InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Alles over Dementie

Alles over Dementie

1 op de 1600 vrouwen gaat dood aan een vorm van dementie. Daarmee behoort dementie tot 1 van de 5 meest voorkomende vrouwelijke doodsoorzaken. Artsen omschrijven dementie als een 'niet aangeboren blijvend verlies van verstand'.

Inleiding

Het woord dement is vreemd genoeg afgeleid van het Latijnse woord ‘mens’ dat geest betekent. Dement betekent letterlijk ‘ontgeest’. Artsen omschrijven dementie als een ‘niet aangeboren blijvend verlies van het verstand’. Het meest voorkomende verschijnsel is vergeetachtigheid, en dan vooral het vergeten van dingen en zaken die kort geleden gebeurd zijn. Pas als iemand zich niet meer als vroeger kan functioneren, kan van dementie worden gesproken.

Vormen van Dementie

Dementie is niet een bepaalde ziekte, het is meer een verzamelnaam voor een groot aantal afwijkingen. Tegenwoordig zijn er meer dan zestig verschillende vormen van dementie ontdekt. De meest hiervan komen maar heel soms voor, zoals de ziekte van Pick of dementie door AIDS. De meest voorkomende vormen van dementie staan hieronder weergegeven.

  • Ziekte van Alzheimer - 60-80%
  • Vasculaire dementie - 5-10%
  • Lewy Body-dementie (parkinson) - 5-10%
  • Combinatie van Alzh. en Vasc. - 15-20%
  • Frontotemporale dementie - <1%
  • Overige oorzaken (zeldzaam) - <1%

Vasculaire Dementie

Vasculaire dementie is een verzameling van een aantal aandoeningen, waarbij een beschadiging van de hersencellen wordt veroorzaakt doordat de vaten in de hersenen niet meer goed werken, en het aantal liter bloed dat door de vaten heen loopt afneemt. Het woord vasculair betekent dan ook: wat de vaten betreft. Aandoeningen aan de vaten zijn dus het probleem. Deze vaatproblemen komen ook op andere plekken in het lichaam voor. Dit zijn problemen als cholesterol en hoge bloeddruk. Het ontstaan van vasculaire dementie komt doordat de hersenvaatjes dichtslibben door vaatverkalking of door een propje bloed. De hersencellen sterven hierdoor af en verliezen zo hun functies. De eerste symptomen van vasculaire dementie zijn traag handelen en spreken. De levensverwachting van mensen met deze vorm van dementie is een aantal jaar. Maar gaat vrij snel omdat ook de vaten in andere lichaamsdelen er slecht aan toe zijn.

Lewy Body - Dementie

Deze vorm van dementie wordt zo genoemd omdat er door de gehele hersenen, rare eiwitten zijn aangetroffen. Deze vorm van dementie kent drie soorten symptomen: psychiatrische symptomen (hallucinaties etc.), loopstoornissen (lijkt op parkinson) en geheugenstoornissen. De ziekte is nog niet zolang geleden ontdenkt en de levensverwachting is ook nog niet helemaal duidelijk. Helaas is het bijna niet mogelijk om van dementie te genezen. Zo’n 1 -2% weet te genezen.

Frontotemporale Dementie

Frontotemporale dementie is een verzameling kleine foutjes in/en rond de hersenen. Hierbij is als eerst te merken dat het gedrag veranderd, dit gebeurd tussen de 45 en 70 jaar. Daarna volgen de geheugen stoornissen.

Kenmerken

Functies die langzamerhand verloren gaan zijn:
  • Denken
  • Het voeren van een gesprek
  • Oordelen
  • Nieuwe informatie opnemen
  • Het begrijpen
  • Sociale vaardigheden
  • Lezen
  • Oriënteren
  • Schrijven
  • Onderscheid tussen vroeger en nu

Als gevolg van het verlies van al deze functies verdwijnt ten slotte het beeld van de wereld en van je zelf. Een dement persoon verliest dus letterlijk zichzelf.

Cijfers over Dementie

Er wordt beweert dat er ongeveer 24.900 mannen en 53.800 vrouwen zijn met een vorm van dementie die zich dit bij de huisarts hebben gemeld, dat zijn er dus ongeveer 78.000 in totaal. Maar uit een bevolkingsonderzoek (ERGO) komt een totaal andere uitslag. Maarliefst 190.000 mensen zouden een vorm van dementie met zich meedragen. In 2005 zijn er overigens 1919 mannen en 5059 vrouwen overleden aan dementie. Dat betekent dat 1 op de 1600 vrouwen dood gaat aan een vorm van dementie. Daarmee behoort dementie tot een van de 5 meest voorkomende vrouwelijke doodsoorzaken. (CBS)

Lees verder

© 2010 - 2018 Dixss, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alzheimer: verschil met andere vormen van dementieHet is belangrijk voor artsen om het verschil tussen de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie te kunnen zie…
Verschillende vormen van dementieDementie is onder te verdelen in verschillende vormen. De bekendste vormen zijn Alzheimer, Vasculaire dementie, Lewy Bod…
Ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementieZiekte van Alzheimer en andere vormen van dementieZo'n 260.000 mensen hebben in ons land dementie. Niet elke vorm van dementie heeft te maken met de ziekte van Alzheimer.…
Bronnen en referenties
  • Ik vergeet steeds meer, gezondheidskrant [dementie], www.stichtingalzheimer.nl

Reageer op het artikel "Alles over Dementie"

Reactie

Writerkas (infoteur), 13-11-2014 14:16 #1
1 op 1600 vrouwen sterft aan dementie? Volgens mij is dit aantal veel hoger. Mag ik weten waar je dit aantal vandaan haalt? Er is namelijk geen medicijn tegen dementie, terwijl een op de vijf vrouwen te maken krijgt met dementie. Hierdoor lijkt mij het aantal veel hoger dan 1 op 1600.

Infoteur: Dixss
Gepubliceerd: 08-05-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Menselijk geheugen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!