InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Fasen/ziekteverloop bij Alzheimer

Fasen/ziekteverloop bij Alzheimer

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Het is een ongeneeslijke ziekte. Cellen in bepaalde delen van de hersenen sterven af. Oorzaken en methoden van genezing zijn onbekend, ondanks het feit dat er veel onderzoek wordt verricht naar deze ziekte. In dit artikel: hoe herken je iemand met de ziekte van Alzheimer en welke stadia doorloopt de patiënt?

Statia bij Alzheimer

De ziekte van Alzheimer heeft drie stadia.

Stadium 1

De patiënt heeft licht geheugenverlies, humeurwisselingen en reageert trager dan gewoonlijk. Eenvoudige taken kan hij zelfstandig uitvoeren, maar hij heeft hulp nodig bij ingewikkelde taken. Het spreken en het begrijpen gaan langzamer. Soms blijft de patiënt midden in een zin steken of raakt hij de draad van het verhaal kwijt.

Al in het eerste stadium is de patiënt zich bewust van de mentale achteruitgang. Hierdoor kan de patiënt depressief en prikkelbaar worden.

Stadium 2

De ziekte grijpt diep in op het leven van de patiënt en dat van de omstanders. Hij herinnert zich alleen het verre verleden, maar geen recente gebeurtenissen. Het kan zijn dat de patiënt zijn eigen taal verzint en geen gezichten meer herkent. Ook is het oriëntatievermogen sterk verminderd.

Stadium 3

Deze fase wordt ook wel de terminale fase genoemd. De persoonlijkheid van de patiënt verdwijnt langzaam. Het geheugenverlies neemt in sterke mate toe, net als het herkenningsvermogen. De patiënt heeft voortdurend verzorging nodig. Hij verliest de controle over zijn blaas en kauw – en slikvermogen. De fase eindigt met de dood.

Duur van de stadia en levensverwachting patiënt

Er is niets te zeggen over de duur van de stadia en de duur van het totale ziekteproces. Dit verschilt per patiënt. De gemiddelde levensverwachting is na de diagnose 8 jaar.

Symptomen

Alzheimer komt niet alleen bij oudere mensen voor, hoewel deze groep wel vatbaarder is. De diagnose van deze ziekte wordt ook gesteld bij veertigers. De symptomen zijn zichtbaar op het gebied van geheugen, communicatie en gedragsproblemen.

Geheugenproblemen

  • Het vergeten van recente gebeurtenissen
  • Het vergeten van feiten uit het verleden
  • Patiënt gebruikt smoesjes om het geheugenprobleem te maskeren
  • Omgeving heeft vaak nog niets in de gaten

Communicatie

  • Het vergeten van woorden en begrippen
  • Moeite met het onthouden en begrijpen
  • Slechts oppervlakkige gesprekken
  • Moeite met het coördineren van bewegingen
  • Persoon kan geen expressieve bewegingen nadoen
  • Heeft moeite om zijn aandacht te richten op één persoon

Gedragsproblemen

  • Geen controle over de emoties
  • Wisselvallig humeur
  • Impulsiviteit
  • Gedrag en gebaren worden automatisch
  • Egocentrisme
  • Agressief gedrag
  • Verwaarlozen van zichzelf
  • Verstoord ritme (van dag en nacht)

Ziekteverloop jongere mensen met Alzheimer

De ziekte is agressiever bij jongere mensen (jonger dan 65 jaar) dan bij oudere. Het hersenvolume neemt sneller af en er treedt eerder ernstige dementie op.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fasen/ziekteverloop bij Alzheimer"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 23-10-2010
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!