InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > NADH verhoogt de vitaliteit en geestelijke energie

NADH verhoogt de vitaliteit en geestelijke energie

NADH verhoogt de vitaliteit en geestelijke energie Sedert 1905 werd NADH ontdekt en weinig mensen kennen het. Nochtans is het een buitengewoon, belangrijke substantie voor onze gezondheid. Dagelijkse inname van NADH geeft meer energie en verbetert het uithoudingsvermogen. Het is een ideaal voedingssupplement voor topsporters om de zuurstofcapaciteit, snellere reacties en de geestelijke alertheid te verbeteren.

NADH: Nicotinamide Adenine Dinucleotide

Antioxidanten zijn belangrijke stoffen voor een gezonde stofwisseling van het lichaam.
NADH is een krachtig antioxidant die oxidatie tegengaat en zijn in staat om vrije radicalen te neutraliseren.
  • Oxidatie: is een chemisch proces waarbij een stof elektronen afgeeft aan een andere stof, waardoor er schade aan de cellen en weefsels kan ontstaan.
  • Vrije radicaal: ons lichaam ondergaat enkele stofwisselingsprocessen die nodig zijn om te blijven functioneren. Daardoor komen er onstabiele atomen en moleculen vrij die we "vrije radicalen" noemen. Bijvoorbeeld: tijdens het omzetten van onze eiwitten, de cel indeling of bij bepaalde ziekteprocessen kunnen vrije radicalen worden gevormd. Het zijn eigenlijk onvermijdelijke bijproducten van onze normale stofwisseling. Vrije radicalen die ontstaan door luchtvervuiling, sigarettenrook, stress etc., kunnen wel vermeden worden.

Vrije radicalen kunnen schade aanbrengen

Ze maken deel uit van onze natuurlijke afweer, maar indien er niet genoeg antioxidanten aanwezig zijn om oxidatie tegen te gaan, kunnen ze schade veroorzaken aan onze cellen.
  • Schade aan het DNA waardoor er kanker kan ontstaan.
  • Ontstaan van aderverkalking door oxidatie van cholesterol.
  • De bloedvaten worden aangetast.
  • Ze beschadigen bepaalde enzymen.
  • Vroegtijdige veroudering van onze lichaamssystemen.
  • Hartziekten.

Voordelen van NADH

Er is vrij veel onderzoek gedaan naar antioxidanten en het blijkt dat antioxidanten uit onze gewone dagelijkse voeding effectief werken. Met de leeftijd daalt het niveau van NADH in de cellen en bij een aantal ziekten zoals Alzheimer, Parkinson en het Chronische Vermoeidheidssyndroom is het peil ervan enorm laag. Het kan dan ook zinvol zijn om een voedingssupplement te overwegen als er onvoldoende antioxidanten in uw lichaam aanwezig zijn. Kies een goed merk want de werking van een voedingssupplement hangt af van de samenstelling.

  • Het is ideaal voor topsporters om de zuurstofcapaciteit, snellere reacties en de geestelijke alertheid te verbeteren
  • Levert energie op celniveau.
  • Stimuleert het immuunsysteem.
  • Goed voor de cholesterolspiegel.
  • Het behoud van een gezonde bloeddruk.
  • Verbetert het geheugen.
  • Verhoogt de vitaliteit.
  • Verbeterde ademhaling.
  • Meer geestelijke energie.

Parkinson en Dementie

NADH als voedingssupplement is nog niet zo lang beschikbaar maar er werden wel een aantal studies verricht. Patiënten met de ziekte van Parkinson waar nog geen echt geneesmiddel voor bestaat, kregen NADH als voedingssupplement. Bij 80% van de patiënten verbeterde hun toestand gevoelig. Bij de andere 20% was de verbetering spectaculair. NADH gaf ook een gunstige invloed op patiënten die lijden aan depressie, Alzheimer-dementie, fibromyalgie en het Chronische Vermoeidheidssyndroom.

Enkele antioxidanten in de voeding

  • Vitamine C: groenten, fruit
  • Vitamine E: spinazie, plantaardige oliën, amandelen, tarwekiemen
  • Resveratrol: diverse plantensoorten, rode druiven, wijn
  • Citroenzuur: citrusvruchten
  • Bètacaroteen: abrikoos, pompoen, wortelen
  • Silicium: graanprodukten, fruit
  • Selinum: volkorenproducten, melkproducten, vlees, eieren, aardappelen, zilvervliesrijst, champignons
  • Glutathion: meloen, avocado, asperges

NADH is een natuurlijk voorkomend co-enzym dat in elke levende cel voorkomt en wordt ook wel het “co-enzym” voor de levensenergie” genoemd.
© 2008 - 2018 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dementie, wat is het en hoe ga je er mee om?Dementie betekent letterlijk vergeetachtigheid. Maar dementie betekent meer dan alleen geheugenverlies. De meeste mensen…
Alles over Dementie1 op de 1600 vrouwen gaat dood aan een vorm van dementie. Daarmee behoort dementie tot 1 van de 5 meest voorkomende vrou…
Ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementieZiekte van Alzheimer en andere vormen van dementieZo'n 260.000 mensen hebben in ons land dementie. Niet elke vorm van dementie heeft te maken met de ziekte van Alzheimer.…

Reageer op het artikel "NADH verhoogt de vitaliteit en geestelijke energie"

Reacties

A. Meijers, 28-01-2016 15:34 #3
Beste,
Zou graag willen weten in welke groente/fruit/ granen dit NADH in natuurlijke vorm voorkomt.

bvd

Janssens Pieter, 18-05-2009 08:18 #2
Beste, ik heb dit product nu gekocht, ben zelf een marathon loper, zullen mijn prestaties daar beter door worden en is dit ook goed voor stijve spieren?

Martine, 30-09-2008 19:22 #1
Beste, ik heb alles gelezen over Nadh, hoe kan men bestellen? Reactie infoteur, 01-10-2008
Dag Martine,
Ikzelf verkoop geen NADH maar u kunt dit product kopen bij een drogist of apotheek en bij de betere sportcentra's. Er zijn ook enkele sites die NADH online verkopen.
Groetjes,
Worm.

Infoteur: Worm
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!