InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gebroken stuitje: pijnlijk zitten, lopen, lastige ontlasting

Gebroken stuitje: pijnlijk zitten, lopen, lastige ontlasting

Gebroken stuitje: pijnlijk zitten, lopen, lastige ontlasting Onderaan het bekken heeft ieder persoon een klein uitsteeksel zitten, in het verlengde van de ruggengraat. Het beentje bestaat uit verschillende delen met tussengelegen kraakbeen en is een onderdeel van het bekken. Indien er sprake is van een fractuur, dan betreft het dus een bekkenbreuk. Wat zijn de consequenties van een gebroken stuitje, hoe kan men bevallen indien het gebroken is en wat kan eraan worden gedaan?

Gebroken stuitje

Waar zit het, wat is de functie?

Van oorsprong stamt de mens af van de aap. Wij zijn gerelateerd aan de chimpansee en hebben vermoedelijk een gemeenschappelijke aap als voorouder. Ons DNA lijkt voor 99% op deze aap en voor 95% op dat van een Gorilla. De voorgangers van deze op de grond lopende aap zijn apen slingerend in bomen. Deze primaten hebben een staart nodig om stabiel tussen de boomtakken te kunnen voortbewegen. Oftewel vanaf het moment dat de aap op de bodem is gaan lopen is de invloed van de staart verdwenen. Strikt genomen is het stuitje het overblijfsel van de lange staart dat we eens hadden. Het zit recht onder het heiligbeen in het verlengde van de ruggengraat en is voelbaar tussen bovenkant billen. Het bestaat uit drie à vijf wervels. Voor ons als mens heeft het geen praktische betekenis meer en kan dus slechts ongemak opleveren bij overbelasting.

Wat kunnen de symptomen zijn?

Ondanks dat men een breuk heeft hoeft het niet veel problemen op te leveren. In de meeste gevallen zal het wel consequenties hebben op hoe goed men zit of de ontlasting doet. Denk aan de volgende gevolgen:
  • het zitten kan pijn doen of men zit altijd ongemakkelijk door pijnlijke billen;
  • de ontlasting gaat lastig. Het stuitje zit nabij het rectum en gaat bij persen opspelen;
  • het kan ervoor zorgen dat de normale loopbeweging is verstoord.
Het zorgt ervoor dat de persoon in een zittende houding altijd een drukkende pijn heeft, waardoor men zich gaat verhouden. Het kan aanleiding zijn voor aanvullende klachten, zoals spierpijn in de rug of nek met mogelijk hoofdpijn tot gevolg.

Kun je er blind van worden?

Een ongelukkige val kan ervoor zorgen dat het breek en er mogelijk een pijnscheut door het lichaam trekt. De belasting op de ruggenwervel moet wel dermate groot zijn om schade aan de rug, nekwervels of het hoofd te geven. In dat geval is er niet slechts sprake van een gebroken stuitje, echter zal op vele plekken weefsel- en bottrauma’s zijn veroorzaakt. Vallen waarbij je ongelukkig terechtkomt op je stuit kan dus nooit aanleiding zijn dat je er blind van wordt, mits er geen andere ernstige schade aan het lichaam voorvalt.

Zwangerschap

Ook tijdens het bevallen kan het gaan opspelen. Enerzijds ligt de vrouw standaard op de rug tijdens het persen en anderzijds zorgt het persen ervoor dat de druk op het rectum en stuitje toeneemt. Het kan dus aanvullende klachten geven. Overleg met de verloskundige of je in een meer zittende houding kunt bevallen, aangezien de zwaartekracht de bevalling helpt en je mogelijk minder persende kracht moet gebruiken. Mocht dit niet helpen dan kan een ruggenprik mogelijk uitkomst bieden. Normaal zal een herstelde stuitbreuk geen invloed hebben op de voortgang van de bevalling.

Behandeling gebroken stuitje

Strikt genomen hoeft het niet te worden behandeld, omdat het stuitbeen geen speciale functie in het lichaam vervuld. Het is echter noodzaak dat het recht heelt. Indien de breuk onvoldoende of op een onnatuurlijke manier hersteld doordat het niet wordt gezet, zal het altijd pijnlijke klachten geven. In dat geval zal het een aanhoudend pijnlijke plek zijn. De breuk dient goed te herstellen en zal mogelijk opnieuw moeten worden gebroken om het wel de juiste aansluiting te geven. Dit zal onder een plaatselijke verdoving via een incisie moeten worden gecorrigeerd. Normaal zal het herplaatsen middels tractie voldoende moeten zijn om het goed te laten herstellen. Let wel dat men tijdens het herstel de plek zo weinig als mogelijk moet beroeren en mogelijk enige tijd pijnstillers moet innemen.

Ben je achterover gevallen en op de stuit terechtgekomen dan kan het pijn doen. Houdt die pijn aan of krijg je pijn tijdens het zitten dan kan het een breuk zijn. Laat het onderzoeken, zodat het goed wordt gezet voor genezing. Het kan zijn dat je blijvend moeilijk zit en kan inhouden dat je een zitbandje moet gebruiken om er geen last van te hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje of staartbeen komt vaak voor tijdens de zwangerschap, maar ook na de bevalling. Een van de redenen…
Gebroken hiel: intense hielpijn, zwelling, niet kunnen lopenGebroken hiel: intense hielpijn, zwelling, niet kunnen lopenDoor een ongelukkige landing bij het springen kan een hielbeen fractuur worden veroorzaakt. Het gaat gepaard met zwellin…
Veel voorkomende botbreuken, en de genezingsduur daarvanBotbreuken zijn veel voorkomend. Omdat er in het hele lichaam botten zitten, kunnen deze ook op veel plaatsen breken. Ma…
Een gebroken heup: symptomen, behandeling en hersteltijdEen gebroken heup: symptomen, behandeling en hersteltijdEen gebroken heup komt vooral voor bij ouderen. Van alle mensen die een heup breken is 95% ouder dan 65. Hieronder vind…
Een gebroken hand (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken hand (fractuur): Symptomen en behandelingEen fractuur (breuk) van de hand komt vrij veel voor. Het betekent dat een of meer van de handwortelbeentjes of middenha…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Melodi2, Rgbstock
  • http://www.learningsupport.nl/operatie-inzicht/bekken/gebroken-staartbeen-stuitje-gebroken.html
  • http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2008/06/19/fabel-als-je-op-je-stuitje-valt-kun-je-blind-worden
  • http://www.baby.be/nl/babyclub/forum/de-bevalling/bevalling-of-keizersnede-met-gebroken-staartbeen-169961.html

Reageer op het artikel "Gebroken stuitje: pijnlijk zitten, lopen, lastige ontlasting"

Reactie

Marianne, 01-04-2016 11:26 #1
Al 50 jaar pijn aan mijn gebroken stuitje. na het inzetten van een nieuwe heup is de pijn veel ernstiger geworden. ook ben ik 10 kg afgevallen door het verlies van onze dochter, dus er zit ook geen spek meer op dat stuitje. wie weet raad hoe ik van die pijn afkom?

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Botbreuken
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!