InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Krillolie, omega 3 voor een goede gezondheid

Krillolie, omega 3 voor een goede gezondheid

Krillolie, omega 3 voor een goede gezondheid Visolie wordt vaak aangeraden als bron van goede omega 3-vetzuren, onder andere voor gezonde bloedvaten, een goede hartfunctie en tevens als ontstekingsremmer. Maar krillolie werkt wellicht nog wel beter dan visolie en het heeft nog andere voordelen. Krillolie is nog niet zo bekend in Nederland, maar wel al gewoon overal in de winkels te koop. Krillolie wordt gemaakt van krill, dit zijn garnaalachtige, ongewervelde diertjes die in de oceaan leven in grote groepen bij elkaar. Het meest bekend is krill misschien wel als voeding voor sommige walvissoorten. Maar ook voor mensen is krill erg gezond. Het bevat dus veel omega 3-vetzuren en daarnaast ook astaxanthin, een antioxidant.

Antioxidanten

Antioxidanten beschermen ons lichaam tegen schade door vrije radicalen. Niet alle antioxidanten komen door de hersenbarrière heen, maar van astaxanthine wordt gedacht dat deze stof wel door de bloed/hersenbarrière kan komen. En daardoor kan astaxanthine de hersenen, de ogen en het centrale zenuwstelsel beschermen tegen de invloeden van vrije radicalen.

Omega 3-vetzuren

Er zijn 2 soorten omega 3-vetzuren:
  1. plantaardige vetzuren (ALA) zoals lijnzaad
  2. dierlijke vetzuren (DHA en EPA) zoals in vis en krill

Krillolie bevat net zoals visolie en lijnzaadolie omega 3-vetzuren. Deze vetzuren zijn gezond voor ons lichaam en vaak krijgen we er niet genoeg van binnen met onze voeding. Omega 3-vetzuren zijn met name van belang voor ons omdat ze ontstekingsremmend werken. Beide soorten vetzuren zijn van belang voor het lichaam. Let er bij plantaardige vetzuren goed op dat ze niet bedorven zijn. Bij visolie is het probleem vaak de toxische stoffen die hierin zitten, zoals kwik. Daarnaast werkt krillolie krachtiger als visolie.

Krillolie is gezond

Krillolie is onder andere goed om extra in te nemen voor:
  • cholesterolverlaging
  • artrose
  • allerlei ontstekingsziekten, het remt de arachidonzuur vorming uit GLA en remt het enzym LOX-2
  • gezonde hart en bloedvaten

Cholesterol

Krillolie kan het LDL-gehalte verlagen en het HDL-gehalte verhogen. Ook kan het het triglyceride-gehalte verlagen.

Artrose

Krillolie kan vanwege de omega 3-vetzuren de ontstekingen in een lichaam verminderen en zo heeft het ook invloed op artrose en artritis processen in het lichaam. Het kan zo de pijn verminderen.

Voordelen van krillolie ten opzichte van visolie

Voordeel van krillolie ten opzichte van visolie is dat mensen geen last hebben van een vieze nasmaak en het opboeren van een vissmaak. En krillolie bevat meer astaxanthine dan visolie. Meer antioxidanten zijn dus te vinden in krillolie.
Daarnaast is krillolie veel minder vervuild met zware metalen. En krillolie wordt gemakkelijker door het lichaam opgenomen, doordat het in water oplosbaar is.

Voorzichtig met krillolie

Bij gebruik van bloedverdunnende medicijnen en NSAID medicijnen (zoals onder andere naproxen en ibuprofen) moet men voorzichtig zijn met het gebruik van krillolie, het beste is om dan even te overleggen met een arts Ook mensen die allergisch zijn voor vis en dergelijke kunnen beter geen krillolie gebruiken, een en ander omdat het schaaldieren bevat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huid: antioxidanten, omega, fruitzuren, retinol en collageenHuid: antioxidanten, omega, fruitzuren, retinol en collageenAntioxidanten, fruitzuren, retinol, omega vetzuren. Het kan allemaal in je gezichtscrème zitten of in andere crèmes en l…
Uithoudingsvermogen verbeteren met astaxanthineUithoudingsvermogen verbeteren met astaxanthineAstaxanthine is een carotenoïde en antioxidant. Het is al langer bekend dat het kan helpen bij de bestrijding van hart-…
Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren zijn een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse voeding. Verschillende voedingsmiddelen bevatten omeg…
Gezonde vetzuren - Omega 3 & 6 - Goede vettenGoede vetten of gezonde vetzuren, welke zijn dit? Omega 3 & 6. Vis uit koud water bevat de meeste Omega-3 vetzuren. Desk…
De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6Omega-3 (alfa-linoleenzuur) en omega-6 (linolzuur) zijn allebei essentiële vetzuren. Het is belangrijk dat het evenwicht…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Krillolie, omega 3 voor een goede gezondheid"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 26-05-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Ontstekingsremmers
Medische informatie…
Schrijf mee!