InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te eten

Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te eten

Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te eten Omega 3 vetzuren zijn een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse voeding. Verschillende voedingsmiddelen bevatten omega 3 vetzuren, maar vooral vis bevat de grootste hoeveelheid. Maar wat als je nu niet van vis houdt?

Omega 3 vetzuren

Omega 3 vetzuren zijn belangrijk voor ons lichaam. Er zijn 3 soorten van deze belangrijke vetzuren. EPA, DHA en ALA. Ons lichaam maakt zelf geen omega 3 vetzuren aan. Daarom is het belangrijk dat we voldoende voedsel eten die deze vetzuren bevat. In tegenstelling tot de andere twee, komt ALA voor in plantaardige voeding. Bijvoorbeeld spinazie, noten of lijnzaad en vlaszaad. De andere twee komen voor in dierlijke voeding zoals vette vis en schaaldieren. Vis en schaaldieren zijn de belangrijkste leveranciers van omega 3 vetzuren, daarom is het belangrijk dat we hier voldoende van eten. De plantaardige vetzuren zijn ook gezond, maar ons lichaam heeft niet voldoende aan alleen deze soort.

Waarvoor hebben we omega 3 vetzuren nodig?

Omega 3 vetzuren zijn nodig voor de goed gezonde hart- en bloedvaten. Daarnaast is het goed voor de geest. Dat houdt in dat bij inname van voldoende omega 3 vetzuren er psychische verbeteringen kunnen optreden bij mensen die psychische aandoeningen hebben. Bovendien kan de inname van meer omega 3 kinderen en volwassenen helpen zich beter te concentreren.

Wat moeten we eten om voldoende omega 3 binnen te krijgen

Om voldoende omega 3 vetzuren binnen te krijgen moeten we voedingsmiddelen eten die deze vetzuren in hoge mate bevatten. Dagelijks een portie groenten en noten plus een paar maal per week vis op het menu levert voldoende omega 3 vetzuren.

Ik lust geen vis, wat nu?

Wanneer je echt geen vis lust, dan kan dit betekenen dat je te weinig omega 3 vetzuren binnen krijgt. Vroeger nam men de door velen verafschuwde lepel levertraan. Dit hoeft gelukkig niet meer. Het alternatief voor vis is een pot met omega 3 capsules. Dit zijn capsules gevuld met visolie. Men noemt de capsules ook wel visoliecapsules. De capsules zijn in te nemen met een glas water en zijn smaakloos. Je proeft dus geen vis, zodat je wel de goede vetzuren binnenkrijgt zonder de voor jou onaangename smaak van vis. Nadeel van de visoliecapsules zijn dat ze vrij groot zijn om door te slikken. Sommige mensen hebben moeite met het slikken van grotere pillen.

Er zijn ook omega 3 capsules die gevuld zijn met vlaszaadolie of lijnzaadolie (plantaardig). Vaak hebben vegetariers hier voorkeur voor omdat zij geen vis eten. Deze capsules zijn ook gezond, maar geven niet de zo belangrijke EPA en DHA vetzuren. Het is dus beter te kiezen voor visoliecapsules.

Waar zijn omega 3 capsules verkrijgbaar?

Je kunt omega 3 capsules krijgen bij natuurvoedingwinkels en bij sommige drogisterijen. Ook de Tuinen heeft diverse soorten omega 3 capsules. Een pot capsules van ca. 60 pillen kost zo rond de € 20,-- tot € 30,--.
Gerelateerde artikelen
Het nut van visolie als supplementHet nut van visolie als supplementHet is helemaal in om visolie suplementen te nemen. Maar waar is dat eigenlijk goed voor? Lees hier het hoe en waarom va…
Hart en omega-3-vetzurenEPA en DHA, de lange keten omega-3-vetzuren uit visolie, gaan hartritmestoornissen waaronder atrium- en ventrikelfibrill…
Gezonde vetzuren - Omega 3 & 6 - Goede vettenGoede vetten of gezonde vetzuren, welke zijn dit? Omega 3 & 6. Vis uit koud water bevat de meeste Omega-3 vetzuren. Desk…
Visolie en Omega-3 vetzurenVisolie en Omega-3 vetzurenOmega-3 vetzuren of visolie worden in het nieuws dikwijls aangeprezen als essentieel en onmisbaar. Dit blijkt niet ongeg…
Huid: antioxidanten, omega, fruitzuren, retinol en collageenHuid: antioxidanten, omega, fruitzuren, retinol en collageenAntioxidanten, fruitzuren, retinol, omega vetzuren. Het kan allemaal in je gezichtscrème zitten of in andere crèmes en l…

Reageer op het artikel "Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te eten"

Reacties

Johanlouisswart, 27-01-2016 08:16 #3
Vreemd… Even verderop op deze site staat een artikel over hetzelfde onderwerp waar:
A: Het gebruik van supplementen wordt afgeraden
B: Wordt aangegeven dat er veel voeding bestaat die omega 3 vetzuren bevatten.

Artikelen staan lijntecht tegenover elkaar. Hobby matige voedingsdeskundigen hier of een niet al te consequente redacteur, geen idee waar ik het aan toe moet schrijven.

Esiralda, 05-11-2015 00:46 #2
Omega 3 zit ook veel in walnoten.

Domien, 12-11-2013 12:20 #1
Chiazaad zou ook een goede (vegetarische) leverancier zijn om ons lichaam omega 3 te geven.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 02-12-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!