InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezondheid: Rode vlekken

Gezondheid: Rode vlekken

Gezondheid: Rode vlekken Rode vlekken, in het gezicht of op het lichaam, kunnen van verschillende oorsprong zijn. Meestal niet kwaadaardig en soms trekken ze vanzelf enig moment weer weg. Maar het kan geen kwaad er de huisarts eens naar te laten kijken. Welke veel voorkomende rode vlekken herkennen we eigenlijk?

Keratosis pilaris

Het betreft kleine rode puntjes die overal op het lichaam kunnen verschijnen en vaak op latere leeftijd. Op jonge leeftijd kunnen ze ook verschijnen en net zo snel weer verdwijnen. Als je ze echter op latere leeftijd krijgt, verdwijnen ze over het algemeen niet meer. Ze zijn niet kwaadaardig en zolang het niet als een bezetene toeneemt, is er niets aan de hand. Het betreft een soort storing in de rijping van de hoorncellen bij de haarzakjes op de huid.

Over het algemeen heb je er geen last van, maar een enkele keer ontstaan er kleine ontstekingen, een soort puistjes dus. De aandoening is niet te genezen.

Wijnvlek

Bijna iedereen kent wel iemand die een wijnvlek heeft of heeft gehad. Het is een aangeboren (0,5% wordt ermee geboren) vaatafwijking waarbij de vaten in een (te) groot aantal onder de huid liggen. Het komt meestal voor in het gezicht, langs de haarlijn en in de hals.

Bij de geboorte is de vlek meestal zacht roze, maar naarmate je ouder wordt kunnen de onderliggende vaten opzetten en donkerder van kleur worden. De wijnvlek zal ook niet uit zichzelf verdwijnen, maar er zijn wel behandelingen voor.

Zo kunnen de onderliggende vaatjes met de laser behandeld worden. Vaak verschrompelen de vaatjes dan en verdwijnt de wijnvlek. Deze behandeling geeft echter geen zekerheid dat de wijnvlek verdwijnt. Een andere mogelijkheid is make-up te gebruiken om de vlek onzichtbaar te maken. Er is speciale make-up op de markt die de rode kleur neutraliseert en de vlek onzichtbaar wordt. Het ziet er niet onnatuurlijk uit, maar vergt in het begin wel wat handigheid bij het opbrengen.

Aardbeihemangioom

Het betreft hier een goedaardige woekering van bloedvaatjes. Baby’s hebben het vaak bij de geboorte of kort na de geboorte en de woekering kan sterk toenemen. Toch zal er in eerste instantie afgewacht worden, want veel van deze goedaardige woekeringen verdwijnen in de loop der tijd vanzelf. Het kind heeft er normaliter ook geen last van.

Als er noodzaak is dat er geopereerd wordt, zal dit wel gebeuren. Te denken valt aan een woekering bij het oog of de neusvleugels. In overleg met een arts kan hier voor gekozen worden als er dus een belemmering van de zintuigen optreedt. Normaal gesproken is dat ook de enige uitzondering en is tijd het enige wat verder rest.

Couperose

Meestal is couperose in het gezicht en specifiek op de wangen zichtbaar. Het is niet kwaadaardig en geeft geen huidirritatie. Het wordt over het algemeen als ontsierend in het gezicht ervaren. Het zijn slechts de kleine bloedvaatjes die toegenomen zijn en vlak onder de huid zichtbaar zijn.

Een echte oorzaak, waarom de een couperose krijgt en de ander niet, is er niet te geven. Wel is veelvuldig zonlicht een risicofactor om couperose te ontwikkelen, zeker als je een licht huidtype hebt.

Couperose is met lasertechniek te behandelen, maar omdat het “slechts” als cosmetisch gezien en daarmee over het algemeen niet opgenomen is vergoedingen van de ziektekostenverzekeraar. Er is wel speciale make-up op de markt die de rode kleur neutraliseert en onder een normale make-up gedragen kan worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode bultjes op benen en armen: keratosis pilarisRode bultjes op de bovenbenen of armen: het is een onschuldige, cosmetische aandoening die vaak voorkomt. De aandoening…
Bultjes op billen: rode pukkeltjes op billen en benenBultjes op billen: rode pukkeltjes op billen en benenHeb je last van bultjes op je billen? Rode pukkeltjes op je billen (en benen) kunnen wijzen op een aantal huidaandoening…
Bultjes op bovenarmen, bovenbenen, voorhoofd, wangen, billenBultjes op bovenarmen, bovenbenen, voorhoofd, wangen, billenBultjes op bovenarmen, bovenbenen, voorhoofd, wangen en/of billen kunnen wijzen op keratosis pilaris, een veelvoorkomend…
Keratosis Pilaris: Wat kun je doen tegen rode bultjes?Keratosis Pilaris is een vervelende aandoening die zich manifesteert in kleine rode bultjes, vooral op armen en benen. D…
Keratosis pilaris: een veelvoorkomende huidaandoeningKeratosis pilaris: een veelvoorkomende huidaandoeningKeratosis pilaris is een huidaandoening, waarbij kleine bultjes rond de haarzakjes ontstaan. De huid is rood en voelt er…

Reageer op het artikel "Gezondheid: Rode vlekken"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-01-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!