InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waterige ontlasting, diarree, buikgriep: de veroorzakers!

Waterige ontlasting, diarree, buikgriep: de veroorzakers!

Waterige ontlasting, diarree, buikgriep: de veroorzakers! Je wordt wakker waarbij je de drang al voelt en spoed je dus haastig naar het toilet. Waterige ontlasting kan een enkele keer voorkomen, maar soms kan het je dagelijkse ritme compleet verstoren. Op ongelegen momenten moet je weer naar het toilet, waardoor je veel minder tijd aan je werk kunt besteden. Uiteraard slik je diarree-remmers maar je wilt het liever niet weer hebben. Wat kunnen de achterliggende oorzaken zijn en hoe kun je die tegengaan?

Waterige ontlasting, diarree, buikgriep

Te scherp gegeten en waterige ontlasting

Te pittig eten betekent dat de maag en darmen het niet aan kunnen. De overmatige hoeveelheid hitte dient uit het lichaam te worden verwijderd. Daartoe zijn twee wegen. Enerzijds kan het via de darmen versneld worden afgevoerd, waardoor de stoelgang in hoog tempo op gang komt. Reeds binnen een uur kan de ongewenste pittigheid uit het lichaam zijn verwijderd. Het houdt in dat de darmen met vochttoevoeging dan wel het uitblijven van vochtonttrekking het goedje snel door de darmen leiden. Het kan daarbij gepaard gaan met veel buikpijn, omdat de darmen het versneld afvoeren. Anderzijds kan het via overgeven worden verwijderd. In dat geval is het eten dermate pittig dat het niet via de darmen kan worden afgevoerd.

Niet schoon of bedorven eten

De grens tussen goed en bedorven eten is zeer klein. Als bepaalde ingrediënten te lang hebben gelegen dan raakt het door vrije radicalen, bacteriën en mogelijk vliegjes bedorven. Daarnaast is het altijd van belang om voedsel goed schoon te maken. Denk aan een rivierkreeft, waarbij drek en bacteriën mogelijk achterblijven. Zeker als vis bedorven is dan kan het lichaam er heftig op gaan reageren. Indien insecten daarnaast de kans hebben gehad om eitjes te leggen dan kan er een gevaarlijke situatie ontstaan. Wormpjes kunnen in het lichaam tot ontwikkeling komen. Het is noodzaak om snel te ontwormen. Neem direct contact op met de huisarts aangezien een potentiële lintworm levensbedreigend kan zijn.

Invloed van melk en gluten

Een baby kan koemelkallergie hebben en als volwassenen kun je een glutenintolerantie (graan gerelateerde eiwitten) hebben. Het houdt in dat de dunne darm er heftig op gaat reageren. In beide gevallen zal het lichaam de melk- en graaneiwitten versneld willen afvoeren, waardoor pijnlijke reacties kunnen voorkomen. Het resulteert in een dunne ontlasting mogelijk van groene kleur (invloed van gal). De dunne darm zal het versneld willen afvoeren, waarna het in de dikke darm terechtkomt. Daar gaan de bacteriën aan de slag met de overgebleven eiwitten en melk, waardoor vergisting ontstaat. Hierdoor kan eveneens dunne ontlasting en winderigheid door worden veroorzaakt.

Virussen en bacteriën

Alles wat we in de maag en darmen verteren wordt via de mond ingenomen. Via die ingang kunnen ook gemakkelijk ongewenste invloeden worden ingenomen. Denk aan virussen zoals het zeer besmettelijke nora- of rotavirus. Naast virussen kan het ook worden veroorzaakt door darm vreemde bacteriën. De bestaande darmflora gaat daarop heftig reageren, waardoor ook een zeer dunne ontlasting wordt veroorzaakt. Denk aan shigella, salmonella of listeria bacterie. Dit dient meestal uitgeziekt te worden, waarbij droog vast voedsel moet worden ingenomen in combinatie met veel vocht. Ook slechts vloeistof innemen om uitdroging te voorkomen werkt, omdat de darmflora dan geen voedsel meer hoeft te verwerken. De invloed van buikgriep neemt daardoor geleidelijk af. Daarnaast kan het gaan om aanhoudende darmproblemen door een dientamoeba fragilis infectie.

Diabetes insipidus

Dit is de omstandigheid waarbij enerzijds bloed minder goed vloeistoffen kan vasthouden en anderzijds het ADH-hormoon deels is uitgeschakeld. De nieren recyclen daarmee veel minder vocht, waardoor meer vloeistof uit het lichaam wordt afgevoerd. Diabetes insipidus zorgt ervoor dat er op natuurlijke manier veel vocht naar buiten gaat via de plas of ontlasting. Daarnaast dient de persoon per dag vele liters water te drinken om uitdroging te voorkomen.

Wat kan er worden gedaan?

Een buikgriep zal met een paar dagen overgaan. Het is van belang om thuis goed uit te rusten en veel water te drinken. Er zijn geen speciale middeltjes, waardoor je ervan afkomt. Herstel van de aandoening neemt dus tijd. Naast dunne diarree heb je eveneens kans dat je moet overgeven, omdat de darmwerking een misselijk makend effect heeft. Herstel is altijd beter dan dat je direct weer aan het werk gaat. Het heeft namelijk weinig nut om te gaan werken met buikgriep aangezien je meer op het toilet zit dan wat anders.

Buikgriep vermijden

Hygiëne en schoon voedsel zijn de primaire elementen waarbij waterige ontlasting wordt voorkomen. Geregeld je handen wassen indien je een openbaar toilet bezoekt of andere dingen aanraakt kan helpen. Uiteraard moet diegene met buikgriep geen eten voor jou klaarmaken. Bereid zelf je eigen maaltijden, zodat je precies weet wat je inneemt en je ervan verzekerd bent dat het schoon is. Uiteraard moet je bedorven voedsel vermijden. Over het algemeen overkomt het je, omdat je er niet veel tegen kunt doen. Iedere dag kom je in aanraking met veel personen, stoffen en locaties waar het mogelijk minder goed is gesteld met de hygiëne.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Last van diarree?Last van diarree?Bij diarree heb je last van een dunne soms waterige ontlasting. Het is erg vervelend als je last hebt van diarree vooral…
Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Iedereen kent het wel: Diarree. Helaas is dit een overlast wat vaak voorkomt en in de volksmond ook wel genoemd: spetter…
Maagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre wordt ook wel gastro-enteritis genoemd. Het is een ontsteking van het maag-darmslijmvlies. Bekende vorme…
Oorzaken van diarreeBij diarree is meestal het maag-darm kanaal door een bacterie of virus geinfecteerd. je spreekt dan ook van een buikgrie…
Diarree na het avondeten: pijnlijk en vervelendDiarree na het avondeten: pijnlijk en vervelendBehoor je bij het selectief groepje dat na het avondeten direct naar de wc moet? Waterige en dunne ontlasting korte tijd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Woodsy, Rgbstock
  • http://www.buikgriep.net/

Reageer op het artikel "Waterige ontlasting, diarree, buikgriep: de veroorzakers!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlastingsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!