InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Glutamine, belangrijker dan lang gedacht is

Glutamine, belangrijker dan lang gedacht is

Glutamine, belangrijker dan lang gedacht is L-glutamine is een aminozuur wat bij ontzettend veel stofwisselingsprocessen een rol speelt. Het lichaam kan deze stof zelf aanmaken. Maar desondanks ontstaan er soms toch tekorten en heeft het innemen of toedienen van glutamine een grote waarde. Tekorten aan glutamine kunnen onder andere zorgen voor spierbeschadiging en immuunsysteemverzwakking. Een en ander kan ontstaan als de zuurgraad in het lichaam toeneemt en de nieren duidelijk meer glutamine gaan gebruiken. Glutamine is ook enorm van belang bij het herstel van de slijmvliezen van onder andere de maag en de darmen.

Aanmaak van glutamine in het lichaam

Het lichaam maakt zelf glutamine aan in:
  • de skeletspieren
  • longen
  • hersenen
  • vetweefsel

In de spieren van het skelet wordt de meeste glutamine aangemaakt. Ongeveer 50% van het circulerende glutamine wordt gebruikt als energiesubstraat en geoxideerd. 10 tot 20% wordt gebruikt voor gluconeogenese en de rest (her)gebruikt voor eiwitsynthese. Omdat vrijwel alle cellen van het lichaam glutamine kunnen aanmaken (met name de spiercellen) is glutamine lange tijd beschouwd als niet relevant waar het gaat om suppletie. Mede daarom werd er weinig onderzoek naar glutamine verricht.*

Functies

L-glutamine is betrokken bij veel (stofwisselings)processen, zoals:
  • de stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten
  • zuur-base balans
  • regulering van het celvolume
  • productie van glutathion
  • herstel van maag- en darmslijmvliezen
  • regulering van de balans tussen katabolisme en anabolisme.
  • energiebron voor de dunne darm en voor cellen van het immuunsysteem
  • bouwstof voor glucosemoleculen
  • vervoer van stikstof en afvoer van ammoniak

Immuunsysteem

Dit belangrijke systeem is ook van belang voor de (darm)slijmvliezen. Zeker als het immuunsysteem aan het werk wordt gezet door het lichaam, verbruikt het veel glutamine. In de slijmvliezen wordt met behulp van glutamine IgA aangemaakt. IgA, een antilichaam, is van belang voor de afweer in de slijmvliezen en speelt onder andere een rol in de aanpak van candida in de slijmvliezen.

Glutamine voor de hersenen

Glutamine komt ook er veel voor in het hersenvloeistof en is een bouwstof voor een aantal neurotransmitters zoals GABA en glutaminezuur. Glutamine kan ook een rol spelen bij mensen die last hebben van angsten of depressies. En ook bij goed kunnen (door)slapen kan glutamine helpen. Dit komt omdat glutamine een voorloper is van GABA, een neurotransmitter die invloed heeft op onder andere stress, ontspanning, spierherstel en geheugenfuncties. Het wordt daarom ook gebruikt om sportprestaties te verbeteren en om mentale prestaties, zoals bijvoorbeeld examens, te optimaliseren.

Herstel slijmvliezen maag en darmen

Glutamine kan ook worden gebruikt voor het genezen van zweren in de maag en de darmen. Dit gebeurt doordat glutamine helpt om de slijmvliezen te genezen.

Tekorten

Tekorten aan l-glutamine kunnen onder andere ontstaan door:
  • stress
  • veel sporten
  • weinig eten - vasten
  • leverziektes zoals cirrose
  • zware infectieziektes

Glutamine aanvullen

Als er tekorten zijn aan glutamine heeft het dus wel degelijk zin om het beschikbare glutamine aan te vullen. Het bevordert dan de wondgenezing, het verbetert de werking van het immuunsysteem en het versterkt bovendien de darmwand (slijmvliezen).
Bij een glutaminetekort kunnen de darmen minder voedingsstoffen opnemen en is er een verhoogde kans op een lekkende darm. Ook bij de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa kan glutamine een rol spelen, door bijvoorbeeld littekenvorming te voorkomen of te verminderen.

Dosering

Glutamine is onder andere verkrijgbaar in capsules en in poedervorm. De aanbevolen hoeveelheid varieert nogal. Van 1 maal daags 1 capsule van 500 mg tot meerdere keren per dag 6,5 gram glutaminepoeder per dag (= één afgestreken eetlepel). Aangeraden wordt de glutamine in te nemen een half uur voor het eten op een nuchtere maag. Dus bijvoorbeeld een half uur voor het ontbijt en twee uur na het ontbijt en vervolgens twee uur na het avondeten. Vaak is het aan te raden om met een lage dosering te beginnen. Zo kunt u ook kijken of u eventueel last krijgt van bijwerkingen. Maagklachten kunnen optreden als er bijvoorbeeld al voldoende glutamine in uw lichaam aanwezig is.

Niet gebruiken van glutamine bij

Let er wel op dat glutamine de werking van bepaalde medicijnen kan beïnvloeden! Daarom wordt glutamine niet aangeraden om te gebruiken bij mensen die een bipolaire stoornis hebben, last hebben van leverziektes, epilepsie hebben of zwanger zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Gamma-Aminoboterzuur?GABA is een afkorting, van Gamma-aminoboterzuur. Het is een remmende neurotransmitter in de hersenen. Het heeft invloed…
Huismiddeltjes tegen chronische darmontstekingChronische darmontsteking (waarvan de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa het meest voorkomen) veroorzaken veel last. E…
De darmziekte collagene of microscopische colitisDe darmziekte collagene of microscopische colitisCollagene colitis (ook wel microscopische colitis of colitis collagenosa genoemd) is een weinig voorkomende ziekte die e…
Chronische darmziekten bij kinderen: algemene beschouwingenNiet alleen bij volwassenen maar ook bij kinderen komen chronische darmaandoeningen(Ziekte van Crohn en colitis ulcerosa…
Bronnen en referenties
  • * www.naturafoundation.nl

Reageer op het artikel "Glutamine, belangrijker dan lang gedacht is"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 05-10-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Organen natuurlijk genezen
Medische informatie…
Schrijf mee!