InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Antioxidanten en het Th1 en Th2 mechanisme

Antioxidanten en het Th1 en Th2 mechanisme

Antioxidanten en het Th1 en Th2 mechanisme Antioxidanten, zoals bijvoorbeeld vitamine B en C, werken doordat ze vrije radicalen opsporen, waaraan ze dan een van hun elektronen afstaan (oxidatie). Daardoor wordt het vrije radicaal geneutraliseerd en wordt schade aan lichaamsweefsel voorkomen. Enzymen in combinatie met zink vormen een eerste lijnsverdediging tegen het optreden van oxidatie. Vrije radicalen zijn incomplete en instabiele moleculen, waarbij moleculen bij elkaar worden gehouden door elektronen. De belangrijkste antioxidant is glutathion, wat de regenerator is van cellen van het immuunsysteem en tevens de beste ontgifter in ons lichaam is. Het beschermt ook het DNA en is samengesteld uit drie aminozuren.

Algemeen

Antioxidanten bieden bescherming tegen giftige zuurstofderivaten, zijnde vrije radicalen. Deze radicalen worden door het lichaam zelf aangemaakt en zijn overgebleven restproducten bij de stofwisseling. De bestrijding ervan vindt plaats door antioxidanten en enzymen die door binding ervoor zorgen dat deze schadelijke stoffen afgevoerd kunnen worden. Natuurlijke antioxidanten vindt men in veel vers fruit en in groentes. Overigens zitten in groenten anno 2017 50% minder antioxidanten dan tientallen jaren geleden het geval was.

Antioxidanten

De superoxidant Alfa-liponzuur is een zwavelhoudend vetzuur, wat zich bevindt in de mitochondria van elke cel. Het vindt zijn werking in het bestrijden van oxidatieve stress en het neutraliseren van vrije radicalen. Het is zowel in water als vet oplosbaar. Antioxidanten kunnen verder worden onderscheiden in:

  • enzymen, zoals glutathion peroxydase, superoxide-dismutase en catalase
  • vitamine A, C en E, selenium, zink en koper
  • obigomere procynidinen (OPC), wat 50x keer krachtiger is dan vitamine E en 20x zo krachtig werkt als vitamine C

Glutathion

Glutathion een antioxidant wordt in elke cel geproduceerd met behulp van selenium, magnesium en vitamine C en wordt overdadig teruggevonden in het voedsel. De voordelen van glutathion zijn, dat het ontstekingen stopt en alcohol ontgift. Verder oxideert door glutathion het cholesterol niet en verbetert de werking van de T-cellen. Een belangrijke bouwsteen is SAM dat intracellulair glutathion kan aanmaken. Vitamine C verhoogt buiten de cel de bloedplasma waarde van glutathion en bevordert naast het vormen van rode bloedcellen, het onderhoud van vaatwanden en botten. Glutathion kan worden opgebouwd met behulp van selenium, NAC, glutamine en het consumeren van spruitjes en broccoli. In deze groenten zit ook nog eens veel vezels. Glutathion is samengesteld uit de volgende aminozuren:
  • Glycine, met als cofactoren: vitamine B2, B6 en B11 en magnesium
  • cysteïne, wordt gemaakt uit methionine met als cofactoren: vitamine B6, B11, B12 en magnesium
  • glutaminezuur, belangrijk voor de opbouw van proteïne met als cofactoren: vitamine B1, B2, B3, B5, B6, mangaan en magnesium

Glutamine dient als brandstof voor het lichaam en neemt 50% van alle aminozuren voor zijn rekening.

Tekorten aan antioxidanten

Een tekort aan antioxidanten kan onder meer tot gevolg hebben:
  • een verminderde T-cel activiteit
  • een verstoring in de balans tussen Th1 en Th2
  • een afname in weefselconcentraties van glutathion
  • het veroorzaken van diverse ziekten

Het Th1 en Th2 mechanisme

Dit systeem kan worden ingezet in de bestrijding van virussen ook intracellulair en wordt in balans gehouden door glutathion. Een tekort aan glutathion verstoort de balans tussen Th1 en Th2, doordat er minder virussen worden opgespoord cq vernietigd.
Bij aanhoudende en een te grote verschuiving van dit mechanisme, dan treedt de RNAse L verdediging in werking. Deze verdedigingslijn stopt de overreactie, waarbij het uitsluitend de duplicering van virussen tegengaat en ze dus niet doodt. RNAse L kan aangetast worden door groeihormonen, waardoor dit uiteindelijk mogelijk niet meer wordt aangemaakt. Met kanker als gevolg.

Het bevorderen van de Th1 en Th2 balans

Dit kan onder meer geschieden door:
  • suppletie met glutathion, melatonine en zink
  • darmflora preparaten
  • lactobacillen: deze verhinderen de hechting van schimmels
  • Th3: dit scheidt groeifactoren uit en reguleert zowel Th1 als Th2 reacties

Medicatie

Antioxidanten kunnen aangevuld worden door bepaalde supplementen in te nemen zoals:
  • gereduceerd L-glutathion 250 mg, bij een mild tekort volstaat 75 mg
  • N-acetylcysteïne (NAC) als substraat voor de synthese van glutathion
  • Co-enzym Q10 helpt om weefsels te beschermen tegen schade door vrije radicalen
  • het herstellen van de balans tussen Th1 en Th2
  • OPC, vitamine C en E

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antioxidanten en vrije radicalen - Gevolgen voor het lichaamAntioxidanten en vrije radicalen - Gevolgen voor het lichaamAntioxidanten zijn belangrijk voor de gezondheid. Anti-oxidanten beletten dat vrije radicalen schade aanrichten en anti-…
Twijfels over het nut van extra antioxidantenTwijfels over het nut van extra antioxidantenVeel mensen slikken extra vitaminen en drinken fruitdrankjes met toegevoegde antioxidanten. Maar er zijn twijfels of dit…
Antioxidanten beschermen tegen kankerKanker is een ziekte die vaak voorkomt in de huidige samenleving. Veel mensen krijgen direct of indirect te maken met de…
NADH verhoogt de vitaliteit en geestelijke energieNADH verhoogt de vitaliteit en geestelijke energieSedert 1905 werd NADH ontdekt en weinig mensen kennen het. Nochtans is het een buitengewoon, belangrijke substantie voor…
Antioxidanten verkleinen risico op ernstige aandoeningenMensen die een dieet volgen dat rijk is aan antioxidanten hebben aanzienlijk minder kans om ernstige aandoeningen te ont…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Antioxidanten en het Th1 en Th2 mechanisme"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 23-04-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!