InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Keratosis Pilaris: Wat kun je doen tegen rode bultjes?

Keratosis Pilaris: Wat kun je doen tegen rode bultjes?

Keratosis Pilaris is een vervelende aandoening die zich manifesteert in kleine rode bultjes, vooral op armen en benen. Deze bultjes zijn ruw en voelen aan als kippenvel. Hoewel dit vaak een ‘cosmetische aandoening’ wordt genoemd, kan het de zelfverzekerdheid van een persoon erg aantasten. In dit artikel wordt besproken welke middelen en methoden Keratosis Pilaris tegen kunnen gaan.

Wat is Keratosis Pilaris?

De woorden ‘keratosis pilaris’ betekenen letterlijk ‘verhoorning van haren’. Dit is een goede omschrijving van het fenomeen. De haartjes kunnen zich niet door de versterkte hoornlaag drukken, waardoor ze ingroeien en kleine bultjes vormen. Het lichaam van iemand met Keratosis pilaris maakt teveel keratine aan. Dit teveel aan keratine sluit het haartje op in zijn follikel. Wanneer je zo’n bultje openkrabt, dan verschijnt er een soort hard bolletje met een haartje eraan. De ingegroeide haartjes zorgen vaak voor veel roodheid op de huid. Keratosis Pilaris is een erg vervelende aandoening, maar het is niet schadelijk voor de gezondheid. Daarom wordt het ook wel vaak een cosmetische aandoening genoemd.

Keratosis Pilaris komt het meest voor op de zijkant van de bovenarmen en op de bovenbenen. Het kan in ergere gevallen op veel meer plaatsen voorkomen, zoals op de wangen en het achterwerk. Sommige mensen zijn over hun hele lichaam bedekt met de vervelende harde, rode bultjes.

Keratosis pilaris is meestal in de wintermaanden het ergst. Dit komt omdat de lucht dan droger is, waardoor de huid ook droger wordt. In de zomermaanden vallen de bultjes minder op. De zon kan ze gedeeltelijk doen verdwijnen. Toch is teveel zonnen niet de oplossing, dit is erg slecht voor de huid en kan voor huidkanker zorgen.

Wie is vatbaar voor Keratosis pilaris?

Naar schatting heeft zo’n 40% tot 50% van de wereldpopulatie last van Keratosis pilaris. 50 tot 80% van de jonge volwassen schijnt dit syndroom te hebben. Het komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Soms kun er overheen groeien, maar dit is lang niet altijd het geval. Het syndroom is erfelijk, maar niet besmettelijk. Helaas kan Keratosis pilaris niet voorkomen worden. Keratosis pilaris komt veel voor bij mensen die al een zeer droge huid hebben, zoals Ichtyosis-patiënten. Ook mensen met eczeem, hooikoorts en astma hebben vaak last van het syndroom.

Behandelingen

Hoewel Keratosis pilaris vanwege de gezondheid niet behandeld hoeft te worden, is dit vaak wel wenselijk. Een persoon met dit syndroom kan er erg mee zitten en het kan zorgen voor traumatische situaties. Bij de dokter of dermatoloog wordt vaak verteld dat er ‘simpelweg niets aan te doen is’. Dit is gedeeltelijk waar. Keratosis pilaris valt niet te genezen, maar er kan wel iets aan het uiterlijk gedaan worden. Met wat hulpmiddelen is het mogelijk de bultjes aanzienlijk minder zichtbaar en gladder te maken.

Glycolzuur / Glycol Acid
Behandelingen met glycolzuur (ook wel hydroxyethaanzuur of AHA’s genoemd) kunnen erg effectief zijn. Het glycolzuur zorgt voor een chemische exfoliatie. Exfoliëren is een proces waarbij beschadigde en oude huidcellen afschilferen. Een crème met ongeveer 20% aan glycolzuur of AHA's is sterk genoeg om bultjes glad te maken.

Melkzuur / Lactic Acid
Melkzuur hoort net als glycolzuur bij de groep van AHA’s. Melkzuur zorgt er voor dat de huid vocht beter vast kan houden en daarom zachter en gladder wordt. Deze producten zijn verkrijgbaar bij de apotheek.

Ureum / Urea

Ureum is een erg goed middel om de huid te verzachten. Het zorgt er voor dat de huid water opneemt. Hierdoor verweekt de bovenste huidlaag en zullen schilfers en andere harde huidlagen zoals de keratine ook verweken. Ureum is onder andere verkrijgbaar in de zalf Calmurid. Meer informatie over ureum en waar je het kunt kopen in dit artikel:Ureum: Wat doet het voor je huid?

Vitamine A behandelingen

Vitamine supplementen en voeding
Een tekort aan vitamine A kan zorgen voor Keratosis Pilaris. Vitamine A gaat namelijk de aanmaak van keratine tegen. Vitamine A wordt opgeslagen in de lever. Het kan zijn dat je wel genoeg vitamine A binnenkrijgt, maar dat het door het lichaam niet opgenomen wordt. Het nemen van vitamine A supplementen kan dus niet genoeg zijn. Daarnaast moeten er supplementen of voedingsmiddelen genomen worden die het lichaam helpen de vitamine A te absorberen. Er zijn verschillende middelen die helpen vitamine A te absorberen. Dit is bijvoorbeeld vet eten. Vet helpt het lichaam vitamine A op te nemen. Ook vitamine E en zink helpen vitamine A bij dit proces. Het is dus belangrijk deze supplementen bij de vitamine A te nemen. Een supplement met visolie is bijvoorbeeld een goede aanvulling. Het bevat zowel de vetzuren als de vitamine E. Wees echter wel voorzichtig met vitamine A. Een overdosis aan vitamine A kan zeer gevaarlijk zijn. Dit is namelijk giftig. Zo kan de lever beschadigd raken, men kan osteoporose krijgen en er kunnen geboorteafwijkingen voorkomen. Het is daarom beter het supplement ‘bèta-caroteen’ te nemen in plaats van vitamine A. Bèta-caroteen wordt door het lichaam omgezet in vitamine A en is veel minder schadelijk en het kan niet voor vergiftiging zorgen. Je kunt bèta-caroteen supplementen gewoon kopen bij de drogist.

In veel voeding is ook vitamine A aanwezig. In lever zit bijvoorbeeld veel vitamine A. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine A zijn bijvoorbeeld: lever, zoete aardappelen, wortels, mango’s, spinazie, abrikozen, cantaloupe meloen, melk en eigeel.

Vitamine a crèmes
Ook het op de huid zelf aanbrengen van vitamine A kan gunstige effecten hebben voor Keratosis Pilaris. Deze crèmes zijn verkrijgbaar op recept van de dokter, maar zijn online soms ook zonder recept verkrijgbaar bij internationale websites. Namen van bekende crèmes met vitamine A zijn: Retin-A, Avita, Renova, Tazorac en Differin. In Nederland wordt het merk Acid A Vit en het merkloze Tretinoïne voorgeschreven. De werkzame stof in deze crèmes is Tretinoïne, een vitamine A-zuur. Tretinoïne versnelt de celdeling van de bovenste huidlaag. Hierdoor verdwijnen de bultjes van Keratosis Pilaris. Teveel gebruik van vitamine A-zuur op de huid kan zorgen voor geïrriteerde, dunne en pijnlijke huid. Gebruik met mate is dus zeer verstandig.

Oil pulling

Een controversiële methode. ‘Oil pulling’ is een natuurlijk manier om je lichaam te ontgiften. Elke dag 20 minuten je mond spoelen met olie zou wonderbaarlijke effecten op veel aandoeningen kunnen hebben. Ook sommige mensen met Keratosis Pilaris zouden hun aandoening helemaal kwijt zijn geraakt met deze methode. De olie zou afvalstoffen en enzymen aan je lichaam onttrekken. Of deze methode werkt is natuurlijk een grote vraag. Op internet zijn wisselende reacties te lezen. Het is echter geen gevaarlijke methode en het kan geen kwaad het te proberen.

Laserbehandeling

Een laserbehandeling kan voor sommige mensen goed helpen bij Keratosis Pilaris. Doordat de ingegroeide haartjes verdwijnen door de laserbehandeling kunnen ook de rode bultjes verdwijnen. Helaas is deze methode nog erg prijzig en dus niet voor iedereen toegankelijk.

Conclusie

Zoals in dit artikel beschreven zijn er veel methoden om met Keratosis Pilaris om te gaan. Dus laat je niet uit het veld slaan wanneer je dokter vertelt dat er niets aan te doen is. Hoewel de Keratosis Pilaris misschien nooit helemaal zal verdwijnen, zijn er manieren om je huid er bijna helemaal normaal uit te doen laten zien. Het is even proberen welke methode voor jou het meest effectief is. Meestal is dit een combinatie van behandelingen. Wanneer je supplementen slikt, je huid scrubt (exfoliëert), je huid goed hydrateert en goede crèmes gebruikt zal dit het meeste effect hebben.
© 2009 - 2019 Papillon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Rode bultjes op benen en armen: keratosis pilarisRode bultjes op de bovenbenen of armen: het is een onschuldige, cosmetische aandoening die vaak voorkomt. De aandoening…
Bultjes op bovenarmen, bovenbenen, voorhoofd, wangen, billenBultjes op bovenarmen, bovenbenen, voorhoofd, wangen, billenBultjes op bovenarmen, bovenbenen, voorhoofd, wangen en/of billen kunnen wijzen op keratosis pilaris, een veelvoorkomend…
Ingegroeide haartjes behandelenIngegroeide haartjes behandelenIngegroeide haartjes kunnen er lelijk uit zien en pijn zijn. Ze worden veroorzaakt door haartjes die terug in huid groei…
Keratosis pilaris: een veelvoorkomende huidaandoeningKeratosis pilaris: een veelvoorkomende huidaandoeningKeratosis pilaris is een huidaandoening, waarbij kleine bultjes rond de haarzakjes ontstaan. De huid is rood en voelt er…
Ingegroeide haren en schaamharen bij het scheren: OplossingVandaag de dag is scheren de normaalste zaak van de wereld. Hoe kaler hoe beter, lijkt de trend. Toch brengt dit scheren…
Bronnen en referenties
  • Dermadoctor
  • How to Best Absorb Vitamin A Supplements
  • Keratosis Pilaris Forum
  • Retin A: How to Use Tretinoin
  • Bultjes

Reageer op het artikel "Keratosis Pilaris: Wat kun je doen tegen rode bultjes?"

Reacties

Petra, 07-04-2015 18:22 #21
Ik ben door deze site vorig jaar begonnen met ureumcreme. Eerst via de apotheek, later kwam ik erachter dat ureum in de meeste eeltcremes wordt gebruikt. Het duurde even voordat het ging werken maar ik heb nu hele zachte bovenarmen. De pukkeltjes zijn helemaal weg en de roodheid is minimaal.

Anne, 02-07-2013 00:44 #20
Puimsteentje halen bij drogist. kost bijna niets. Voorzichtig kort over de bultjes wrijven, kan zowel nat als droog gebruikt worden, je voelt meteen resultaat en daarna insmeren met een vette crème, bv van nivea. Incremen is belangrijk, maakt de huid zacht, dus ook de hoornlaag, Het puimsteentje gebruiken naar behoefte, voelt de huid weer iets ruwer er even overheen gaan. Niet te hard, dan gaat je huid pijnlijk aanvoelen.
Ligbad en zonnen maken je huid ook zachter, wel incremen erna.

Pascale, 06-06-2013 12:12 #19
Ik heb hier ook 'last' van, met name op mijn bovenarmen en mijn benen. Ik heb vaak de neiging om eraan te krabben… wat dus niet echt bevorderlijk is ;-) Gelukkig schaam ik mij er niet voor, dus wat dat aangaat heb ik er weinig echte problemen mee. Het is bij mij ook niet veel, zoals ik dat wel eens op google plaatjes zie. Ik merk nu wel heel goed dat de zon weer wonderen aan het verrichten is!

Wat mij ook helpt - bij toeval gemerkt - de bodylotion van Nivea, de pure&natural variant. Daarbij scrub ik 1 à 2 keer per maand. Ik merk bij mij dat dit ook in de winter - dus zonder zonnetje - aardig helpt. Tuurlijk, weg gaat het nooit. Maar het wordt in ieder geval minder!

Marleen, 24-03-2013 20:27 #18
Weet ik toch eindelijk waar ik last van heb. Benieuwd of deze tips gaan helpen.

Rosa, 19-07-2012 18:46 #17
Ik heb het ook maar me moeder zegt:
dat daar niets aan te doen is.
Ik at een keer mosselen met specialen kruiden erop toen kreeg ik van die bobbeltjes last.
ik heb inderdaad een droge huid. Ik schaam me er wel voor op straat dat ze allemaal naar je armen gaan kijken :$. Ik heb het ook onder me kin me nek dus. Op andere Website, s zeggen ze dat je te weinig water drinkt en te weinig beweegt ik weet niet of dat waar is?
ik gebruik in iedergeval een paar tips.

Met vriendlijke groeten,
Rosa

Fien, 01-05-2012 13:34 #16
Ik heb het ook en bij mij helpt volgende heel goed:
- minstens twee-wekelijks scrubben met een Loofah spons (werkt veel zachter dan een scrub waardoor de huid niet geïrriteerd geraakt door chemicaliën die in een scrub zitten)
- 'Dream Cream' van Lush: verzacht en verminderd roodheid. Mijn KP is zo goed als helemaal weg als ik dit regelmatig gebruik.
- Bonus: een bezoekje aan een hamam. Daar wordt je professioneel gescrubt en ingesmeerd met modder. Resultaat: een babyhuidje.

Succes!

Sofie, 04-04-2012 23:17 #15
Hallo, Ik ben 15 jaar, en heb dit ook, ging eerst naar de dokter, die schreef me zalf voor (dit hielp echt helemaal niets). Nu had ik wat op internet gelezen, heb ik de eucerin 5% urea gehaald van de apotheek, dit maakt de huid al een heel stuk zachter! Niet meer zo ruw, ook met scrubben krijg je dan een zachtere en egalere huid. Het voelt weer terug normaal, alleen het uitzicht dan nog… toen heb ik geprobeerd wat in de zon te liggen, eigenlijk verergerde het, qua roodheid. Toen heb ik een crème gehaald van clearasil, voor roodheid en onzuiverheden weg te krijgen (dit hielp ook al wel). Maar bij mij was toch de ultieme oplossing, de zonnebank, de eerste keer dat ik eronder ging, was het al zoveel minder! Ben echt tevreden, helemaal weg is het niet, maar toch al bijna onzichtbaar. Ik denk dat iedereen zo zijn eigen hulpmiddeltjes moet ontdekken.

Stephanie, 21-01-2012 15:18 #14
Haai.
Ik heb het geerfd van mijn moeder en heb het dus al mij hele leven.
Ik schaamde me hier erg voor.
Ik wist niet wat het was en de dokter dacht dat ik zonneallergie had.
Hij had het dus fout. Ik kreeg bij de drogist in mijn dorp pillen die voor bijna alle allergien werken. het ging nog steeds niet weg. Toen heb ik op google opgezocht over een sorrt van pukkels en vond hier keratosis pilaris. Het leek er op en had alle symptonen. LEVEN GOOGLE ;D
Scrubben hielp maar ik moest het dan echt een kwartier inwrijven op mijn arm & ik heb het ook nog op mijn benen. ik ben hiermee gestopt omdat ik nu een heel uur bezig was.
Ik heb het op mijn wangen boven armen en een heel klein beetje op mijn benen.
Ik ga nu denk ik de zalfjes proberen. Kijken of dat uitkomst bied.
x

Diana, 01-11-2011 15:12 #13
Ook ik heb jaren lang last gehad van rode bultjes op verschillende plekken op mijn lichaam. Ik ben bij verschillende dermatologen geweest en heb verschillende behandelingen ondergaan. Niks hielp tot dat ik via een nieuwe dermatoloog de producten van Paula's Choice aangeraden kreeg. Ik ben van dit merk de Weightless Body Treatment met 2% BHA (Beta Hydroxy Acid) gaan gebruiken. Ik gebruik dit product nu 3 maanden en heb nauwelijks meer last van rode bultjes en mijn huid ziet er super uit! Ik kan het iedereen aanraden. Succes ermee!

Danique, 02-10-2011 11:57 #12
Ik heb al heel mijn leven last hiervan. En ik heb zelf een andere oplossing mijn moeder is Sensi-therapeut en deed de Mir-Methode bij mij voor de bultjes en ik merk zelf dat het veel verminderd is, het is pas een week geleden maar ik merk dat mijn huid veel zachter en strakker wordt. Dus dit is mijn oplossing.

Karin, 14-08-2011 16:37 #11
Ik heb ook al jaren last van Keratosis Pilaris. Ik ben geen fan van zalfjes op mijn lijf, dus ik was op zoek naar een andere oplossing om deze bultjes te laten verdwijnen. Ik heb de oplossing gevonden! Mijn idee kwam met de omschrijving: "Verhoorning van de huid". Aangezien eelt op de voeten dit ook is, en dit te verwijderen is met zo'n rasp heb ik het volgende geprobeerd. Met een nagelvijl voor kunstnagels, dus zo'n brede vijl en niet te grof, ga ik over de gebieden waar bij mij de bultjes zitten. Niet alles gaat in 1 keer weg, maar dit heb ik over een aantal weken ongeveer 2 keer per week herhaald. Bij mij is nagenoeg alles verdwenen en mijn huid ziet er weer fantastisch uit.

H., 31-07-2011 23:44 #10
Ik heb dit al sinds kinderleeftijd, nu zo'n 20 jaar. Heel langzaam verspreid het zich over mijn hele lichaam. De ureum en salicylzuurcremes van de huisarts helpen niet. Wat bij mij redelijk helpt is zonlicht. Heb een zonnebank gekocht en sinds ik die heb zijn de bultjes aardig weggegaan. Daarbij af en toe scrubben helpt ook iets. Sterkte allemaal met deze rottige aandoening!

H., 31-07-2011 18:17 #9

A., 29-06-2011 16:30 #8
Ik ben 16 en heb al erg lang last van deze aandoening op mijn benen, voel me er erg oncomfortabel door. Het lijkt wel iets minder te worden sinds ik bodylotion smeer, maar ik weet niet of dat is wat ik zie of wat ik denk (ik hoop op het eerste!). Ik ga nu diverse dingen proberen om te kijken of het wat beter wordt, ik ben wel bereid om diverse behandelingen te ondergaan (als het maar geen grote pillen slikken betreft!).
Betreffende een eerdere reactie van Anoniem, het kan dus echt niet dat een bericht dat je een aandoeninkje hebt waar je geen last van hebt je traumatiseert. Dan heb je allang andere dingen opgekropt. Dit was een goed duidelijk artikel, de schuld zou niet moeten worden gegeven aan mensen die algemene informatie verstrekken maar aan jezelf.
Bedankt voor deze informatie, nu weet ik eindelijk waar ik al lange tijd mee rondloop! :) A.

Mika, 20-05-2011 09:51 #7
Ik heb al 15 jaar last van keratosis pilares op mijn armen. Gebruik sinds een week de exfobrusher van Garnier Pure Active. Ik heb veel dingen al geprobeerd maar dit spul helpt tot nu toe echt heel goed. Het droogt je huid behoorlijk uit, maar mijn armen zien er zo veel beter uit, 80 % van de bultjes zijn gewoon weg en de huid ziet er ook minder rood uit. Probeer het mensen, want dit kan wel eens een oplossing zijn!

Jessica, 01-05-2011 14:47 #6
Ik heb ook last van deze huidaandoening en ik ben 19 jaar en heb dit al best wel lang… sinds de basisschool groep 8, en ben de zalfjes meer zoals ureum spuugzat… het word zachter maar weg gaan het niet, ik wil dr gewoon vanaf.de dokter heet inderdaad tegen mij gezegt dat je dr bijna niks aan kunt tegen doen, daarna nog doorgewezen naar een huid kliniek in utrecht die zij hetzelfde.en ik heb ook nog een slik probleem met suplementen en pillen enz.

Inge, 21-04-2011 21:35 #5
Nu na veel op zoek werk op de computer
heb ik eindelijk dankzij dit gevonden wat ik heb
bij de apotheker zijden ze me dat ik me moet wassen met een olie
al heb ik dat gedaan maar geen resultaat maar de tips van vitaminen ga ik nu uitproberen
hopenlijk met wat resultaat

grtjes inge

Zineb, 05-04-2011 17:23 #4
Ik, heb hier ook last van enkel op me boven armen maar dan echt hard!
in de zomer durf ik geen shirt aan doen en draag ik altijd lange mouwen want als ik een shirt aan doe dan vraagt iedereen wat ik daar heb.

een vriendin van me heeft me aangeraden om onder de zonnebank te gaan ik ga dit doen en hopen dat ik resultaat boek

Anoniem, 02-04-2011 10:02 #3
Had er zelf niet veel last van totdat ik dit artikel had gelezen. Wist niet dat het een syndroom was en dit als een ziekte werd beschouwd, na het lezen van dit artikel ben ik inderdaad getraumatiseerd. Weet niet wie dit artikel geschreven heeft maar dit word omschreven als een enorm drama en hierdoor hebben jullie mij een depressie aangepraat. hierdoor ben ik depressief geworden en ga ik 2 keer per week naar een psycholoog. Ik wens de andere mensen die dit 'syndroom' en deze 'ziekte' hebben erg veel sterkte met hun 'traumatische situaties', kort samengevat, dit artikel geeft mensen een minderwaardigheidscomplex en is allesbehalve behulpzaam geweest.
groetjes, een getraumatiseerde, en depressief slachtoffer van dit vreselijke syndroom (bedankt voor de hulp die jullie hebben geboden)

Riane de Jong, 23-02-2011 13:29 #2
Al jaren heb de rode bultje op mijn bovenbenen en de achterkant van mijn bovenarmen. Aangezien het niet jeukte, had ik er nooit echt last van. Totdat mensen aan mij gingen vragen wat ik daar had, pas toen ging ik me er ook echt aan storen en kwam ik erachter dat ik keratosis pilaris heb. Aangezien ik zelf geen fan ben van het smeren van allerlei zalfjes, kwam ik op een gegeven moment op het volgende idee. Ik heb een vijl genomen tegen eelt op de voeten (geen rasp!, meer als een nagelvijl maar dan breder). en ik heb mijn bovenbenen en armen lichtjes gevijld. Natuurlijk was niet alles weg en daar wil je ook niet gelijk voor gaan. Daarna ingesmeerd met bodymilk om het te verzachten. Dit heb ik een week later nog een keer herhaald, en een week daarna weer. Bij mij is het zo goed als weg en het voelt superzacht aan. Ik ben klaar voor de zomer! Misschien dat iemand hier wat aan heeft.

Marian ter Meulen, 28-11-2010 07:38 #1
Ben een vrouw van 42 jaar en heb erg last van deze aandoening, ook op mijn 'kaken' is het ruw, evenals mijn bovenarmen, billen, bovenbenen. Nu heb ik inmiddels twee kinderen die het ook hebben. Daarbij is mijn dochter (drie jaar) ook een exceemklantje. Nu is bij haar het vermoeden dat zij lactose intolerantie heeft. We zijn met z'n drieën inmiddels twee weken aan de gang met een lactose vrij dieet (geen melk, yoghurt, geitenmelk, kaas). En: wonder boven wonder: bij mijn kinderen zijn de bobbeltjes verdwenen. Zachte billetjes, beentjes en bovenarmpjes, ik weet niet wat ik voel. Bij mezelf merk ik ook verschil, het gaat alleen iets langzamer. Maar zelfs mijn bovenarmen zijn zacht aan het worden. Ik weet niet wat ik meemaak!

Infoteur: Papillon
Laatste update: 02-10-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!