InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De lever en zijn uiteenlopende taken

De lever en zijn uiteenlopende taken

De lever en zijn uiteenlopende taken De lever is het belangrijkste orgaan voor energieherstel met een gewicht van anderhalve kilo, dat rechts in de buik net onder het middenrif is gesitueerd. Het heeft enkele tientallen functies, die hoofdzakelijk op het terrein van de stofwisseling liggen. Zo worden in de lever diverse soorten eiwitten, vetten en koolhydraten opgebouwd of afgebroken, worden giftige stoffen onschadelijk gemaakt en gal geproduceerd. Tevens worden vetzuren geschikt gemaakt voor verbranding. Kortom, de lever heeft het druk en het is belangrijk dat deze goed functioneert. Een goede hormoonhuishouding heeft een goed werkende lever hard nodig om het aanmaken en afbreken van hormonen soepel te laten verlopen. Redenen om de lever te testen zijn onder andere een tekort aan vitamine B6 en hartklachten.

Functies van de lever

De lever is onmisbaar en is overal opgebouwd uit zeer kleine onderling samenhangende kwabjes (groepen) van min of meer zeshoekige cellen. De lever is zo gesitueerd in het lichaam dat alle stoffen die door de darmwand uit het voedsel worden opgenomen de lever moeten passeren. Het maakt eiwitten aan, breekt ze af, bouwt ze om en houdt de brandstof in het bloed op peil. Tevens breekt het medicijnen en ammoniak af dat vrijkomt bij de verwerking van eiwitten en andere stoffen. Albumine is kwalitatief gezien één der belangrijkste eiwitten, die door de lever wordt aangemaakt. Het zorgt voor de juiste druk in de bloedvaten en voor het vervoer van zowel lichaamseigen als lichaamsvreemde stoffen. Verder zorgt de lever onder meer voor het:
  • opslaan van suiker
  • verpakken van vetzuren in pakketjes met cholesterol, opdat vervoer door het lichaam kan plaatsvinden
  • produceren van de galvloeistof, die de vetten in de darm emulgeert
  • reguleren van het vochtgehalte in het bloed
  • het repareren van wonden en zorgt het voor het stollen van bloed

De lever zorgt verder ook nog voor:
  • een juiste aanmaak van cholesterol
  • pyridoxaal-5-fosfaat, vitamine B3 en bètacaroteen
  • de opname van mineralen zoals magnesium, koper en zink
  • de aanmaak van prostaglandinen

Prostaglandinen

De aanmaak van prostaglandinen op basis van DGLA, waarvoor benodigd is vitamine B3 en C, vindt plaats in een drietal stappen (PGE1, PGE2 en PGE3). Deze stoffen beïnvloeden de regulering van de celstofwisseling en de celdeling. Daarnaast zijn ze belangrijk bij de bloedstolling, de bloeddruk en ontstekingen. Om tot DGLA te geraken wordt allereerst linolzuur (LA) met behulp van vitamine B6, magnesium, zink en het enzym delta-6-desaturase in het lichaam omgezet in gammalinoleenzuur (GLA). Bij een te weinig aanmaak van GLA dient de (relatieve) blokkering van de receptoren van vitamine B6 en C door het injecteren met deze stoffen opgeheven te worden. Uit GLA wordt vervolgens bij voldoende vitamine B6 DGLA aangemaakt.

Verhoogde waarden van de enzymen Alat en Asat

Een enzymdefect, waardoor bepaalde chemische processen niet goed verlopen kan als gevolg hebben, dat lichaamsstoffen niet kunnen worden gevormd of zich juist ophopen. Een chronische ontsteking van de galwegen verstopt de toevoer tot de gal en/of laat hem te gronde gaan. Op zijn beurt wordt de afvoer van schadelijke stoffen belemmerd, met vergiftigingsverschijnselen als gevolg. Een tweetal enzymen Alat en Asat, die zich in de levercellen bevinden kunnen de omzetting van de ene in de andere stof versnellen. Normaal gesproken is de concentratie van deze stofjes in het bloed laag. Bij beschadiging echter kunnen deze enzymen vrij in de bloedbaan komen en daardoor kunnen deze waarden zoals bij een virusinfectie sterk toenemen. Het niveau aan Alat in het bloed komt overeen met het aantal beschadigde levercellen. Asat aspertaat verdwijnt veel sneller uit het bloed dan Alat (alamine). Bij herstel van de lever daalt de waarde aan Asat daardoor het eerst.

Enige andere leverproblemen

Ook twee andere stofjes kunnen in bovenstaande gevallen verhoogd zijn. Dit zijn het alkalische fosfatase (AF) en gamma-GT. Met name gamma-GT is verhoogd bij het gebruik van medicijnen. Verhoogde gamma-GT waarden kunnen duiden op galstenen of een ontsteking van de alvleesklier. Ook kan bij verhoogde waarden hepatitus C in het spel zijn, wat veelal het EBV-virus als oorzaak heeft. Daardoor kan het niveau van het maagzuur verlaagd zijn en/of overgevoeligheid van voedsel optreden. Bilirubine is een afbraakproduct van hemoglobine, de rode kleurstof in het bloed. Deze stof wordt door de lever omgebouwd en afgescheiden via de gal. Bij een verhoogde waarde kunnen ontstekingen in de lever ontstaan. Bijverteringsstoornissen is een eiwitbeperking en/of koolhydraat- en vetbeperking raadzaam. Tevens dienen er voldoende aminozuren voor de lever aanwezig te zijn om de processen van de ontgifting te voltooien. Ook de cofactoren zoals vitamine B1, B2, B11 en magnesium dienen in voldoende mate aanwezig zijn. Een eiwitbeperking en/of voedselsplitsing, koolhydraat- en vetbeperking is raadzaam bij verteringsstoornissen. Tevens dienen er voldoende aminozuren voor de lever aanwezig te zijn om de ontgiftingsprocessen te voltooien.

Leverdrainage

In de ruimte van Disse vindt de uitwisseling plaats tussen het bloed en de levercellen. Door druk uit te oefenen op de lever vergemakkelijkt het middenrif het stromen van de gal en werkt ook hier vanwege zijn ritmische beweging positief uit op de andere
leverfuncties. Voor een goede leverdrainage is derhalve een goede werking van het middenrif en een juiste ademhaling een vereiste. Drainage van de lever/nieren en pancreas kan geschieden met suppletie van lycopodium D6. Er bestaan ook reinigingsprotocollen van de lever met als doel de lever goed te reinigen, waardoor deze weer beter kan functioneren. Zo is het schoonmaken van de galkanaaltjes in de lever één van de meest krachtige procedures, die u kunt toepassen om uw gezondheid te verbeteren. Eerst dient dan wel een reiniging van de nieren, een parasietenkuur en/of een gebitsreiniging plaats te vinden.

Medicatie

Ondersteunende leversupplementen zijn:
  • enzymsupplementen zijn zeer wenselijk (bij de maaltijd innemen)
  • vitamine B12 en magnesium injecties
  • glutathion
  • vitaminen A, C, D, E, en B11, selenium, zink, bètacaroteen (een voorloper van vitamine A), koper, ijzer
  • co-enzym Q10 en molybdeen
  • ondersteuning van de leverfunctie met mariadistel, teunisbloem, paardenbloem, artisjok, ui, broccoli, spruitjes en bloemkool

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leverfunctieonderzoek: verstoorde leverfunctie symptomenLeverfunctieonderzoek: verstoorde leverfunctie symptomenLeverfunctieonderzoek duidt op bloedonderzoek naar de verschillende functies van de lever (leverfunctie). Er wordt bloed…
Leverfunctietest: bloedonderzoek van de lever met ASAT, ALATLeverfunctietest: bloedonderzoek van de lever met ASAT, ALATEen leverfunctietest of leverfunctieonderzoek is een bloedonderzoek dat verschillende tests omvat die specifieke eiwitte…
Leverwaarden: symptomen normale en verhoogde leverwaardenLeverwaarden: symptomen normale en verhoogde leverwaardenWat zijn verhoogde leverwaarden en wat zijn normale leverwaarden en wat zeggen verhoogde leverwaarden over je lever? Een…
Alcohol en ziekte van de lever: oorzaken en gevolgAlcohol en ziekte van de lever: oorzaken en gevolgDe lever is het orgaan dat giftige stoffen zoals alcohol afbreekt. Langdurig en overmatig alcoholgebruik heeft effecten…
Verhoogde leverwaarden verlagen: leverenzymen verlagenVerhoogde leverwaarden verlagen: leverenzymen verlagenJe lever is een zeer belangrijk orgaan dat verantwoordelijk is voor vele functies in het lichaam. Wanneer het orgaan bes…

Reageer op het artikel "De lever en zijn uiteenlopende taken"

Reactie

Saskia Voet, 26-12-2014 21:08 #1
Beste,

Hoe zit t met leversuplementen en thyraxgebruik. Nl. Ik heb CHT ( geen schildklier) en slik hiervoor thyrax.
Kan t nemen van leverondersteunende suplementen kwaad?

Met vriendelijke groeten
Saskia Voet Reactie infoteur, 27-12-2014
Hallo Saskia,

Helaas weet ik het antwoord hierop echt niet. Het beste is om met je arts te overleggen, denk ik. Wellicht zijn er ervaringsverhalen op internet over te vinden?

Infoteur: Zonne
Laatste update: 30-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!