InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Alzheimer: verschil met andere vormen van dementie

Alzheimer: verschil met andere vormen van dementie

Het is belangrijk voor artsen om het verschil tussen de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie te kunnen zien. Een juiste diagnose maakt het iemand mogelijk om de beste behandeling te krijgen en te weten wat hij of zij van de ziekte kan verwachten. De verschillende vormen van dementie hebben dezelfde symptomen als de ziekte van Alzheimer, maar zijn niet hetzelfde.

Vasculaire dementie

Vasculaire dementie ontstaat wanneer te weinig bloed de hersenen bereikt. Meestal krijgt iemand eerst een lichte beroerte. Dit is het afsterven van een groepje hersencellen doordat ze een minuut of twee geen bloed krijgen. De kleine bloedvaten, die normaalgesproken bloed naar de hersencellen brengen, zijn misschien voor korte tijd door bloedstolsels verstopt geraakt of als gevolg van hoge bloeddruk gesprongen. Een lichte beroerte wordt vaak gevolgd door een volgende, en verscheidene van deze ‘miniberoertes’ kunnen de hersenen beschadigen, waardoor die persoon vergeetachtig en verward wordt.

Dementie met Lewy-lichaampjes

Bij deze vorm van dementie hopen zich in de hersencellen kleine ronde klodders eiwit op
die we Lewy-lichaampjes noemen. Ze verstoren de normale werking van de hersenen, wat leidt tot geheugenverlies, een onvermogen om helder te denken, en moeite met praten of schrijven.

Frontale-kwabdementie en de ziekte van Piek

De meeste schade bij frontale-kwab-dementie en de ziekte van Piek wordt aangericht in het voorste deel van de hersenen. Dit deel van de hersenen is verantwoordelijk voor de persoonlijkheid, het gedrag en de taalvaardigheden. Mensen met deze vormen van dementie kunnen plotseling meer gaan vloeken of zich onbehoorlijk gaan gedragen. Ze kunnen ook moeite hebben met het maken van plannen.

Alcoholdementie

Mensen die gedurende een lange periode te veel alcohol drinken, kunnen schade toebrengen aan het deel van de hersenen waarin het korte-termijngeheugen zetelt. Mensen met deze aandoening kunnen ook moeite hebben met het verwerven van nieuwe informatie of vaardigheden.

Ziekte van Creutzfeldt-Jakob

De ziekte van Creutzfeldt-Jakob (Creutzfeldt-Jakob Disease, CJD) is een gevolg van prionen (infectieuze eiwitdeeltjes) die het zenuwstelsel en de hersenen aanvallen, waardoor dementie ontstaat. De ziekte van Creutzfeldt-Jakob wordt snel erger en leidt vaak binnen een jaar tot de dood. In 1994 werd een speciale variant, Variant CJD genoemd, ontdekt. Deze trof mensen van alle leeftijden en werd vermoedelijk veroorzaakt door het eten van vlees van koeien die aan een vergelijkbare ziekte leden, namelijk boviene spongieuze encefalopathie (BSE) ofwel gekkekoeienziekte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verschillende dementievormen zoals Alzheimer en ParkinsonVerschillende dementievormen zoals Alzheimer en ParkinsonVerschillende vormen van dementie kunnen soms voor verwarring zorgen. Er is immers geen groot verschil tussen Alzheimer…
Lewy-body-dementie, wat is dit?Lewy-body-dementie, wat is dit?Lewy-body-dementie (LBD) is minder bekend en wordt vaak ten onrechte gediagnosticeerd als de ziekte van Parkinson. Dit o…
Dementie; de bekendste vormenDementie; de bekendste vormenDementie rukt op, want ouderen worden steeds ouder met als gevolg, dat er vaker dementie wordt vastgesteld. Er lopen dus…
Bronnen en referenties
  • Bron: Eindverhandeling: Aspecten over de ziekte van Alzheimer door Guy Stijven( K.U. Leuven)

Reageer op het artikel "Alzheimer: verschil met andere vormen van dementie"

Reacties

Langedijk A., 26-08-2009 20:18 #2
Ik heb een client in zorg waarvan de partner is overleden aan de ziekte piek. De herinneringen zijn traumatisch o.a. door langdurige overbelasting.door meer te weten over de ziekte denk ik mijn client beter te kunnen helpen het een plek te geven.

Alie, 12-06-2009 11:53 #1
Bij mijn man is vandaag de ziekte van piek vastgesteld, oftewel frontale kwab dementie. Hij is 52 jaar en ik vraag me af wat het verloop van deze ziekte is. Is er een ervaringsdeskundige die mij hier een beetje in kan helpen?

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 14-02-2008
Subrubriek: Ziekten
Special: Alzheimer
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!