InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ingegroeide haartjes behandelen

Ingegroeide haartjes behandelen

Ingegroeide haartjes behandelen Ingegroeide haartjes kunnen er lelijk uit zien en pijn zijn. Ze worden veroorzaakt door haartjes die terug in huid groeien waardoor kleine irritaties ontstaan in de vormen van rode bultjes. Iedereen kan hier last van krijgen maar zijn zeker niet ernstig.

Hoe kom ik aan ingegroeide haartjes?

Ingroeiende haartjes is een huidaandoening waar veel mensen last van kunnen krijgen. Ze zijn gekenmerkt door haartjes die in de huid groeien wanneer ze pas geschoren zijn. Na het scheren kan het puntje scherp zijn en terug krullen waardoor het terug in de huid ingroeit. Het kan ook zijdelings groeien in de huid.

Deze ingegroeide haartjes zullen dan verschijnen als rode bultjes op de huid, met vaak het haartje nog wat zichtbaar onder de huid. De meest voorkomende plaatsen waar deze huidaandoeningen kan voorkomen zijn onder meer het gezicht, nek, benen, oksels en de schaamstreek.

Behalve dat ze lelijk zijn, kunnen ze ook pijn, gevoeligheid, jeuk en ontsteking met zich meebrengen. Het haar gevangen in de huid veroorzaakt een ontsteking omdat het een signaal is aan de huid om dit te genezen.

Tips om ingegroeide haartjes te behandelen

Scrubben

In vele warenhuizen, kruidenierszaken of verzorgingswinkels zijn ze wel te vinden. Een scrub die niet alleen goed is voor ingegroeide haartjes, maar ook dode huidcellen en vuil zal gaan verwijderen. Een scrub op basis van zeezout is heel effectief om de rode bultjes en haartjes tegen te gaan. Scrub vooral goed op de plaatsen waar je het vaakst last krijgt.

Pincet

Mensen met een goed oog kunnen gebruik maken van de oude maar zeer effectieve techniek van het uittrekken van de ingegroeide haartjes. Best verwijder je ze wel niet helemaal, dit om te voorkomen dat het haarzakje in de huid niet gaat ontsteken en je het probleem eigenlijk alleen maar erger hebt gemaakt. Neem ook een warm bad of douche voor je hier mee begint om de haartjes gemakkelijker te verwijderen.

Zalfjes

Ook zalfjes zijn er in overvloed om je te helpen met je ingegroeide haartjes. Let wel op welk soort zalfje je gaat kopen. Eentje op basis van alcohol is goed om de rode bultjes te verwijderen, maar gaan tegelijkertijd ook de huid uitdrogen waardoor andere niet geïnfecteerde haartjes de kans krijgen de huid te doordringen.

Ingegroeide haartjes tips

  • Gebruik altijd een vers blad bij het scheren, zeker op gevoeligere plaatsen
  • Investeer in een goed scheermes en de betere soorten scheerschuim
  • Waxen is niet altijd beter als scheren. Het waxen van je haren zorgt ervoor dat ze dunner en scherper terugkomen waardoor de kans op het ingroeien groter word.
  • Laat je huid eerst weken in een warm bad of douche. Je poriën zullen zich hierdoor meer open gaan zetten.

Haarnestcyste

Een haarnestcyste zijn de oorzaak van ingegroeide haartjes in of rond de bilnaad. Vooral mannen krijgen hier sneller last van omdat ze meer behaard zijn. Doorgaans komt het ook vaker voor met mensen die vaak lang zitten. De kans op het verkrijgen van ontstekingen en een abces zullen hier dan ook groter zijn en zal behandeld moeten worden in het ziekenhuis. Daar zal men onderzoeken hoe ver de ontsteking is gevorderd om deze volledig te kunnen verwijderen.
Gerelateerde artikelen
Ingegroeide haren? PFB vanishVeel mensen hebben last van ingegroeide haren. Deze brengen veel irritaties met zich mee, niet alleen lichamelijk maar o…
Ingegroeide haren en schaamharen bij het scheren: OplossingVandaag de dag is scheren de normaalste zaak van de wereld. Hoe kaler hoe beter, lijkt de trend. Toch brengt dit scheren…
Ontstoken haarzakje - wat kun je er aan doen?Met ons lichaam kan werkelijk van alles aan de hand zijn, maar gelukkig zijn er ook veel onschuldige klachten die vanzel…
Haarnestcyste, ontsteking van de huidHaarnestcyste, ontsteking van de huidEen haarnestcycte of een sinus pilonidalis komt het vaakst voor bij mannen (in 6 procent van de gevallen) en meestal op…
De bikinilijn haarvrij makenDe zomer komt er weer aan! Iedereen wilt er weer goed uitzien en veel vrouwen willen zoveel mogelijk haren verwijderen.…

Reageer op het artikel "Ingegroeide haartjes behandelen"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 07-08-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!