InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Alzheimer en erfelijkheid

Alzheimer en erfelijkheid

De ziekte van Alzheimer kan in de familie zitten. Maar dit komt heel zelden voor en verklaart slechts gedeeltelijk waarom iemand de ziekte krijgt. In de meeste gevallen lijkt Alzheimer mensen ‘onverwacht’ te treffen. Er is meer onderzoek nodig om te verklaren waarom.

Genen en vroege Alzheimer

Sommige mensen krijgen Alzheimer op een leeftijd van 35 tot 65 jaar. Dit noemen we vroege Alzheimer. Ongeveer de helft van de mensen met deze zeldzame ziekte heeft de aandoening via een defect (beschadigd) gen van zijn of haar ouders overgeërfd.

Genen zijn voor te stellen als minuscule pakketjes informatie die alles aan ons bepalen, van onze oog- of haarkleur tot de manier waarop onze lichamen groeien en zich ontwikkelen, waaronder onze kans om bepaalde medische stoornissen te ontwikkelen. Genen zijn gerangschikt op 23 paar chromosomen (draadachtige structuren die in elke lichaamscel zitten). Er zijn miljoenen verschillende manieren waarop de genen op de 46 chromosomen gerangschikt kunnen worden. Dit maakt het moeilijk om te bepalen welke genen defect zouden kunnen zijn.

Een aanwijzing werd gevonden door wetenschappers die zagen dat bijna alle mensen die met het syndroom van Down worden geboren, de kluwens en plaques in de hersenen ontwikkelen die met de ziekte van Alzheimer samengaan, Als gevolg van een genetische fout hebben mensen met het syndroom van Down een derde exemplaar van chromosoom 21. Deskundigen hebben dit chromosoom bestudeerd en een defect gen gevonden dat de ophoping van een abnormaal eiwit, bèta-amyloïde, in de hersenen veroorzaakt. Hierdoor kunnen de hersencellen niet normaal werken. Slechts een klein aantal mensen met de erfelijke vorm van vroege Alzheimer heeft dit defecte gen.

Andere defecte genen zijn gevonden op chromosomen 1 en 14. Als iemand met een van deze defecte genen kinderen krijgt, zal de helft van hen in hun volwassen leven de ziekte van Alzheimer ontwikkelen. Voor andere mensen is de kans op het krijgen van vroege Alzheimer slechts 1 op 1000.

Late Alzheimer

Niemand weet zeker wat late Alzheimer veroorzaakt. Zodra iemand ouder is dan 65 jaar neemt de kans op het krijgen van Alzheimer toe tot ongeveer 1 op 30.
Sommige wetenschappers denken dat genen een rol spelen in de ontwikkeling van deze aandoening. Het lijkt echter niet aannemelijk dat genen de enige oorzaak zijn van late Alzheimer.
Waarschijnlijk vergroten genen alleen de kans dat iemand de ziekte krijgt. Er moet iets in de omgeving zijn, zoals een giftige stof in het voedsel, dat de ziekte tot uiting laat komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kalmeringsmiddelen en Alzheimer: is er een verband?Kalmeringsmiddelen en Alzheimer: is er een verband?Veel ouderen vrezen voor de ziekte van Alzheimer wanneer ze merken dat ze steeds meer vergeten. Dit hoeft echter niet he…
Hoe vaak komt de ziekte van Alzheimer voor?De ziekte van Alzheimer is heel zeldzaam bij jonge mensen, maar komt veel vaker voor naarmate mensen ouder worden. Tot o…
De ziekte van AlzheimerDe ziekte van AlzheimerAlzheimer is een ziekte waarbij mensen in een zeer snelle tijd dementeren. Deze ziekte komt het meest voor bij mensen bo…
Alles over AlzheimerAlzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, 4 % van de 70 jarige mensen heeft deze aandoening. De aandoening ko…
Bronnen en referenties
  • Eindverhandeling: Aspecten over de ziekte van Alzheimer door Guy Stijven( K.U. Leuven)

Reageer op het artikel "Alzheimer en erfelijkheid"

Reactie

J. Meijer, 23-11-2008 19:26 #1
L.s. Mijn vader heeft vanaf 1998 Alzheimer, hij is inmideels opgenomen in een verpleeghuis afdeling pg. In hoeverre bestaat de kans dat ik of mijn kinderen ook deze zieket krijg. Wat kan ik hierin ondernemen? Reactie infoteur, 17-12-2008
Men kent de exacte oorzaken niet, ook al ziet men wel in bepaalde families dat er soms een erfelijke component lijkt te zijn. Inzake het risico voor je kinderen kun je hiervoor preventief echter niets doen of laten.

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 14-02-2008
Subrubriek: Ziekten
Special: Alzheimer
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!