InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Redenen van + oplossingen tegen gasvorming in de darmen

Redenen van + oplossingen tegen gasvorming in de darmen

Redenen van + oplossingen tegen gasvorming in de darmen Gasvorming in de darmen en/of maag, het kan voor veel ongemak zorgen. Het duidt er vaak op dat er ergens iets niet goed gaat met de vertering in het lichaam. Er zijn een aantal verschillende redenen die kunnen zorgen voor meer gassen in het lichaam. Als je de juiste reden hebt achterhaald is er meestal vrij gemakkelijk wat aan te doen. Heb je nou geen zin om uit te zoeken wat er precies aan de hand is; soms kan het drinken van een kruidenthee ook al veel positief resultaat geven. Iedereen weet wel dat er bepaalde voedingsmiddelen zijn die kunnen zorgen voor extra gasvorming in de maag en/of darmen. Voorbeelden daarvan zijn het eten van koolsoorten, ui en prei of het drinken van frisdrank of melk. Soms echter kan ook voeding waarvan je het niet verwacht voor problemen zorgen zoals bijvoorbeeld tomaten of meloen. Daarom heeft het zin om een voedingsdagboek bij te houden, om zo te kunnen achterhalen welk eten voor problemen zou kunnen zorgen. Zodat je dit eten en/of drinken kunt vermijden als je geen last wilt hebben van een opgeblazen buik. Maar nog handiger is om de echte reden te achterhalen waarom je last hebt van deze voedingsstoffen.

Er zijn een aantal redenen voor de vorming van extra gassen in de darmen:

Slechte vertering van eiwitten

Vaak is de reden van teveel gassen in de darmen een niet goed verlopende vertering van de eiwitten die je eet. Eiwitten zitten in producten zoals vlees, vis, melk, eieren en noten. Om eiwitten goed te kunnen verteren heb je voldoende maagzuur nodig en daarnaast nog voldoende verteringsenzymen. Als je verteringssysteem daarnaast ook nog te basisch is, dan kunnen de eiwitten niet voldoende worden afgebroken.

Klachten

Je krijgt dan last van fermenteringsprocessen in je darmen. En klachten zoals:
  • gasvorming
  • dikker worden van de buik
  • vol gevoel
  • maagzuurklachten

Oplossing

Voor het verteren van eiwitten heb je voldoende maagzuur nodig en vaak ook extra verteringsenzymen. Veel mensen met verteringsklachten hebben een tekort aan maagzuur. Alhoewel dat wel ingaat tegen de mening van veel artsen die denken dat mensen een teveel aan maagzuur hebben. De oplossing hoort dus meer thuis in de hoek van de alternatieve geneeskunde.

Een tekort aan maagzuur kun je oplossen door bij een maaltijd met eiwitten extra betaine HCL in te nemen. Het beste kun je dan kiezen voor een supplement met betaine aangevuld met pepsine. Extra spijsverteringsenzymen zoals bromelaine bijslikken is vaak een goed idee.

Onbalans tussen darmbacteriën

Ook een onbalans tussen de verschillende darmbacteriën kan voor gasvorming zorgen. De gezonde darmbacteriën horen duidelijk in overwicht te zijn ten opzichte van de slechte darmbacteriën. Door allerlei verschillende oorzaken, denk aan antibioticagebruik, gebruik van NSAID's en candida, kan dit natuurlijke evenwicht verstoord worden in je lichaam.

Klachten

Klachten kunnen dan zijn:
  • veelvuldig boeren
  • gassen in de darmen
  • opgeblazen maag, vol gevoel

Oplossing

De oplossing van een disbalans tussen de darmbacteriën ligt in het eten van gefermenteerde producten zoals:

Of door het slikken van goede darmbacteriën die zitten in allerlei soorten probioticaproducten.

Geen goede vertering van suikers en koolhydraten

Als niet goed verteerde suikers en koolhydraten in je darmen terechtkomen zorgen ze voor veel ongemak. De suikers en koolhydraten gaan dan fermenteren in de darmen.

Klachten zijn dan ook weer de vorming van extra gassen door het fermentatieproces dat plaatsvindt in je darmen.

Oplossing

Voor een betere vertering kan het zeker helpen om goede darmbacteriën aan te vullen. Welke dat precies zijn hangt ook een beetje af van andere, bijkomende klachten zoals constipatie of juist diarree. Daarnaast is het natuurlijk ook altijd aan te raden om te proberen om minder suikers en koolhydraten te eten. En ook hier kan weer een tekort aan maagzuur een rol spelen in het slecht verteren.

Minder goed werkende galblaas

Als je galblaas minder goed werkt en je last hebt van verstopte galwegen kun je al klachten zoals teveel gasvorming en misselijkheid voelen binnen 5 tot 30 minuten na het eten. Vermoed je galblaasproblemen, dan is het verstandig om eens naar de huisarts te gaan om hierover te praten.

Klachten

Andere klachten van een minder goed werkende galblaas zijn:
  • vooral klachten na eten van (veel) vet
  • bittere smaak in de mond
  • last van de rechterschouder
  • zere voeten en/of tong

Kruidenthee

Er bestaan ook een aantal kruiden die goed kunnen werken tegen de gasvorming in je maag en darmen. Van deze kruiden kun je een mix maken of je drinkt gewoon thee van één kruid. Voorbeelden van kruiden die helpen tegen gasvorming zijn:
  • gember
  • kamille
  • kardemom
  • zoethout (niet bij hoge bloeddruk gebruiken!)

Denk er ook bij kruiden aan dat je ze een beetje afwisselt en voelt een thee niet fijn, probeer dan gewoon een andere (combinatie). Eén of twee koppen thee per dag zouden al genoeg moeten zijn om duidelijk verschil te bemerken.

Lees verder

© 2018 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De spijsvertering, hoe verloopt deze eigenlijk?De spijsvertering, hoe verloopt deze eigenlijk?De spijsvertering is natuurlijk een belangrijk proces. Een goede spijsvertering zorgt voor een goede weerstand doordat b…
Leven lang fit dieetLeven lang fit dieetDieten zijn niet meer weg te denken uit ons leven. De meeste Nederlanders hebben weleens een dieet gevolgd. Sommigen lij…
Spijsvertering, hoe werkt datSpijsvertering, hoe werkt datDe spijsvertering is een ingewikkeld proces dat begint in je mond en eindigt in de endeldarm. Dit proces bestaat uit neg…
Winderigheid en buikpijn door lucht in darmen en/of maagWinderigheid en buikpijn door lucht in darmen en/of maagZeer vervelend is het; lucht in je darmen en/of maag. Wat kun je er tegen doen? Er zijn verschillenden redenen waardoor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Silviarita, Pixabay
  • https://www.drdavidwilliams.com/what-causes-bloating-excessive-gas
  • https://www.drdavidwilliams.com/bad-gallbladder-symptoms

Reageer op het artikel "Redenen van + oplossingen tegen gasvorming in de darmen"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 13-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmen
Medische informatie…
Schrijf mee!