InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Visolie en Omega-3 vetzuren

Visolie en Omega-3 vetzuren

Visolie en Omega-3 vetzuren Omega-3 vetzuren of visolie worden in het nieuws dikwijls aangeprezen als essentieel en onmisbaar. Dit blijkt niet ongegrond. De onderdelen van omega 3 vetzuren, waaronder alfa-linoleenzuur, eicosapentaeenzuur en docosahexaeenzuur blijken een positieve uitwerking te hebben op cardiovasculaire aandoeningen én reuma. Voor andere aandoeningen, zoals ADHD, zijn er wel aanwijzingen, maar nog geen harde bewijzen dat zij verbeterd kunnen worden met omega-3 vetzuren. In 1994 werd visolie voor het eerst aangeraden als zijnde beschermend tegen hart- en vaatziekten door een comité dat zich bezig houdt met voedsel. Visolie is een olie die - hoe kan het ook anders - afkomstig is van de vis. Visolie is afkomstig uit makreel, haring, sardines, tonijn, ansjovis en zalm. In de visolie zitten diverse onderdelen die als goed voor de gezondheid gezien worden, waaronder de omega-3 vetzuren. Deze gezonde stoffen worden echter niet door de vis zelf geproduceerd, maar worden door de vis uit de voeding gehaald.

Omega-3 vetzuren

Omega-3 vetzuren zijn een groep meervoudig onverzadigde vetzuren die aanwezig zijn in visolie. Er worden drie belangrijke omega-3 vetzuren voor het menselijk lichaam onderscheiden:
  1. Alfa-linoleenzuur (ALA)
  2. Eicosapentaeenzuur (EPA)
  3. Docosahexaeenzuur (DHA)

Alfa-linoleenzuur valt als enige onder de noemer essentiële olie: het lichaam kan dit vetzuur niet zelf aanmaken, in tegenstelling tot EPA en DHA.

Cardiovasculaire aandoeningen

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat mensen uit visetende landen een andere samenstelling hebben van de verhouding van "slecht cholesterol" en "goed cholesterol" (Zie Verhoogd cholesterolgehalte voor een nadere uitleg over cholesterol). Naar voren kwam dat deze verhouding veel gezonder en positiever was voor de mensen die op regelmatige basis vis eten. Er kwamen dan ook minder overlijdensgevallen ten gevolge van een cardiovasculaire ziekte voor.

Prikkelbare darmstoornis, astma, Cystic Fibrose en Reumatoïde artritis

Tevens is gebleken dat omega-3 vetzuren een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het voorkomen dan wel behandelen van ziekten met een zogenaamde aanleg voor ontstekingen. Voor de prikkelbare of spastische darm, astma en Cystic Fibrose is nog geen significant bewijs gevonden voor de positieve werking van de visolie. Negatieve invloeden werden echter ook niet gevonden. Voor Reumatoïde artritis is sterk bewijs gevonden dat visolie een positieve invloed kan hebben op het ziekteproces. De patiënten spreken over minder stijfheid, minder gezwollen ledematen, minder moeheid en afgenomen gebruik van traditionele medicatie.

De ontwikkeling van de hersenen en omega-3 vetzuren

Informatie over de functie van DHA in de hersenen is afkomstig van experimenten met voornamelijk apen. Ethisch gezien is onderzoek met mensen onmogelijk. Uit sectie op overleden premature baby's is echter naar voren gekomen dat tijdens de laatste drie maanden van de zwangerschap de hoeveelheid van DHA sterk toeneemt. Wanneer de moeder te weinig DHA in haar lichaam heeft, is het aan te raden extra omega-3 vetzuren in te nemen.

Mentale gezondheid

Er wordt gesuggereerd dat een verstoorde balans in omega-3 vetzuren verantwoordelijk kan zijn voor gedragsafwijkingen en mentale stoornissen. Dit zou vooral gelden voor stoornissen als ADHD, autisme en dyslexie. Kinderen met ADHD blijken een lagere hoeveelheid omega-3 vetzuren van nature te hebben. Er is echter nog geen aantoonbaar bewijs dat de oorzaak van ADHD in het tekort aan deze vetzuren gevonden kan worden.
Gerelateerde artikelen
Het nut van visolie als supplementHet nut van visolie als supplementHet is helemaal in om visolie suplementen te nemen. Maar waar is dat eigenlijk goed voor? Lees hier het hoe en waarom va…
Gezonde vetzuren - Omega 3 & 6 - Goede vettenGoede vetten of gezonde vetzuren, welke zijn dit? Omega 3 & 6. Vis uit koud water bevat de meeste Omega-3 vetzuren. Desk…
Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren zijn een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse voeding. Verschillende voedingsmiddelen bevatten omeg…
Krillolie, omega 3 voor een goede gezondheidKrillolie, omega 3 voor een goede gezondheidVisolie wordt vaak aangeraden als bron van goede omega 3-vetzuren, onder andere voor gezonde bloedvaten, een goede hartf…
Hart en omega-3-vetzurenEPA en DHA, de lange keten omega-3-vetzuren uit visolie, gaan hartritmestoornissen waaronder atrium- en ventrikelfibrill…
Bronnen en referenties
  • Ruxton, C. H. S., Reed, S. C., Simpson, M.J.A., Millington, K.J. (2007). The health benefits of omega-3 polyunsaturated fatty acids: a review of the evidence

Reageer op het artikel "Visolie en Omega-3 vetzuren"

Reacties

Pels Danielle, 12-05-2017 22:40 #2
Sinds kort neem ik omega 3-6-9 omdat ik een vrij droge huid had gekregen door de menopauze. Wat me opvalt is dat ik ineens geen darmproblemen meer heb! En dat na jaren een prikkelbare darm te hebben gehad. Super!

T. Jansen-Koster, 02-06-2014 14:19 #1
Raak in verwarring door tegengestelde reacties over visolie omega 3. Is het nu wel of niet goed om visolie in te nemen ( als je 2x per week een haring eet). Ik heb 3jaar geleden een herseninfarct gehad en eind vorig jaar een tweede, waardoor ik een flinke tik heb gekregen. Is het verstandig om nu visolie te gebruiken en van welk merk (hier schijnt ook nogal verschil) in te zitten). Kunt u mij daar informatie over verschaffen? Bij voorbaat dank.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 11-01-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!