InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Pijnlijke vertering voedsel dunne darm: glutenvrij dieet

Pijnlijke vertering voedsel dunne darm: glutenvrij dieet

Pijnlijke vertering voedsel dunne darm: glutenvrij dieet Heb je net gegeten, krijg je na circa een uur tot drie uur ernstige pijn net onder je borstkas. Het is duidelijk dat het gerelateerd is aan de vertering. Je laat je onderzoeken in het ziekenhuis, maar via die weg krijg je geen duidelijk antwoord. De aandoening blijft aanhouden, je voelt je moe en je valt er eveneens van af. Waardoor wordt dit veroorzaakt en waarom kan een glutenvrij dieet uitkomst bieden?

Noodzaak glutenvrij dieet

De symptomen

Nadat je eten hebt ingenomen krijg je het weer. Een aanzienlijke pijn alsof de darmen het eten niet aankunnen. Het steekt aanzienlijk, waarbij het op de pijnschaal tot 10 soms tot 7 kan komen. Oftewel het betreft een overheersende pijn, waartegen standaard paracetamol niet is opgewassen. Aanvullend kan het diarree, misselijkheid, vermoeidheid en gewichtsverlies geven. Het komt bij een wisselend pakket aan producten voor, welke door jou niet zonder gevolgen kunnen worden ingenomen. Zelfs een simpele boterham met kaas geeft ernstige verkramping. Waardoor wordt dit veroorzaakt?

Invloed van een eiwit

In basisproducten gemaakt van rogge, gerst, kamut, tarwe enzovoorts komen eiwitten voor geheten gluten. Deze eiwitten zorgen ervoor dat het darmkanaal na de maag, oftewel de dunne darm word aangetast. Je kunt het vergelijken met een aanhoudende ontsteking overgaand in beschadiging van de slijmvliezen, waarbij voedsel slecht tot niet wordt verteerd. Het eiwit zorgt voor een chronische reactie, waardoor de darmen het voedsel eerder zien gaan dan komen. Het betekent aanvullend, dat de peristaltische beweging versneld wordt uitgevoerd met aanvullend pijn en kramp tot gevolg. De aandoening coeliakie geheten, zorgt ervoor dat de persoon ernstige pijnen kan lijden.

Waar zitten gluten in?

Omdat het in producten zit welke van bepaalde graansoorten zijn gemaakt, zit het in aanzienlijk veel producten. Oftewel als je niet selectief producten in huis haalt, zul je praktisch gezien altijd last hebben van pijnaanvallen. Het eten blijft circa een uur of iets langer in de maag, alvorens het geleidelijk wordt vrijgegeven aan de darm. In combinatie met toevoeging van gal moet het voedsel verder worden afgebroken. Omdat er gluten aanwezig zijn reageert de darm daarop en zul je pijn blijven houden. Wat kun je doen?

Herstel bij geen gluteninname

Inname van een glutenvrij dieet is het logische antwoord. Indien je geen gluten inneemt herstelt het darmslijmvlies vrij snel en kun je pijnloos eten. Je moet precies weten wat je wel en niet kunt innemen (dit kan soms een leerproces van een jaar zijn, voordat je precies weet wat je kunt eten). Er bestaan producten welke van nature vrij zijn van dit eiwit. Denk aan vele soorten rijst, verse groenten, fruit, noten, vis, vlees en aardappelen. Het gaat er daarbij om dat het om originele en volwaardige producten zijn, waaraan geen stoffen zijn toegevoegd. Maar hoe zit het met het overgrote deel van producten welke zijn samengesteld?

De doorgestreepte aar

Naast natuurlijk glutenvrije producten moet je opletten op wat je kunt innemen. Er zijn meerdere producten op de markt met de “doorgestreepte aar” erop. Het houdt in dat in het product geen granen zijn verwerkt, of er zijn slechts veilige gewassen en schone ingrediënten gebruikt. Het betekent dat het product glutenvrij is en zonder enig probleem kan worden ingenomen. Indien op de verpakking het teken staat en/ of de tekst glutenvrij dan voldoet het aan de Europese Verordening EG 41/2009.

Hoe lang glutenvrij dieet volgen?

Neemt de persoon het eiwit in dan zal er altijd dezelfde reactie volgen. Oftewel indien je glutenintolerant bent dan zal het glutenvrije dieet levenslang gevolgd moeten worden. Dit betekent uiteraard een aanzienlijke wijziging van het eetpatroon, waarbij altijd moet worden gelet op wat je inneemt. Zorg er altijd voor dat je eet wat je zelf koopt, zodat er niet verborgen gluten inzitten. Eet glutenvrij om verlost te zijn van een pijnlijk vertering na het eten.

Meer informatie

Via het voedingscentrum kun je een algehele lijst aangeleverd krijgen met alle in Nederland bekende glutenvrije producten, zodat je precies weet wat je kunt innemen. Aanvullende informatie kun je in de allergenenlijst vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Recept glutenvrije oliebollenRecept glutenvrije oliebollenMensen die een glutenvrij dieet volgen, zijn erg beperkt in wat zij mogen eten. Tijdens de feestdagen kan dit ook proble…
Coeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie is een chronische voedselziekte die niet altijd meteen wordt herkend. De klachten die je vaak kunt hebben als…
Glutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieetGlutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieetEen allergie voor gluten komt in de samenleving erg veel voor: 2 tot 3% van de mensen heeft namelijk glutenintolerantie.…
Het glutenvrije dieetHet glutenvrije dieetMensen met coeliakie mogen geen gluten eten omdat ze dan last krijgen van hun darmen. Het is in het begin even wennen, e…
Bronnen en referenties
  • http://www.glutenvrij.nl/page/Glutenvrij-leven/Het-glutenvrije-dieet
  • http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=20213.0
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/coeliakie.aspx

Reageer op het artikel "Pijnlijke vertering voedsel dunne darm: glutenvrij dieet"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-06-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Ontlastingsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!