InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Boswellia, een kruid dat werkt tegen (chron.) ontstekingen

Boswellia, een kruid dat werkt tegen (chron.) ontstekingen

Boswellia, een kruid dat werkt tegen (chron.) ontstekingen Bij de drogist en de apotheek zijn vele ontstekingsremmers te koop. Steeds meer wordt bekend dat deze zogenaamde NSAID's niet zo gezond voor het lichaam zijn. Zo kunnen ze behoorlijk zware maag- en darmproblemen veroorzaken. Gelukkig bestaan er ook ontstekingsremmers op basis van bijvoorbeeld kruiden. Deze werken vaak wat minder sterk, maar zijn wel veel meer geschikt bij langdurig gebruik en hebben veel minder bijwerkingen. Als men het gebruik van NSAID's wilt vermijden of verminderen, denk dan eens aan kruiden die ontstekingsremmend werken. Voorbeelden hiervan zijn Kurkuma, duivelsklauw en boswellia. Deze kruiden hebben minder bijwerkingen als de NSAID's die werken door middel van COX-1 en 2 remmers.

Algemeen

Boswellia Serata wordt gemaakt van het hars van de wierookboom. Er worden kerven gemaakt in de bast van de bomen en het sap wat hieruit komt wordt vervolgens opgevangen. Het gebruik van wierookhars is vooral bekend in de ayurvedische geneeskunde. Het hars werd vroeger ook al gebruikt tegen ontstekingen zoals bijvoorbeeld reumatoïde artritis en colitis in de darmen.

Wanneer kan je Boswellia gebruiken

Boswellia is goed voor de remming van ontstekingen, zoals bijvoorbeeld bij(2*):
  • artrose of artritis
  • allergische aandoeningen
  • de conditie van hart en bloedvaten
  • huidziektes zoals netelroos en psoriasis
  • de darmfunctie

Inmiddels worden er ook onderzoeken uitgevoerd naar de werking van Boswellia met betrekking tot het verdunnen van bloed en ook in verband met diabetes. Boswellia beschermt de cellen die insuline produceren in de pancreas tegen vrije radicalen schade. Ook is bekend dat boswellia werkt als een pijnstiller onder andere voor artrose en werkt goed tegen lage rugpijn.

Werking

Leucotriënen zorgen voor bepaalde ontstekingsprocessen in het lichaam. Boswellia remt de enzymen die een grote rol spelen in de aanmaak van deze leucotriënen, zoals die vooral voorkomen bij chronische ontstekingen (1*). Teveel van deze enzymen leiden tot onder andere pijnlijke gewrichten, allergieën en problemen in het cardiovasculaire systeem. Boswellia heeft hetzelfde effect als corticosteroïden alleen dan op plantaardige basis. Bij een studie op dieren naar de schade die vrije radicalen kunnen verrichten in het lichaam, verminderde boswellia de schade in de lever met 80% en aan het hart met 50%. Boswellia lijkt verder ook te kunnen dienen als bloedverdunner zodat het samenklonteren en verdikken van bloed kan worden voorkomen.

NSAID's en boswellia

NSAID's werken als COX-1 en COX-2 remmers, ze remmen daarmee de werking van prostaglandinen. Prostaglandinen zijn de stoffen die zorgen voor het voelen van pijn, maar ook voor koorts en ontstekingsprocessen. Maar diezelfde prostaglandinen zijn ook betrokken bij de opbouw van onder andere het maagslijmvlies. Dus hoe minder prostaglandinen hoe dunner het slijmvlies in de maag kan worden met als gevolg dat de maag eerder geïrriteerd kan worden door het maagzuur. Dat is de reden dat NSAID's kunnen zorgen voor (ernstige) maag en darmproblemen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door COX-1 remmers. Het kruid Boswellia is veel minder belastend voor de maag en darmen.

Dosering

In een onderzoek naar colitis ulcerosa werd een dosering van drie maal daags 350 mg Boswellia gebruikt. Uit dat onderzoek dat zes weken duurde, bleek dat Boswellia beter werkte dan het medicijn wat vaak door patiënten wordt gebruikt, zijnde sulfasalazine.

Een normale dagdosering ligt tussen de 900-1200 mg Boswellia per dag. Wel is aan te bevelen boswellia gelijktijdig in te nemen met wat olie, zodat de opname van de boswellia in het lichaam verbetert. Vaak wordt al binnen een week na aanvang van de inname van Boswellia een verschil in pijn gevoeld. Het kruid heeft dus een snelle werking op allerlei verschillende ontstekingsprocessen in het lichaam. Het is echter mogelijk dat er lichte maag en darmproblemen ontstaan door het gebruik van Boswellia. Overleg wel altijd met je huisarts als men ook andere medicijnen inneemt over het gebruik van Boswellia.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wierook wordt al eeuwen gebruikt voor zijn magische krachtWierook wordt al eeuwen gebruikt voor zijn magische krachtSinds de jaren 60 is de populariteit van wierookstokjes en branders enorm toegenomen. In de huiskamer wordt het vooral g…
Wierook, geur en geneeskrachtWierook betekent geurende rook. Puur plantkundig gezien wordt de term vooral gebruikt voor het gestolde sap of hars, dat…
Rookrituelen in het Oude RomeIn vele culturen zijn planten niet alleen inwendig in gebruik geweest maar ook uitwendig om bijvoorbeeld te verbranden.…
Geef je paard kruiden en natuurlijke geneesmiddelen!Geef je paard kruiden en natuurlijke geneesmiddelen!Dat kruiden helend kunnen werken voor mensen, is al langer bekend. Steeds meer worden kruiden echter ook aan dieren gege…
Diclofenac: gebruik, bijwerkingen en neveneffectenDiclofenac: gebruik, bijwerkingen en neveneffectenDiclofenac behoort tot de geneesmiddelengroep van de NSAID's en is een van de meest gebruikte pijnstillers. Diclofenac w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BioDivLibrary, Flickr (CC BY-2.0)
  • (1*) http://www.iocob.nl/fytotherapie/boswellia-wierook-voor-diverse-ontstekingen.html
  • (2*) http://www.detuinen.nl/de-tuinen-boswellia-250mg.html/

Reageer op het artikel "Boswellia, een kruid dat werkt tegen (chron.) ontstekingen"

Reacties

Ottoy, 31-01-2019 15:41 #8
Geachte, kan boswellia, plavix vervangen? mvg Reactie infoteur, 31-01-2019
Sorry, maar wat is plavix?

Hennie Dubbers, 27-01-2018 10:01 #7
Kan ik boswellia nemen met medicijnen voor de reuma en hoge bloeddruk? heb aan beide polsen een ontsteking.

Ellen Horchner, 27-04-2016 11:45 #6
Niet alle vormen van b12 kunnen onbeperkt ingenomen worden.cyanocobalamine is vrij onschuldig en de goedkoopste.
Toch zou ik nooit voor meer dan 200 adh gaan, maar dat is mijn gevoel erbij. Maar met andere vormen van b12 die de hersenbariere kunnen passeren moet je echt oppassen dat je niet teveel neemt, anders krijg je oorsuizen en gehoorschade en nog andere schades. Het is goed om te nemen in die vorm als de andere vormen niet aanslaan. Reactie infoteur, 27-04-2016
Dit artikel gaat over Boswellia, dus ik begrijp uw reactie niet helemaal? Moest de opmerking wellicht bij een ander artikel staan?
edit: ooh wacht even, ik zie het al, het is een reactie op onder (of boven?)staande reacties. Excuses!

Sanne, 08-08-2015 20:58 #5
Als eerste bedankt voor uw reactie en uw tip van vitamine B12. Mijn vraag is kan ik zomaar vit b12 gebruiken? Kan het geen kwaad? Of moet ik eerst via huisarts een bloed onderzoek laten doen voor evt te kort aan vit b12? En hoe lang moet ik die pillen innemem?
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 09-08-2015
Het kan geen kwaad vitamine B12 te slikken, teveel ervan plas je weer uit. Blijf ze innemen tot de pijn weg is, daarna kan je ermee stoppen. Het zal niet bij iedereen werken, maar ik ken meerdere mensen waarbij het echt goed hielp, al binnen enkele dagen.

Sanne, 06-08-2015 22:14 #4
Is boswellia ook goed als je frozen shoulder hebt? Reactie infoteur, 07-08-2015
Ja, dan kan boswellia ook goed werken. Maar bij een frozen shoulder zou ik misshien eerst eens vitamine B12 zuigtabletjes proberen. Heel gek, maar deze B12 heeft effect op slijmbeursontstekingen. Zie ook het artikel erover : http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/120316-slijmbeursontsteking-door-vitamine-b12-tekort.html Je merkt al na een paar dagen verschil als het werkt.

Rajesh, 03-08-2015 19:50 #3
Ok heb de laatste tijd veel pijn aan mijn pols. Wellicht heeft het verband met RSI. Van de dokter heb ik ontsteking remmer gekregen. Kan Boswellia uitkomst bieden en kan het evt. in combinatie met ontstekingremmers gebruikt worden? Ik hoor het graag van u. Reactie infoteur, 04-08-2015
Boswellia zou dan inderdaad kunnen helpen ( dit werkt als een ontstekingsremmer ). Maar zelf zou ik eerder eerst magnesiumolie (zie http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/120421-magnesiumolie-voor-vermoeidheid-zenuwen-hoofdpijn-etc.html ) proberen te smeren op de pols. Al meerdere mensen in mijn omgeving merken er een heel goed resultaat van/mee.
MSM zwavel ( http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/120804-msm-zwavel-werkt-tegen-ontstekingspijn-en-allergieen.html ) is nog een ander alternatief, ook dit werkt ontstekingsremmend.

Coby, 15-05-2015 12:13 #2
Een vraag, ik ben aan een chroniese bursitus van de heup geopereerd op 6 maart j.l. maar blijf toch pijn houden. Kan boswelia helpen? Wel gebruik ik medicijnen bij hoge bloeddruk en te snelle pols. Graag uw mening. Reactie infoteur, 15-05-2015
Als u twijfelt altijd uw huisarts om advies vragen! Boswellia zou inderdaad een kruid kunnen zijn dat helpt, maar ook msm zwavel kan een goede keuze. En heeft u dit artikel al gelezen : http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/120316-slijmbeursontsteking-door-vitamine-b12-tekort.html Meerdere mensen waren er al enorm mee gebaat.

Louise, 05-05-2015 00:22 #1
Ik heb een vraag over Boswellia, Kan dit samen gebruikt worden met Tyrax tabletten voor de schildklier. Ik wil ze misschien gaan gebruiken voor Fybromylagie, Hemochromatose, mijn spier en bindweefsel, en ontstekingen, en lichte slijtage in mijn knie, polsen links en rechts. Reactie infoteur, 05-05-2015
Misschien is dat verstandig, als je twijfelt, dat te vragen aan je huisarts!

Infoteur: Zonne
Laatste update: 28-04-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Ontstekingsremmers
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!