InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De werking van glutathion in het lichaam

De werking van glutathion in het lichaam

De werking van glutathion in het lichaam Glutathion is een sterke antioxidant en ontgifter. Deze stof maakt de in vet oplosbare toxinen via binding met water oplosbaar, stapelt en vervoert cysteïne door het lichaam naar de nieren en neemt deel in de galproductie. Cysteïne is een bouwsteen van glutathion, verwijderd zware metalen en speelt een rol bij de aanmaak van enzymen. Glutathion is verder een belangrijke regulator van neuronen in de hersenen. GSH dient als substraat voor enzymen en vormt tezamen met vitamine E, selenium en glutamine de stof glutathione. Een tekort aan GSH verstoort de werking van de HPA as. Deze as bestaat uit de hypothalamus, de hypofyse en de bijnieren.

Algemeen

De biosynthese van glutathion geschiedt in twee stappen, waarbij magnesium en ATP benodigd zijn voor de energievoorziening.
Technisch bezien is GSH de gereduceerde vorm van glutathion, wat inhoudt dat het een sulfhydril (SH) groep bevat. De begrippen GSH en glutathion worden echter door elkaar gebruikt. GSH, dat oxidanten verwijdert door ze beter wateroplosbaar te maken, bestaat uit de aminozuren glutaminezuur, cysteïne en glycerine. GSH en diverse voedingsstoffen + R- alfa liponzuur, selenium en vitamine C maken enzymen aan die de GSH werking bevorderen. Glutathion wordt verkregen uit voedsel (vlees, vis, groente en fruit) en wordt ook door het lichaam zelf aangemaakt. Een en ander geschiedt door de tussenstof homocysteïne met behulp van vitamine B11 en andere B-vitaminen. De hoeveelheid aan intracellulair cysteïne in het lichaam bepaalt hoeveel glutathion (GSH) er kan worden geproduceerd.

Functies van GSH

Tot de belangrijkste functies van GSH behoren:
  • het neutraliseren van de schadelijke vrije radicalen.
  • het vervoer van aminozuren door het lichaam
  • het binden van zware metalen.
  • het ontgiften van de lever.

De status van glutathion

Indien de glutathion binding niet meer werkt, dan worden de in vet oplosbare toxinen niet meer water oplosbaar gemaakt. Daardoor verloopt de uitscheiding dan via de gal. Ook uitgewerkte vitaminen C + E worden dan niet meer gerecycled. GSH is bepalend voor het ontgiftings-mechanisme van zowel fase I als fase II in de lever. Reduced L-glutathion is belangrijk voor ontgifting en om virussen te onderdrukken. De insulinewaarde dient laag te blijven. De schakel - methionine- Sam- homocysteïne-cysteïne- glutathione is van toepassing om toxinen te verwijderen middels het proces van methylation, waarbij uiteindelijk glutathion weer wordt omgezet in methionine. Rode bloedcellen (RBC) staan aan de basis van een betere verbranding, ze maken glutathion aan en vervoeren oxidized glutathione. Betaïne HCL is belangrijk om toe te voegen aan bepaalde zuren. De status van glutathion kan worden verhoogd met R- alfa liponzuur, selenium, NAC en vitamine C. Zodoende kan bij de behandeling van ziekten zoals kanker, aids, lupus, hartklachten en glaucoom goede resultaten worden bereikt.

Gevolgen van tekorten aan glutathion

Tekorten aan glutathion, wat genetisch bepaald kan zijn, kunnen onder andere tot gevolg hebben:
  • disfunctie van de HPA as.
  • stapeling van peroxide, hydrogen en superoxide in mitochondriën, die daardoor minder ATP produceren
  • een lage intracellaire waarde GSH biedt geen bescherming tegen virale infecties, doordat er te weinig Th1-cellen zijn
  • veroorzaakt een lage intracellulaire waarde aan magnesium
  • carnitine en sulfur (zwavel) tekorten, oxidatieve stress
  • allerlei ziekten en/of aandoeningen zoals ME/CVS, autisme, spijsverteringsklachten, allergieën en gewrichtsklachten
  • een laag aantal aan NK-cellen (naturel killer-cellen), stapeling van toxinen die nu niet in fase l worden ontgift
  • immuunrespons via Th2-cellen

SAM en homocysteïne

SAM (S-adenosyl-methione) is belangrijk voor het produceren van glutathion en het maakt ook intracellulair glutathion aan. Het wordt gemaakt van methionine met behulp van vitamine B11, B12 en choline. Deze stof dient als grondstof voor taurine en cysteïne, die beide van belang zijn bij de ontgifting. Methionine is ook nodig voor de aanmaak van serotonine, noradrenaline en dopamine. Sam en homocysteïne zijn in feite twee versies van hetzelfde molecuul (SAM is de goedaardige en homocysteïne de kwaadaardige variant). SAM ondersteunt in de hersenen de ontgifting van membranen en de aanmaak van neurotransmitters. Bij een hoog niveau aan homocysteïne ontstaat er een belangrijke risicofactor bij hartaanvallen en beroertes. Bij een lage waarde aan glutathione, waarbij minder dopamine door de cellen wordt aangemaakt, kan een verband gelegd worden met de ziekte van Parkinson.

Mogelijke medicatie

  • (injecties via een infuus) van glutathion, het slikken in tabletvorm helpt vaak niet door de slechte opname van glutathion
  • het innemen van voorlopers van glutathion: zijnde N-acetyl-cysteïne (NAC), L-cysteïne en selenium-L-methionine
  • enzymen, whey proteïne en cysteïne (1000 mg per week)
  • phosforladityl, choline, SAM en R- alfa-liponzuur

In het geval dat whey proteïne en NAC door het aanwezige zwavel niet verdragen kunnen worden, dan is naast het langzaam starten met NAC de suppletie met 250 mg molybdenum en vitamine B6 een andere optie. Alfa-liponzuur en glutathion kunnen door de bloed/hersen barriere heen dringen en zijn dan ook bij uitstek geschikt voor het ontgiften van de hersenen. Een tekort aan glutathion kan een depressie veroorzaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedingssupplementen met het aminozuur cysteïne: voordelenVoedingssupplementen met het aminozuur cysteïne: voordelenCysteïne behoort tot de aminozuren en biedt tal van voordelen voor het menselijk lichaam. Dankzij haar antioxiderende we…
Antioxidanten en het Th1 en Th2 mechanismeAntioxidanten en het Th1 en Th2 mechanismeAntioxidanten, zoals bijvoorbeeld vitamine B en C, werken doordat ze vrije radicalen opsporen, waaraan ze dan een van hu…
Toxinen-opruiming middels het cytochrome P450-systeemToxinen-opruiming middels het cytochrome P450-systeemHet lichaam wordt iedere dag blootgesteld aan talloze gifstoffen, toxinen genaamd. Het opruimen van deze toxinen is een…
Lichamelijke Reacties bij StressLichamelijke Reacties bij StressStress en lichamelijke reacties. Wat gebeurt er in je lichaam bij stress? Er ontstaat een lichamelijke kettingreactie. H…
Leverproblemen: lever ontgiften met voeding en supplementenLeverproblemen: lever ontgiften met voeding en supplementenLeverproblemen kunnen jaren sluimeren en dan plots aan de oppervlakte komen bij een leveraandoening. Het opvallende bij…

Reageer op het artikel "De werking van glutathion in het lichaam"

Reacties

L. A. Stip, 25-02-2019 12:51 #2
Wat zijn de bijwerkingen van dit product. Heb nu allemaal bulten en rode vlekken. Reactie infoteur, 25-02-2019
Ik heb even voor u/ je gegoogled, sommige mensen kunnen allergisch reageren op glutathion, onder andere huisuitslag kan dan een bijwerking zijn.

Talitha Elmendorp, 01-06-2016 12:59 #1
Er is nu een manier om je Glutathione niveaus met 300% te verhogen op natuurlijke wijze door je eigen aanmaak van Glutathione aan te wakkeren middels het Nrf2 pad in de cellen. Deze technologie is nieuw in Nederland. Om meer te weten stuur een mailtje met je gegevens en ik zal meer informatie toesturen. Mvg, Talitha

Infoteur: Zonne
Laatste update: 15-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!