met de vrachtwagen rook ik hem ook opeens. Als ik achter mijn laptop zit ruik ik het ook opeens. Als ik mijn broodtrommel open doet ruikt het ook zo opeens. Ik vindt het wel beetje eng daarom! Wat is dit toch? Heb wel s drukte.s en haast, maar ja dat heeft elk mens…

Sigarenrook, 20-03-2014 11:19 #16
Ik ruik al dagen achtereen sigarenrook, op het werk, in de slaapkamer, terwijl er niemand in mijn directe omgeving (werk en privé) sigaren rookt. Ik ben gaan googelen en kwam deze pagina tegen. Hebben geuren ook nog een bepaalde betekenis, of duiden specifieke geuren ergens op?

Mieke, 07-12-2013 21:56 #15
Ja dat heb ik ook! Idd als ik mijn bovenlip naar beneden trek. Het is een soort salmiak achtige lucht. Heel bijzonder.
En… ik wordt eigenlijk altijd verkouden erachteraan. Een soort waarschuwing. Maar echt lekker is het zeker niet! Maar voor mij altijd extra reden om aan de vitamientjes te denken. Haha! En het gaat ook altijd weer over. Een tumor? Nou dan krijg ik vast nog wel meer klachten. Als het hierbij blijft, is er prima mee te leven. Beetje bijzonder is wel!

Marion, 05-12-2013 14:13 #14
Oh wat fijn! Ik dacht écht dat ik de enige was die hier last van heeft. Mijn zoekterm op Google was dan ook: 'ik ruik iets, maar het is er niet'! Haha!
Maar goed, ik weet niet hoe lang ik het al heb, hoe vaak ik het heb en waardoor ik het heb, maar als ik het heb, ruik ik de geur van uitlaatgassen. Van die hele vieze dieselrook. Het blijft echt dagen in mijn neus hangen. Ik wordt er knettergek en misselijk van. Soms helpt het om een paar keer per dag aan zo'n Vicks neusstick te ruiken, maar meestal helpt gewoon helemaal niets! Ik ben er overigens niet verkouden bij en het is er ook niet voor of na een verkoudheid. Volgens mij wordt het bij mij getriggerd op het moment dat ik échte uitlaatgassen ruik, en weet mijn neus gewoon niet van ophouden… Ach ja, we leren er maar weer mee leven.

Han, 11-11-2013 13:10 #13
Ook ik heb hier bij tijd en wijlen last van maar alleen als ik mijn bovenlip naar beneden trek. Dit doe he bv bij je opmaken. Ik lees dit bij niemand! Kno arts zei heel lollig, dan die beweging niet meer maken. Ook ik heb gelezen over een tumor en vind dat dood eng.
Soms is het een paar dagen weg. Zijn er meer mensen die het bij een bepaalde beweging hebben?

Mark, 27-10-2013 17:26 #12
Begin juni heb ik een hersenschudding opgelopen en ruik sindsdien niks meer. Maar krijg bij inademen wel geuren door die er niet zijn. Het speelt nu al een tijd en vraag me af of dit met de tijd veranderd. De geuren die ik doorkrijg (ik noem het maar niet ruiken aangezien het niet de normale gang van geuren tot je nemen betreft) verschillen met de dag en zelfs meerdere malen per dag.

Stephan Moons, 26-09-2013 16:33 #11
Ik heb het fenomeen gekregen na een luchtweginfectie. Mijn reukvermogen was aanvankelijk helemaal weg, maar blijkt nu langzaam terug te keren. Dit kan blijkbaar weken tot maanden duren. Soms reuk ik weer even minder goed. Ik ruik ook dingen die er niet zijn: sigaretten, een soort van koffiegeur, rook. Zoutoplossingen blijken een beetje soelaas te brengen voor de fantoomgeuren. Helaas zijn geur en smaak verbonden met elkaar. Alle wijn smaakt voor mij momenteel gewoon zuur, maakt niet uit of het dure of goedkope is…

Dominic Robijns, 07-08-2013 21:44 #10
Oplossing! zelf had ik het 6 maanden, een paar dagen, geen last meer. Oplossing! Je neus niet meer snuiten, alleen als het nodig is ophalen, de hele dag en weg is de lucht uit je neus. Hoort zeg het voort!

Corina, 04-07-2013 23:02 #9
Sinds een kleine week heb ik ook een vieze geur in de linkerkant van mn neus. ook heb ik hoofdpijn aan de linkerkant en voel me de laatste tijd duizelig, alsof ik een duwtje krijg in mn rug en even mn evenwicht moet zoeken. Ik proef de geur nu de laatste twee dagen ook in de achterkant van mn keel en ben bang dat iemand anders me ook ruikt, maar ze zeggen van niet. Ik ben ervoor naar de dokter geweest en ze denken een ontstoken bijholte, Ben ook naar de tandarts geweest, omdat het aan mn kiezen zou kunnen liggen, maar
Ze zagen niks op de foto, ze zeiden… ja het zouden allebei je kiezen kunnen zijn.
Tja, daar schiet je wat mee op! Heb nu een antibioticakuur gehad en een neusspray(zoutoplossing). Ik heb nu inmiddels heel wat verhalen gelezen hierover, eigenlijk kun je dat beter niet doen, want daar wordt je helemaal gek van! Dan kan het zoveel zin…,dat je door de bomen ht bos niet meer ziet! Las zelfs iets over een tumor in het hoofd. Getver… ben maar gestopt met lezen! Ik wacht het af tot de kuur af is en spray elke dag, dan zal ik eens kijken hoe het gaat. Ze denken een ontstoken neusholte. De stank die je ruikt is echt heel vies, inderdaad iets wat ligt te rotten. Ik ruik het overal, waar ik ook ben… Alleen ik ben de enige die het ruikt, het zit echt in mn neusmwant als ik voorover buk, dan ruik ik het nog veel meer. Las dat het bij sommige mensen nooit is overgegaan en er al jaren mee tobben!
Daar wordt ik niet blij van. Er komt geen vies snot uit mn neus ofzo, maar als ik mn neus snuit dan ruik ik die geur wel. Afwachten maar even dan…

Anoniem, 16-04-2013 16:03 #8
Ook ik heb al jaren met vlagen een vreemde geur in mijn neus. Ik "ruik" het vooral als ik uitadem door mijn neus, een soort munt/brand achtige geur. Ik heb er nu al een paar dagen last van. Soms heb ik het weken niet, en dan weer wel. Naar de dokter ga ik niet, ze ziet me al aankomen met het verhaal dat ik iets ruik. (heb jeje wel goed gewassen dan?!:) )
In ieder geval is het onprettig! Soms zelfs in mijn slaap, dan ruik in een penetrante lijkengeur. Laatst droomde ik dat ik op een zomerse dag met 40graden een ontbindende lichaam vond in een auto. In die auto was het bloedheet en toen ik de deur opendeed kwam die luch naar buiten. Die bedorven warme lijkenlucht die al dagen aan het ontbinden was. En de geur rook levensecht! Bah! Iemand ook zulke dromen?
Groeten

Aleid, 15-04-2013 23:37 #7
Ik heb ook sinds 3/4 jaar een irritante geur in mijn neus. Heel vervelend. Het klopt dat ik vorig jaar zomer een val heb gemaakt en zeer hard op mijn achterhoofd terecht ben gekomen. Ik vrees dat dit mijn oorzaak is. Maar nu ik in een stress situatie zit lijkt het nog erger te worden. Ik baal als een stekker.

Sherley, 21-03-2013 14:36 #6
Sinds een paar weken word ik 's morgens wakker en ruik verse koffie. Klein detail: wij drinken geen koffie. Kan moeilijk door de muren van bij de buur komen.

Josine, 09-03-2013 23:04 #5
Beste Elize,
Helaas heb ik dit al een aantal maanden. Het is niet altijd even erg aanwezig en de geuren kunnen ook veranderen. Zo ruiken rundvlees en koffie vies, (koffie en urine ruiken hetzelfde maar naar iets anders, een afstotende geur). Heb neussprays en de sterkere druppels gekregen, maar dat hielp niet. Antibiotica evenmin. De KNO-arts kan niets vinden. Vandaag ruik ik een soort aceton. Ik probeer er maar niet bij stil te staan en wacht maar af.

Elize, 04-03-2013 13:30 #4
Heel herkenbaar. Ik heb sinds een paar dagen last van een branderige/rokerige lucht in mijn neus. Ik ben sowieso altijd erg gevoelig geweest voor luchten, dus dacht dat dat het eerst was. Maar het blijft grotendeels 24 uur per dag aanwezig. Heel vervelend. Nog nooit eerder gehad of iets over gehoord tot nu.

Kris, 03-03-2013 04:19 #3
Ik ruik bij vlagen houtrook die er niet is. Dat is dan 1 moment en daarna terug weg. Wel gek dat het gebeurt als ik eens een tijdje minder gezond gegeten heb, of eens een glas alcohol gedronken heb. De dag nadien of zo heb ik onder andere last daarvan.

Lis, 04-12-2012 21:28 #2
Ik ruik ook sinds kort een geur die er niet is, maar bij mij is het meer een olieachtige, geïmpregneerde geur. Ik dacht eerst dat ik de auto's die voor mij reden rook en dacht dat die problemen met hun olie hadden. Maar toen ik het ook thuis en op het werk rook, begreep ik dat hier iets anders aan de hand is. Heeft iemand enig idee hoe je dit kunt oplossen? Het is net een paar dagen weggeweest, maar sinds vandaag ruik ik weer precies die geur, van 's ochtends tot 's avonds.

Gerard van der Laan, 29-10-2012 10:44 #1
Zelf heb ik ook last van dit probleem. Ik vraag mij af of het inderdaad klopt dat de meeste mensen in dit geval "rook" of iets branderigs ruiken. Dat is bij mij inderdaad het geval. Reactie infoteur, 31-10-2012
Ik heb er ook wel eens last van en ik ruik dan een tijdje sigarettenrook. Ik weet niet of de meeste mensen 'rook' ruiken. Sommigen ruiken ook benzine of andere vieze geurtjes.

Infoteur: Irisvdpost
Laatste update: 22-01-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 62
Medische informatie…
Schrijf mee!