InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De ziekte van Alzheimer

De ziekte van Alzheimer

De ziekte van Alzheimer Alzheimer is een ziekte waarbij mensen in een zeer snelle tijd dementeren. Deze ziekte komt het meest voor bij mensen boven de 65 jaar.

Ziekte Alzheimer

Alzheimer

Alzheimer is een hersenziekte. Ongeveer 130.000 mensen in Nederland lijden aan deze ziekte, wereldwijd is dit ongeveer 20.000.000 mensen. Het is bij iedere patiënt verschillend hoe snel de ziekte zich ontwikkelt en dus hoe meer zorgverlening de patiënt nodig heeft. Zo een 60-70% van alle dementerende mensen hebben Alzheimer. Het verschilt per persoon hoe snel hij/zij achteruit gaat. Het kan ook zijn dat het op zeer jonge leeftijd (tussen de 40 en de 60 jaar) ontstaat, dit zijn ongeveer 10.000 mensen. De ziekte komt 4 keer meer voor bij vrouwen als bij mannen. De ziekte kan alleen worden vastgesteld als de patiënt is overleden, door een autopsie te nemen en de ziekte voor 100% vast te stellen.

Symptomen

  • Denk- en geheugenverlies
  • Persoonlijkheidsveranderingen
  • Spraakverlies
  • Gedesoriënteerd

De fases van de ziekte

  • Fase 1: De patiënt krijgt steeds meer geheugenverlies: Vergeet veel en persoonlijkheid verandert.
  • Fase 2: In het dagelijks leven vergeet de patiënt steeds meer, maar de dingen die vroeger zijn gebeurt blijven nog wel helder voor ogen. Vaak kennen ze familieleden ook niet goed meer en kan dit voor de familie erg pijnlijk zijn.
  • Fase 3: De patiënt is volledig afhankelijk van anderen. Hij/zij heeft zo'n 24 uur verzorging nodig.

Geneesmiddelen

Helaas is deze ziekte nog niet te genezen maar er zijn wel medicijnen die de achteruitgang van de patiënt vertragen. Een aantal medicijnen die in Nederland zijn toegelaten zijn: Rivastigmine (Exelon), Donepezil (Aricept) en Memantine (Ebixa). Een nadeel is wel dat er bijwerkingen bestaan voor deze medicijnen zoals misselijkheid, diarree en vermoeidheid.

Erfelijkheid

Als er in de familie Alzheimer voorkomt is er een risico dat jij het ook kan krijgen. Het hoeft overigens niet altijd zo te zijn. Ze al wel een hele tijd aan het zoeken of het werkelijk zo is dat erfelijkheid een rol speelt bij de ziekte. Ze zijn er nog niet helemaal over uit maar de symptomen wijzen er wel op. Je heb veel kans om de ziekte van Alzheimer te krijgen als je vaak een hoge bloeddruk of aderverkalking hebt.

Test

Wil je graag online testen wanneer er bij jou sprake kan zijn van de ziekte Alzheimer? Klik dan op deze link.
Gerelateerde artikelen
Alles over AlzheimerAlzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, 4 % van de 70 jarige mensen heeft deze aandoening. De aandoening ko…
Ziekte van de hersenen: encefalopathieZiekte van de hersenen: encefalopathieHersenziekte: creutzfeldt, alzheimer, BSE, parkinson, kuru, gerstmann. Er zijn verschillende hersenziekten met allemaal…
Ziekte van AlzheimerZiekte van AlzheimerGewone dementie komt voor vanaf een leeftijd van zestig jaar. Alzheimer ontwikkelt zich meestal tussen de 40 en 60 jaar.…
Alzheimer stadiaAlzheimer stadiaAlzheimer is een progressieve ziekte die bij veel mensen voorkomt. Het is een lastige en vermoeiende ziekte, ook voor de…
Bronnen en referenties
  • http://www.novartis.nl/aandoeningen/alzheimer.shtml
  • http://www.gezondheid.nl/medische-dossiers-infotxt.php?ditId=665&medischdossierID=154
  • http://www.scholieren.com/werkstukken/18711

Reageer op het artikel "De ziekte van Alzheimer"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 18-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!