InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verschillende dementievormen zoals Alzheimer en Parkinson

Verschillende dementievormen zoals Alzheimer en Parkinson

Verschillende dementievormen zoals Alzheimer en Parkinson Verschillende vormen van dementie kunnen soms voor verwarring zorgen. Er is immers geen groot verschil tussen Alzheimer en dementie of Parkinson en dementie; Alzheimer is namelijk een vorm van dementie en Parkinson veroorzaakt gelijkaardige symptomen. Er zijn dan ook heel wat verschillende vormen van dementie die elk hun specifieke kenmerken hebben. Vooralsnog is de ziekte niet te genezen, maar iedere vorm van dementie heeft wel zijn specifieke behandeling nodig. De meest voorkomende vormen van dementie worden hier omschreven.

Welke vormen van dementie zijn er?

De ziekte van Alzheimer

Van alle varianten op dementie wordt de ziekte van Alzheimer het vaakst vastgesteld. Zowat driekwart van alle dementiepatiënten lijdt aan de ziekte van Alzheimer. Deze aandoening is relatief goed op te sporen, personen die lijden aan Alzheimer krijgen namelijk ophopingen in de hersenen die opgespoord kunnen worden dankzij de MRI-scanner. Onderzoekers zijn er nog niet helemaal uit maar vermoeden dat deze ophopingen of 'plaques' de werking van de zenuwcellen verhinderen of ze zelfs doen verdwijnen. Om goed te functioneren is het echter van belang dat onze hersenen beschikken over deze cellen. Personen die het slachtoffer zijn van deze aandoening zullen meestal al in een vroeg stadium last hebben van geheugenverlies. De ziekte van Alzheimer is trouwens niet te genezen, maar preventie kan er in zekere zin wel voor zorgen dat ze te voorkomen is.

De ziekte van Parkinson

Hoewel de ziekte van Parkinson niet per definitie thuishoort in het rijtje van deze aandoeningen, zijn de kenmerken ervan dat wel. Bij personen die de ziekte van Parkinson hebben is de kans trouwens bijna 50% dat ze na verloop van tijd ook dementie krijgen. Deze vorm wordt dan Parkinsondementie genoemd. Deze aandoening is niet te genezen en moeilijk te voorkomen. In veel gevallen spreekt men over genetische factoren die de oorzaak zijn van de ziekte van Parkinson. De echte oorzaak van deze aandoening kon men echter vooralsnog niet achterhalen. Net zoals alle andere vormen van dementie is het ook aan te raden om een arts te contacteren.

Vasculaire dementie

Vasculaire dementie is de tweede meest voorkomende vorm van dementie. Hoewel de ziekte van Alzeimer goed is voor bijna driekwart van de patiënten vertegenwoordigd vasculaire dementie 'slechts' 16% van hen. Deze vorm van dementie kent zijn oorsprong in de verkalking van de aders in zowel de hersenen als de bloedvaten. Bijgevolg heeft de patiënt heel wat kans op een herseninfarct of diverse bloedingen, telkens veroorzaakt omdat er geen bloed meer doorstroomt naar het weefsel. Vasculaire dementie is niet erfelijk en kan voorkomen worden door simpelweg gezonder te leven.

Frontotemporale dementie of de ziekte van Pick

Bij frontotemporale dementie is vooral het voorste gedeelte van de hersenen beschadigd. Bij deze vorm van dementie gaan de personen zich in de beginfase steeds vreemder gedragen waardoor ze vaak wordt gezien als een psychische aandoening. De ziekte komt vaak voor bij jongere mensen van 40 tot 60 jaar en is in ongeveer 35% van de gevallen erfelijk. Er bestaan geen medicijnen om deze vorm van dementie te genezen, wel bestaat er medicatie om de symptomen in te perken.

Lewy body dementie

Na de ziekte van Alzheimer, Parkinson, vasculaire dementie en frontotemporale dementie is lewy body dementie de minst voorkomende variant van de aandoening. Het is echter de tweede meest voorkomende variant bij oudere mensen. Deze vorm komt dan ook vaker voor bij patiënten vanaf 65 jaar en wordt gekenmerkt door de algemene achteruitgang van de patiënt, dat kan zich zowel fysiek als mentaal uiten. Lewy body dementie is niet te genezen en ook de symptomen zijn moeilijk te behandelen. Het leven van de patiënt kan echter makkelijker gemaakt worden door kwalitatieve begeleiding met behulp van onder andere een ergotherapeut, psychotherapeut en een sociaal werker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over Dementie1 op de 1600 vrouwen gaat dood aan een vorm van dementie. Daarmee behoort dementie tot 1 van de 5 meest voorkomende vrou…
Dementie; de bekendste vormenDementie; de bekendste vormenDementie rukt op, want ouderen worden steeds ouder met als gevolg, dat er vaker dementie wordt vastgesteld. Er lopen dus…
Verschillende vormen van dementieDementie is onder te verdelen in verschillende vormen. De bekendste vormen zijn Alzheimer, Vasculaire dementie, Lewy Bod…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ArtsyBee / Pixabay
  • http://nl.medipedia.be/alzheimer/news_alzheimer-preventie_403
  • http://www.alzheimer-nederland.nl/
  • http://www.gezondheidsplein.nl/specials/verschillende-fasen-dementie/uitleg-dementie/welke-verschillende-vormen-van-dementie-zijn-er/item56836
  • http://www.geheugensteunpunt.nl/vormen-van-dementie

Reageer op het artikel "Verschillende dementievormen zoals Alzheimer en Parkinson"

Infoteur: Harrys
Laatste update: 17-12-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!