InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Zoethoutwortel, voor een betere gezondheid van slijmvliezen

Zoethoutwortel, voor een betere gezondheid van slijmvliezen

Zoethoutwortel, voor een betere gezondheid van slijmvliezen Zoethoutwortel is een adaptogeen kruid wat diverse gezondheidsvoordelen kan opleveren. Zo is het onder andere goed voor het herstel van de slijmvliezen van het maagdarmkanaal en daarmee bijvoorbeeld dus ook goed voor het genezen van een lekkende darm. Tevens voor bijnieruitputting is zoethoutwortel een goed ondersteunend middel. In zoethout worden meer dan 100 bestanddelen aangetroffen, dit maakt het een complex kruid. Pas alleen op met zoethout als je een hoge bloeddruk hebt.

Inhoud

Het kruid zoethout

In zoethout zitten flavoïden en ook polyphenol. Het meest bekende bestanddeel is glycyrrhizine. Het is ook dit bestanddeel wat gelijk ook zorgt voor de nadelen van inname van zoethout. Hierover volgt later meer. Glycyrrhizine (of glycyrrizine) is een zoetstof die onder andere wordt gebruikt voor het maken van drop. Het is misschien wel 30 keer zoeter als suiker, maar niet slecht voor het gebit. Men kan zoethout innemen als supplement of het gebruiken om er thee van te maken.

Gezondheidsvoordelen

Zouthoutwortel is te gebruiken voor het genezen of verbeteren van meerdere aandoeningen. Zo is het goed om te gebruiken bij:
  • maagzuurklachten
  • darmproblemen
  • bijnieruitputting
  • zere keel
  • ondersteuning immuunsysteem
  • PMS klachten en overgangsklachten
  • pijnbestrijding

De werking van zoethoutwortel

Zoethout werkt tegen klachten van te veel / te weinig maagzuur, maar ook tegen misselijkheid en maagpijn. Het is dan onder andere in te nemen als een kauwtablet. Omdat zoethoutwortel ontstekingsremmend werkt en daarnaast ook goed is voor het herstel van de slijmvliezen, werkt zoethout goed bij maag- en darmzweren als ook bij de genezing van een lekkende darm. Het blijkt daarnaast als adaptogeen kruid ook invloed te hebben op een goed cortisol gehalte en daarmee ondersteunt het dus de bijnieren. Zoethout werkt ook antiviraal en is daarmee een kruid wat het immuunsysteem kan ondersteunen. Omdat het goed is voor de slijmvliezen en ook overtollig slijm kan afvoeren kan zoethout worden gebruikt bij hoesten en keelklachten. Daarnaast is het ook ontstekingsremmend, wat vaak van pas komt bij een zere keel. Zouthoutwortel heeft een oestrogeenachtig effect, waardoor het kan helpen bij PMS klachten. Ook kan het helpen bij opvliegers in de overgang. Het kan dus dan dienen als hormoonvervangend supplement.

Als laatste is het ook een goede pijnstiller omdat het krampstillend werkt en ook ontstekingsremmend, waardoor de pijn minder wordt. Ook is zoethoutwortel te gebruiken als zalf, in geval van bijvoorbeeld eczeem. Het werkt dan als een soort cortisonenzalf, alleen dan op natuurlijke basis.

Nadelen

Bekend is dat bij te lang gebruik van zoethout mensen last kunnen krijgen van een te hoge bloeddruk. Het bestanddeel glycyrrhizine kan zorgen voor deze bijwerking als mede ook voor een verminderd niveau van kalium, zwellingen, hoofdpijn en kortademigheid. Meerdere groepen mensen kunnen daarom geen zoethout in nemen zoals mensen met hoge bloeddruk en mensen met lever en/of nierproblemen. Vandaar dat er ook ook zoethoutextract bestaat waar het glycyrrhizinezuur is uitgehaald. Dit wordt DGL glycyrrhizine genoemd.

Toegevoegde waarde van glycyrrgizine

Voor gezonde mensen heeft glycyrrhizine echter wel degelijk zin. Men moet dan alleen zoethoutwortel niet voor een te lange periode in nemen en regelmatig een stopperiode toe passen. Neem het maximaal 3 à 4 weken achter elkaar in en stop dan weer voor een tijdje ermee. De DGL zoethout supplementen kan men voor een langere periode innemen omdat deze vorm minder kans geeft op bijwerkingen. Maar ook dan is af en toe een stoppauze toch een goed idee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van zoethoutDe geneeskracht van zoethoutZoethout is een stokje waar je lekker op kunt knauwen. Dat is goed voor je tanden. Het smaakt zeer lekker en zoet. Het w…
Uitputting van de bijnieren: de kwaal van stressUitputting van de bijnieren: de kwaal van stressBijnierenuitputting is een van de meest niet geaccepteerde aandoeningen in de medische wereld. Het probleem van bijnieru…
Glutamine, belangrijker dan lang gedacht isGlutamine, belangrijker dan lang gedacht isL-glutamine is een aminozuur wat bij ontzettend veel stofwisselingsprocessen een rol speelt. Het lichaam kan deze stof z…
Specerijen: zoethoutZoethout behoort ook tot de specerijen. Dit lijkt misschien vreemd en het is dan ook zo dat het vrijwel niet in de keuke…
Lekkende darm (leaky gut) genezenLekkende darm (leaky gut) genezenGezonde darmen hebben altijd een bepaalde doorlaatbaarheid nodig om voedingsstoffen op te kunnen nemen. De darmwand kan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gokalpiscan, Pixabay
  • http://draxe.com/licorice-root/

Reageer op het artikel "Zoethoutwortel, voor een betere gezondheid van slijmvliezen"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 14-07-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Natuurlijk medicijn
Medische informatie…
Schrijf mee!