InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ademtest om borstkanker op te sporen

Ademtest om borstkanker op te sporen

Ademtest om borstkanker op te sporen Een ademtest kan net zo effectief als een mammografie of mammogram borstkanker signaleren, en dat in slechts zes minuten. De uitgeademde lucht van vrouwen met borstkanker heeft namelijk een andere samenstelling dan die van vrouwen zonder borstkanker. Dit is goed nieuws voor vrouwen die een borstonderzoek moeten ondergaan want de traditionele methode om de vrouwenborst te onderzoeken op kanker worden vaak als pijnlijk en vervelend ervaren.

Ademtest in plaats van mammografie

Onderzoekers van het Maastricht Universitair Medisch Centrum en de Maastro Clinic hebben een methode ontwikkeld die borstkanker kan signaleren bij vrouwen. De test zegt natuurlijk niets over de exacte locatie en de ernst van het probleem maar het bespaart vrouwen die enkel een screening moeten ondergaan een vervelend en pijnlijk onderzoek. De onderzoekers in Maastricht bereikten veelbelovende resultaten en publiceerden er in maart 2014 over in het vooraanstaande internationale medisch-wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE. Het onderzoek in Nederland werd geleid door Dr. R. Lalisang en Prof. Dr. Philippe Lambin. Wanneer het onderzoek ook daadwerkelijk breed gaat worden ingezet bij bijvoorbeeld bevolkingsonderzoek is nog niet bekend.

Borstkanker is voor vrouwen de meest voorkomende vorm van kanker. 1 op de 8 vrouwen krijgt op enig moment in haar leven met de ziekte te maken. Al hoewel het voornamelijk voorkomt bij vrouwen boven de 50 kan het ook al voorkomen bij vrouwen van rond de 20. Vrouwen tussen de 50 en 75 jaar worden tweejaarlijks opgeroepen voor een bevolkingsonderzoek. Daarbij wordt dan vervolgens in een ziekenhuis of kliniek een mammogram of mammografie gemaakt. Bij een mammografie wordt de borst tussen twee platen geklemd om zodoende een een afbeelding van de borstklier te verkrijgen. Dit wordt vaak als pijnlijk, vervelend en zelfs vernederend ervaren. Daarnaast wordt er bij het onderzoek gebruik gemaakt van röntgenstraling met mogelijk schadelijke gevolgen. Dit nieuwe onderzoek moet daaraan een einde maken.

De ademtest is ontwikkeld in de Verenigde Staten. Hiervoor werden in totaal 244 vrouwen onderzocht. Zij werden onderworpen aan zowel een ademtest als een mammogram. Vastgesteld kon worden dat in de uitgeademde lucht van vrouwen met borstkanker bepaalde stoffen (in een andere verhouding) aanwezig zijn dan bij vrouwen zonder borstkanker. Bij bijna 80% van de proefpersonen met een positieve ademtest werd borstkanker vastgesteld. Bij 100% van de proefpersonen met een negatieve test werd geen borstkanker vastgesteld.

Uitkomst voor mensen met een genetische of familiaire predispositie

Sommige vrouwen hebben genetische of familiaire predispositie. Ze hebben een erfelijke belasting die maakt dat de kans op het ontstaan van borstkanker bij hen veel hoger ligt dan gemiddeld. Dit gaat dan vooral om dragers van een BRCA1 of BRCA2-mutatie. De verhoogde kans op borstkanker kan dan wel 60 tot 85% zijn en velen van hen hebben familieleden die aan de ziekte zijn overleden. Velen van hen besluiten nu tot het preventief amputeren van beide borsten (mastectomie). Wellicht kan de eenvoudiger screening op borstkanker ertoe leiden dat vrouwen er makkelijker voor kunnen kiezen om hun borsten te sparen.

Na het onderzoek

Na een positieve test wordt uiteraard aanvullend onderzoek gedaan. Omdat een ademtest natuurlijk nog niets zegt over de precieze locatie van een tumor of cyste zal vervolgens alsnog een mammogram of een echografie worden gemaakt. Zijn er aanwijzingen dat het gaat om een kwaadaardige tumor dan kan een biopsie gedaan worden om het weefsel te analyseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Preventie: Borstkanker voorkomen en tijdig ontdekkenPreventie: Borstkanker voorkomen en tijdig ontdekkenMet Pink Ribbon nog vers in het geheugen is het goed om na te denken over hoe wat je nu eigenlijk zelf kunt doen om bors…
Borstkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseBorstkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEen knobbeltje in de borst kan kwaadaardig zijn, maar in driekwart van de gevallen is het onschuldig. Het kan bijvoorbee…
Borstkanker: Het gevaar van vroege constateringmijn kijk opBorstkanker: Het gevaar van vroege constateringJe denkt misschien dat het maar goed is dat borstkanker tijdig kan worden opgespoord. Dan heb je het mis. Het is zelfs z…
Triple diagnostiek bij borstkankerHet is voor elke vrouw flink schrikken wanneer ze bij zichzelf een knobbeltje in de borst ontdekt of wanneer er bij het…
Een blaastest die borstkanker op kan sporenEen blaastest die borstkanker op kan sporenIn Nederland krijgen jaarlijks ongeveer 13.500 mensen de diagnose borstkanker. Door de vergrijzing zal dit getal de kome…
Bronnen en referenties
  • Telegraaf Vrouw - http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond/22356888/__Ademtest_voor_borstkanker__.html
  • Maastro - http://www.maastro.nl/nl/5/447/ademtest-borstkanker.aspx
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Ademtest om borstkanker op te sporen"

Reactie

Soete Michel, 02-07-2014 10:37 #1
Het is niet zo dat de ademtest net zo goed borstkanker kan aanduiden als mammografie. Mammografie is duidelijk superieur. Wel lijkt een combinatie van beide testen gunstig te kunnen zijn. Bv. 50% van de laagstscorenden op de ademtest niet langer mammografie laten ondergaan. Bij eenzelfde grote aan deelnemers aan de screeningtesten zou dan een verlies zijn aan vroegtijdig gedetecteerde kankers omdat de ademtest zwakker is in detecteren maar dat zou vermoedelijk gecompenseerd worden door hogere deelname omwille van hoop op comfortabeler onderzoek.
Ook is het fout dat bij 80% van degenen die positief scoren op de ademtest borstkanker vastgesteld werd. Men interpreteert hier accuraatheid van de test (AUC= 79%) als een posttestwaarschijnlijkheid van ziekte. De posttestwaarschijnlijkheid van ziekte is niet bijna 80% maar iets meer dan 1% (Philips et al, 2014, tabel 2). Deze foute interpretatie is zeer belangrijk: Een positieve ademtest betekent zeker niet dat er hoge kans is op borstkanker, zeer waarschijnlijk (in bijna 99% van de gevallen) heeft men dan geen borstkanker (onnodige paniek dus. Positief zijn op de ademtest is een signaal dat men er best eens zou over nadenken ook een mammografie te ondergaan. Zelfs een positieve mammografie betekent bijlange nog niet dat een borstkanker heeft maar is een signaal dat verder onderzoek in overweging kan doen nemen.
Te hoge paniek zaaien leidt tot onnodige graad van angst, angst die achteraf zeer dikwijls onterecht bleek te zijn. De testen hebben zeker hun verdienste maar zijn allesbehalve het laatste oordeel. Bij positief resultaat zijn ze een uitnodiging tot verder onderzoek en dat des te uitnodigender naarmate nog andere factoren uitnodigen (bv. leeftijd enz.).

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 06-03-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!