InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Omega-3 algenolie: waarom vette vis eten goed voor je is?

Omega-3 algenolie: waarom vette vis eten goed voor je is?

Omega-3 algenolie: waarom vette vis eten goed voor je is? Hoe goed we ons voelen hangt voor een groot deel af van hoe goed de zenuwen en het brein werken, maar ook hoeveel serotonine en LDL we in het lichaam hebben. Die factoren zijn weer van invloed op de tevredenheid, het gewicht maar ook hart- en vaatziekten. Voor een goede werking van vele lichaamsprocessen liggen langeketenvetzuren ten grondslag. Wat houdt omega-3 algenolie in, wat voor invloed hebben deze op het lichaam en waarom is vette vis eten tezamen met algenolie supplementen goed?

Omega-3, algenolie

Wat zijn Omega-3-vetzuren?

Door het eten van visgerechten of zeevoedsel krijg je voor een deel Omega-3-vetzuren binnen. Het wordt opgedeeld in de voornaamste drie zuren, zijnde alfa-linoleenzuur, docosahexaeenzuur en eicosapentaeenzuur. Deze hebben een positieve invloed op de werking van het lichaam. Zeker de laatste twee hiervan betreffen langeketenvetzuren (onverzadigde) en hebben een gunstige werking op het LDL-gehalte, hart- en vaatziekten en hoe goed zenuwen, hersenen en het geheugen werken. Wat houden deze langeketenvetzuren in en waarom is preventieve inname via zeevoedsel of supplementen aan te bevelen?

Docosahexaeenzuur en serotonine

Een hoog gehalte aan DHA in het lichaam is gerelateerd aan een hoog serotoninegehalte. Dit is een essentiële neurotransmitter verantwoordelijk voor de algehele stemming van de persoon. Het stimuleert lust in geslachtsgemeenschap en eten, maar ook of de persoon zelfvertrouwen heeft, de emotionele gesteldheid en slaap. Indien men veel DHA inneemt, komt men in een geestelijk meer stabiele situatie terecht. Daardoor kunnen depressiviteit, burn-out, Alzheimer, ADHD en Attention Deficit Disorder verminderd voorkomen of worden vermeden. Daarnaast is de stof belangrijk voor meerdere hormonale processen. Het is essentieel voor de vorming van goed semen en optimale werking van netvlies en hersenen. Verder bepaalt het de verhouding van LDL en HDL in het bloed, waarbij een hogere DHA gehalte een verlaging van LDL oplevert (vermindering triglycerideniveau). Preventief innemen van deze stof betekent een gunstig effect op hart- en vaatziekten.

Eicosapentaeenzuur als antipsychoticum

Hoe we ons voelen en hoe we ons gedragen is afhankelijk van hoe goed het zenuwstelsel werkt. De hersenen reageren namelijk op elektrische signalen verkregen van de zenuwen. De stof EPA stimuleert een goede werking van de zenuwen, zodat signalen op een normale wijze worden overgedragen en dat we ons normaal gedragen. EPA vermijdt of vermindert de invloed van aandoeningen, zoals schizofrenie, depressie, autisme enzovoorts. Er is binnen een onderzoek gebleken dat de aandacht bij kinderen met leerproblemen aanzienlijk is verbeterd door de inname van deze stof. Het zorgt er dus voor dat de mentale kracht meer gefocust wordt, waardoor we beter kunnen concentreren en meer zelfverzekerd zijn.

Waar zit Omega-3 in?

Omdat het vele gunstige werkingen heeft, doet iedereen er goed aan om deze stoffen in te nemen. Het voorkomt of het verkleint de kans op vele aandoeningen, zodat het lichaam langer gezond is. Door bewust voor bepaalde maaltijden te kiezen kun je meer van de gunstige stoffen binnenkrijgen. Uiteraard moet je daarbij ook letten op hoe het is bereid. Een lekkerbekje, inktvisringen of vissticks bevatten voornamelijk verzadigde vetten en geen omega-3. Dit is anders met zeevoedsel, zoals schelpdieren, tonijn, zalm, garnalen, schol, gerookte makreel, enzovoorts.

Waarom zijn zeedieren dragers ervan?

Op zich maken de zeedieren het niet zelf aan, echter wordt het opgeslagen uit de inname van algen. Algen zijn kleine organismen en vormen de basis van de vorming van vetzuren. Doordat veel vissoorten algen als primaire voedingsbron hebben, komt de stof in hoge concentratie voor in de opgeslagen vetten. Daarom is zeevoedsel (in meerdere soorten en vormen) een belangrijke bron van de stof. Daarnaast kun je ook zeggen dat je beter de stof van algen kunt innemen, omdat je dan de meest pure vorm ervan hebt zonder dat het een grote ecologische aanslag betekent.

Waar in bakken?

Bak je zeedieren in braadvet dan krijg je uiteraard weer teveel verzadigde vetten binnen. Het is dus noodzaak om op te letten op de methode van bereiding. Gebruik raapzaad-, lijnzaad- of olijfolie om zeevoedsel te bakken of kook het. Op die manier voeg je geen ongewenste vetten toe, waardoor de vismaaltijd optimaal tot zijn recht komt. Vermijd zoveel als mogelijk voedsel dat is gebakken in braadboter.

Advies gezondheidsraad en inname Omega-3 algenolie

Strikt genomen wordt geadviseerd om minimaal twee keer per week vis te eten, waarvan één keer vette vis. Op die manier krijg je voldoende vetzuren binnen om een gezonde lichaamsbalans te krijgen, zodat de kans op hart- en vaatziekten afneemt. Toch geeft diezelfde gezondheidsraad ook aan dat als iedere Nederlander het gestelde advies inneemt dan zou dat ecologisch onverantwoord zijn, omdat het een grote aanslag op de vispopulatie zou zijn. Enerzijds is het van belang om meer vis duurzaam te telen en anderzijds past de inname via voedingssupplementen hier dus zeker bij. Eet dus minimaal één tot twee keer per week bij voorkeur vette vis en/ of vul het aan met Omega-3-vetzuren gebaseerd op algen-supplementen. Zo kun je een gezonde lichaamsbalans verkrijgen om de kans op vele aandoeningen en ziekten te verkleinen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde vetzuren - Omega 3 & 6 - Goede vettenGoede vetten of gezonde vetzuren, welke zijn dit? Omega 3 & 6. Vis uit koud water bevat de meeste Omega-3 vetzuren. Desk…
Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren zijn een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse voeding. Verschillende voedingsmiddelen bevatten omeg…
Het nut van visolie als supplementHet nut van visolie als supplementHet is helemaal in om visolie suplementen te nemen. Maar waar is dat eigenlijk goed voor? Lees hier het hoe en waarom va…
Hart en omega-3-vetzurenEPA en DHA, de lange keten omega-3-vetzuren uit visolie, gaan hartritmestoornissen waaronder atrium- en ventrikelfibrill…
Omega 3 vetzuren en depressie bij jongerenOmega 3 vetzuren en depressie bij jongerenOmega 3 vetzuren, officieel N3 PUFA genoemd, zijn belangrijke vetzuren voor het lichaam. Deze omega 3 vetzuren, die men…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johnnyberg, Rgbstock
  • www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/Persbericht_201108_site.pdf‎
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Docosahexaeenzuur
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Eicosapentaeenzuur
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Algen
  • http://www.organicsuperfoods.eu/vegaomega/Vega-Omega

Reageer op het artikel "Omega-3 algenolie: waarom vette vis eten goed voor je is?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Gezondheidseten
Medische informatie…
Schrijf mee!