InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dysosmie - verkeerde functies van het reukorgaan

Dysosmie - verkeerde functies van het reukorgaan

Dysosmie is een aandoening aan het reukorgaan. Het kan zijn dat u helemaal niks kunt ruiken vanaf dat u geboren bent. Het kan ook zijn dat u andere geuren waarneemt dan de echte geur. Helaas kan er nog niks gedaan worden aan Dysosmie. Echter zijn er zo'n 200.000 mensen in Nederland die er last van hebben.

Het reukorgaan

Het reukorgaan is één van de vijf zintuigen van ons lichaam. In principe kan smaak niet verloren gaan als er iets niet goed werkt in het reukorgaan. Toch is dit mede één van de klachten van mensen met Dysosmie. De smaakpapillen zitten op de tong, maar de aroma gaat door de neus waardoor dingen toch minder gaan smaken.

Verschillende vormen Dysosmie

Er zijn verschillende vormen van Dysosmie. De ene vorm is erger dan de ander en sommige varianten zijn zelfs maar tijdelijk.
  • Anosmie --> Hierbij is het reukvermogen geheel weg, dit kan aangeboren zijn maar ook tijdelijk door bijvoorbeeld een verkoudheid
  • Hyposmie --> U kunt bepaalde geuren niet meer waarnemen
  • Parosmie --> Wordt ook wel Kakosmie genoemd. Men ruikt een andere geur dan iets daadwerkelijk heeft. Vaak is het geen aangename geur
  • Phantosmie --> Hierbij heeft men het idee dingen te ruiken terwijl er op dat moment helemaal geen geuren zijn
  • Presbyosmie --> De werking van het reukorgaan neemt af door ouderdom

De beschadiging

Bij Dysosmie is er een deel niet in werking tussen de neus, de zenuwen en/of de hersenen. Als de geuren niet meer door kunnen komen worden er geen geuren waargenomen. Bij een verkoudheid ruikt u niks door een verstopte neus, dit kan dus vanzelf weer weggaan doordat de geur na een tijd weer door het reukorgaan kan.

Oorzaken

Er zijn een aantal oorzaken waardoor u deze disfuncties kunt krijgen
  • ouderdom
  • roken
  • verkeerde medicijnen nemen
  • verkoudheid
  • letsel
  • symptoom van een ziekte
  • infectie

Hoe weet u of u dysosmie heeft?

Vaak merkt u dit gauw genoeg echter als het aangeboren is kan het misschien even duren omdat u het niet anders gewent bent. Als iemand u verteld dat iets zo lekker ruikt, ruikt u meestal mee, als u geen geur waarneemt weet u dat het mis kan zijn. U kunt met uw klachten naar de KNO-arts. Hij zal eerst een test met u afleggen en als het ernstig is wordt er een MRI-scan en een CT-scan gemaakt. Met geurstaafjes zal de arts u geuren laten ruiken en u vragen wat u ruikt. Het kan dus wel onderzocht worden, maar helaas is er nog niks aan te doen. U zult moeten accepteren dat u reukvermogen is aangetast. Wel kunt u zorgen dat u goed blijft proeven door eten met sterkere smaken te nemen.

Problemen voor mensen met dysosmie

In principe zijn er verder geen lichamelijke klachten en is Dysosmie niet levensbedreigend. Echter zijn er toch wat problemen die voorkomen bij mensen met Dysosmie:
  • Ze ruiken zichzelf niet --> of ze bijvoorbeeld bezweet zijn
  • Als ze voorheen konden ruiken missen ze de geuren
  • Ze ruiken niet of iets over datum is
  • Ze ruiken geen gas
Gerelateerde artikelen
HelderruikendheidWat is Helderruikenheid. Andere namen hiervoor zijn: paranormaal ruiken en helder ruiken.Wat zijn de mogelijkheden van h…
Phantosmie: geuren in de neus die er niet zijnPhantosmie is een vreemde aandoening van het reukorgaan. Men ruikt dan geuren die er in werkelijkheid niet zijn. Vaak zi…
Korte uitleg over flemenSoms zie je in de wei een paard staan met zijn nek gestrekt, hoofd omhoog en ook de bovenlip helemaal omhoog, net alsof…
Geen reukvermogen hebben: wat  als je niet kunt ruiken?Geen reukvermogen hebben: wat als je niet kunt ruiken?In Nederland zijn er zon 250.000 tot 300.000 mensen die niet kunnen ruiken. Dat beïnvloedt hun dagelijkse gang van zake…
Hoe proef je, en wat proef jeHoe proef je nou? En wat zorgt ervoor dat je het proeft. Hieronder staat besschreven hoe je kunt proeven en wat je neus…

Reageer op het artikel "Dysosmie - verkeerde functies van het reukorgaan"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 05-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!