InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Alles over Alzheimer

Alles over Alzheimer

Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, 4 % van de 70 jarige mensen heeft deze aandoening. De aandoening komt vooral bij oudere mensen voor. Hoe ziet het leven van een alzheimer patient eruit? Wat kunnen de mensen om de patient heen verwachten? Wat kun je doen om alzheimer te voorkomen?

De ziekte van Alzheimer

De ziekte van Alzheimer is een aandoening van de hersenen waarbij bepaalde hersencellen in versneld tempo ouder en kleiner worden en uiteindelijk afsterven. Hoe dit komt is nog steeds niet bekend, wel zijn er een aantal verschillende theorieën over het ontstaan van Alzheimer. Door het verlies van hersencellen ontstaan er stoornissen in het geheugen en gaat alles bij de patiënt achteruit. Het verlies van de hersencellen komt vooral voor aan de buitenkant van de hersenen. Hierdoor gaat dus alles langzaam achteruit. De ziekte van Alzheimer is een van de meest voorkomende vormen van dementie. Bij mensen jonger dan 60 jaar komt het bijna nooit voor, meestal minder dan 1%. Bij mensen die al rond de 70 jaar zijn is het percentage al gestegen tot 4% en bij mensen die ouder dan 90 zijn is dat al 40%. De levensverwachting van mensen met Alzheimer varieert van 6 tot 10 jaar vanaf de eerste symptomen.

De factoren die de ziekte van Alzheimer stimuleren

  • Leeftijd: vanaf het 60e jaar verdubbelt het risico elke 5 jaar.
  • Voorkomen in de familie: 3 keer zoveel risico als het in de familie zit.
  • Vrouwelijk geslacht: 3 keer zoveel risico als mannen
  • Ongevallen met de hersenen: hoeft niet altijd het geval te zijn
  • Depressie: depressie vergroot de kans op de ziekte van Alzheimer
  • Syndroom van Down: Op hun 35e jaar krijgen ze allemaal de ziekte van Alzheimer
  • Voeding: ook door een slechte voeding kan ervoor zorgen dan de kans groter wordt.

Maar er zijn natuurlijk ook verschillende factoren die je kunnen beschermen tegen de ziekte van Alzheimer. Een hoger opleiding, Reumamiddelen, lichaamsbeweging, geheugentraining en natuurlijk een gezonde voeding kunnen de kansen op Alzheimer verminderen.

Het verloop van de Ziekte

De ziekte van Alzheimer verloopt in 4 stadiums. Stadium 4 is het eindstadium, de patiënt kan dan alleen nog maar liggen, laat al zijn ontlasting lopen en kan niet meer eten en drinken. Uiteindelijk wordt het de Alzheimer patiënt dan fataal.

Stadium 1Stadium 2Stadium 3Stadium 4 [Eindstadium]
1/2 - 2 jaar2-3 jaar3-8 jaar> 6 jaar
Interesses gaan verloreninzicht gaat verlorenkan slecht handelingen uitvoerenKan niet meer ondernemen
Minder goed in concentrerenOordelvermogen gaat verlorenSpraak gaat verlorenKan niet meer bewegen
start verlies geheugen Agressiviteit [soms] Verliest lichaamscontrole
Overlijdt

Behandeling

Wanneer alzheimer is geconstateerd zal de patient in de beginfase elk half jaar naar het ziekenhuis moeten voor controle. Er wordt dan gekeken naar de achteruitgang. Ook is het mogelijk naar " alzheimer cafe's " te gaan of de patient aan te melden bij verschillende stichtingen. Er zijn nog geen medicijnen die alzheimer kunnen verhelpen, wel kan de patient middelen krijgen om bijvoorbeeld de agressie te verminderen en de snelheid van de achteruigang iets te reduceren. Het vervelde is dat hier weer talloze bijwerkingen aan kleven, en een heleboel patienten geen medicijnen slikken.

Lees verder

© 2010 - 2019 Dixss, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van AlzheimerZiekte van AlzheimerGewone dementie komt voor vanaf een leeftijd van zestig jaar. Alzheimer ontwikkelt zich meestal tussen de 40 en 60 jaar.…
Fasen/ziekteverloop bij AlzheimerDe ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Het is een ongeneeslijke ziekte. Cellen in bepaalde d…
Verschil tussen dementie en alzheimerVerschil tussen dementie en alzheimerDementie en alzheimer wordt vaak als één ziekte gezien. Toch klopt dit niet. Alzheimer ontstaat door afbraak van eiwitte…
Alzheimer en Cafeïne: preventief en genezend koffie drinken?Alzheimer en Cafeïne: preventief en genezend koffie drinken?Volgens het boek ‘100 eenvoudige manieren om Alzheimer te voorkomen’ van auteur Jean Carper, kan het gebruiken van cafeï…
Bronnen en referenties
  • www.alzheimer.nl

Reageer op het artikel "Alles over Alzheimer"

Reacties

Koos van Leeuwen, 20-06-2017 12:10 #2
Eten? Wat voor eten Groenten, Brood, en drinken.
is aardappelen te zwaar en Guano is dat beter?
Vriendelijke groet.
koos

Noëla, 04-07-2012 16:59 #1
Mijn tante heeft Alzheimer gekregen omstreeks begin 2003 (eerste symptomen). Ze heeft medicatie ontvangen om het af te remmen, en ze is nu 71 jaar. Momenteel stapt ze nog goed, herkent alleen mijn moeder nog af en toe, kan zichzelf nog aankleden mits instructies wat te doen, eet nog wel, ook met instructies wat ze moet doen, maar haar coördinatie gaat wel achteruit. Ze is nog niet incontinent, maar gaat wel heel erg veel naar het toilet. December 2004 heeft ze een psychische klap gekregen omdat haar zoon zelfmoord pleegde. Daar herinnerde ze zich een paar weken later niets meer van, en ze heeft er ook nooit nog over gesproken.
Mijn bedenking was nu : aangezien de levensverwachting maar max. 10 jaar is, maar tantetje eigenlijk nog niet in het eindstadium zit, - haar medicatie tot afremming is nu pas gestopt - zou de maximumperiode van 10 jaar dan niet langer kunnen zijn?

Infoteur: Dixss
Gepubliceerd: 09-05-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Menselijk geheugen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!