InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Onderzoek naar dementie

Onderzoek naar dementie

Onderzoek naar dementie Onderzoek naar dementie is ontzettend belangrijk. Er moet onderzoek worden gedaan naar medicijnen maar ook naar dementie zelf. Alzheimer Nederland stuurt veel van deze onderzoeken aan. Ook ondersteunt Alzheimer Nederland deze onderzoeken met geld. In dit artikel een overzicht van onderzoeken die op dit moment bezig zijn.

Onderzoek

Onderzoekers zijn altijd bezig om nieuwe dingen te ontdekken. Ze onderzoeken bijvoorbeeld hoe ze dementie kunnen remmen, voorkomen of genezen. Ook wordt er onderzoek gedaan naar de kans op dementie en de erfelijkheid van dementie. De stichting Alzheimer Nederland doet met behulp van ziekenhuizen en alzheimercentra onderzoek naar al deze dingen.

Alzheimer Nederland richt zich als eerste vooral op de vroegdiagnostiek, hiermee willen ze bereiken dat de diagnose eerder kan worden gesteld. Ze onderzoeken bijvoorbeeld of het mogelijk is dat je dementie kan voorspellen. Als duidelijk is dat iemand dementie krijgt of heeft kan de behandeling en de zorg beter afgestemd worden op de patiënt. Ook geeft de diagnose de patiënt rust over wat er aan de hand is. Als iemand al vroeg weet dat hij of zij dementie heeft of krijgt dan kan de persoon zelf beslissen over de soort hulpverlening, de financiële zaken, vormen van verzorging en het overlijden.

Ten tweede richt Alzheimer Nederland zich op behandelingen. Ze proberen nieuwe methoden te ontwikkelen die de verschijnselen van dementie verminderen of die de lichamelijke en emotionele gevolgen van dementie beperken. Ook wordt er onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een online hulpverleningsprogramma voor mantelzorgers, naar mensen die naast dementie ook een andere ziektes hebben, en hoe je jonge mensen met dementie en hun mantelzorgers passende zorg kunt bieden.

Naast bovenstaande dingen doet Alzheimer Nederland nog veel meer (kleinere) onderzoeken. Mede door al deze onderzoeken kan Alzheimer Nederland overheden en zorgverzekeraars informeren over dementie zodat hun beleid kan worden verbeterd. Alzheimer Nederland werkt samen met Alzheimer centra om deze onderzoeken goed uit te voeren. De Alzheimer Centra bevinden zich in Maastricht, Nijmegen en het VUmc in Amsterdam.

Op dit moment zijn de volgende onderzoeken in volle gang:

Onderzoek ‘Beloop van Dementie'

Onderzoekers proberen te bepalen wat het natuurlijke verloop van verschillende vormen van dementie is. Hiermee hopen de onderzoekers het ziekteverloop te verbeteren en te kunnen voorspellen zodat de zorg en de behandeling beter op het individu kan worden afgestemd.
  • Duur: Januari 2009 tot en met januari 2013
  • Kosten: € 750.000

Onderzoek ‘Vermoeden van Dementie

Met dit onderzoek proberen ze de voorspellers van dementie te vinden, dementie kan dan eerder gediagnosticeerd worden.
Duur: van januari 2009 tot en met januari 2013
  • Kosten: €750.000

Dementie op jonge leeftijd (Needs in Young onset Dementia)

Onderzoek naar de zorgbehoefte van mensen die op jonge leeftijd dement raken. Het doel is om passende zorg te vinden voor jonge mensen met dementie en hun mantelzorgers.
  • Duur: van oktober 2007 tot en met februari 2011 (wordt verlengt tot februari 2013)
  • Kosten: €150.000

Weten over vergeten

Onderzoek naar een voorlichtingsprogramma voor Turkse, Marokkaanse, Surinaamse, Antilliaanse en Chinese mensen in Nederland. Het doel is de kennis over dementie te vergroten en zorgen dat er meer openheid voor het inschakelen van hulpvoorzieningen komt.
  • Duur: van januari 2010 tot en met januari 2014 (eerste resultaten: mei 2012)
  • Kosten: €150.000

Onderzoek naar het effect van ander ziektes op dementie (Cormorbiditeit)

Er wordt onderzoek gedaan naar het effect van andere ziektes op het beloop van dementie. Het doel is het ontwikkelen van zorg waarbij rekening wordt gehouden met de andere ziekte.
  • Duur: van 2009 tot en met 2012
  • Kosten: niet bekend, Alzheimer Nederland heeft €70.000 bijgedragen

Lees verder

© 2012 - 2019 Eva3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe is dementie tegen te gaan?Hoe is dementie tegen te gaan?In Nederland leiden ongeveer 200.000 ,mensen aan dementie, dat is ongeveer 1.5% van de bevolking. De bevolking vergrijst…
Dementie (hersenaandoening)Dementie is een hersenaandoening, waardoor alle mentale vermogens steeds verder achteruitgaan, tot uiteindelijk zelfstan…
Alzheimer: het belang van bewegingAlzheimer: het belang van bewegingAlzheimer is een vorm van dementie die erg vaak voorkomt. De symptomen van Alzheimer zijn een veranderende persoonlijkhe…
Dementie: ErfelijkheidOnderzoek naar de erfelijkheid van dementie heeft de laatste tijd nieuwe inzichten opgeleverd. Erfelijke factoren zijn b…
Bronnen en referenties
  • http://www.alzheimer-nederland.nl/

Reageer op het artikel "Onderzoek naar dementie"

Infoteur: Eva3
Gepubliceerd: 27-02-2012
Subrubriek: Ziekten
Special: Dementie
Medische informatie…
Schrijf mee!