InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Natuurlijke ontstekingsremmers

Natuurlijke ontstekingsremmers

Natuurlijke ontstekingsremmers Ontstekingen en pijn gaan vaak samen. Door de huisarts of drogist worden vaak NSAID's geadviseerd om in te nemen om de ontsteking te bestrijden. Deze hebben echter als bijwerking maag- en darmklachten. Er zijn ook ontstekingsremmers, die deze bijwerkingen niet hebben. Deze producten zijn gemaakt van natuurlijke bestanddelen, zoals planten en vetten. Daarom kunnen ze vaak veel minder kwaad aanrichten voor de rest van het lichaam. Ontstekingsremmers op meer natuurlijke basis zijn:
  • MSM zwavel of DMSO
  • Omega 3-vetzuren
  • Kurkuma
  • Boswellia
  • Yucca
  • Duivelsklauw

Specifiek voor ontstekingen in gewrichten zijn er:
  • Hyaluronzuur
  • Phytodolor van de firma Steigerwald
  • Kapparest van Biotics

MSM of DMSO

MSM zwavel of de wat sterkere variant ervan DMSO zijn uitstekende ontstekingsremmers voor het lichaam. MSM (ook wel DMSO2 genoemd) is een stof die gewoon ook in het lichaam voorkomt. De hersenen, spieren, botten en huid bevatten allemaal MSM zwavel. MSM verbetert de doorbloeding en zo ook de afvoer van afvalstoffen. Maar het is vooral goed in het verminderen van ontstekingen in het lichaam. Het werkt daarom ook heel goed bij het afremmen van processen van artrose. DMSO is wat minder goed bekend in Nederland, maar heeft een zeer vergelijkbare werking als MSM zwavel. DMSO is zelfs nog wat krachtiger. Het is een vloeibaar middel wat verdunt dient te worden met water. Het nadeel van DMSO is dat je er een knoflooksmaak en geur van kunt ervaren. Veel merken verkopen MSM zwavelproducten zoals Vitals, Now, Ortholon en Bonusan.

Omega 3

Vetzuren zijn van belang voor de gezondheid. Omega 6-vetzuren krijg je over het algemeen met voedsel meer dan voldoende binnen. Een teveel van omega 6 is ontstekingsbevorderend. Dus probeer de inname daarvan te beperken. Omega 6 zit onder andere in zonnebloemolie. Omega 3-vetzuren daarentegen zijn ontstekingsremmend, dus de inname daarvan is juist aan te raden. Omega 3-vetzuren zijn bijvoorbeeld te vinden in lijnzaad(olie), krillolie en chiazaad.

Naast bovenstaande producten zijn er ook enkele kruiden die bekend zijn om hun ontstekingsremmende werking. Zij kunnen ook in combinatie met elkaar worden ingenomen.

Kurkuma

Kurkuma Longa is een kruid wat al meer bekendheid en erkenning krijgt. Het innemen ervan kan ook allerlei gezondheidsvoordelen hebben. Want naast de goede ontstekingsremmende werking zorgt dit kruid ook voor een beter werkend immuunsysteem. Het kruid kan bijdragen in de vermindering van diabetes of insulineresistentie en het heeft kankerremmende eigenschappen. De inname van elke dag minimaal 1 gram kurkuma kan zorgen voor een duidelijke pijnvermindering en ook voor een daling van de ontstekingsmarkers bij bijvoorbeeld artritis. Het kruid wordt ook wel geelwortel, tumeric of koenjit genoemd en het bevat de werkzame stof curcumine. Kurkuma is te verkrijgen van verschillende merken waaronder NOW en Purasana. Er zijn ook mensen die van kurkuma een pasta maken (de zogenaamde golden paste) en het zo gebruiken in bijvoorbeeld hun koffie.

Boswellia

Boswellia serrata wordt al eeuwen gebruikt in de traditionele geneeskunde in India, het Midden Oosten en in Noord-Afrika. De werking ervan berust op het remmen van het ontstekingsproces via de zogenoemde leucotriënen-remming. Leucotriënen zorgen in het lichaam voor het aanwakkeren en onderhouden van ontstekingsprocessen. Boswelliazuren remmen het enzym, 5-lipoxygenase die een sleutelrol speelt in de aanmaak van leucotriënen. De werking ervan lijkt ook op die van aspirine.1

Yucca

Ook Yucca heeft pijnstillende en ontstekingsremmende eigenschappen. Het kan ook helpen tegen de stijfheid in gewrichten.

Duivelsklauw

Cat's claw of terwijl duivelsklauw werkt ook pijnstillend en ontstekingsremmend. Het kan onder andere worden gebruikt voor reuma, artritis, slijmbeursontstekingen en peesontstekingen. Omdat het ook vochtafdrijvend werkt zorgt het voor een snellere afvoer van afvalstoffen en is daarom bijvoorbeeld ook geschikt voor de behandeling tegen jicht.

Hyaluronzuur

Hyaluronzuur is een bestanddeel van het kraakbeen, maar komt ook voor in andere delen van het lichaam zoals bijvoorbeeld de ogen en ook zit het in spieren en pezen. Naarmate je ouder wordt gaat het lichaam al minder hyaluronzuur aanmaken.
Hyaluronzuur zorgt voor extra gewrichtsvloeistof (synovia) tussen de gewrichten en is daardoor pijnstillend. Immers de gewrichten kunnen dan niet meer over elkaar heen schuren, omdat er een beschermende vloeistof tussen zit. Daarnaast is hyaluronzuur ook een ontstekingsremmer.

Samengestelde middelen als ontstekingsremmer

Er bestaan ook enkele complexmiddelen die zijn samengesteld uit meerdere kruiden of homeopathische verdunningen. Traumeel en Phytodolor zijn daar voorbeelden van. Beide middelen werken ontstekingsremmend en ook pijnstillend. In Kapparest van Biotics zijn onder andere Boswellia en Kurkuma in één product te vinden. Verder zitten er nog andere ontstekingsremmende kruiden in zoals gember en rozemarijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontstekingspijn verlichtenArtrose is verreweg de meest voorkomende gewrichtsaandoening die vooral optreedt op oudere leeftijd. Het treedt op als h…
Sporten met pijnstillers of ontstekingsremmers: Niet doen!Sporten met pijnstillers of ontstekingsremmers: Niet doen!Sporten met pijnstillers, is dat een verstandige combinatie? Kan het kwaad om een aspirientje of paracetamol te nemen vo…
Boswellia, een kruid dat werkt tegen (chron.) ontstekingenBoswellia, een kruid dat werkt tegen (chron.) ontstekingenBij de drogist en de apotheek zijn vele ontstekingsremmers te koop. Steeds meer wordt bekend dat deze zogenaamde NSAID's…
Artrose in de schouder: symptomen en behandelingArtrose in de schouder: symptomen en behandelingArtrose is een reumatische aandoening, waarbij niet alleen het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruitgaat, maar ook d…
Curcuma bij reumatische klachtenGeelwortel, een plant die beter bekend is onder zijn Latijnse naam Curcuma is niet alleen in gebruik als specerij maar h…
Bronnen en referenties
  • 1. http://www.iocob.nl/fytotherapie/boswellia-wierook-voor-diverse-ontstekingen.html

Reageer op het artikel "Natuurlijke ontstekingsremmers"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 25-06-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Natuurlijk medicijn
Medische informatie…
Schrijf mee!