InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Zelf probiotica drank maken is simpel en gezond!

Zelf probiotica drank maken is simpel en gezond!

Zelf probiotica drank maken is simpel en gezond! Dat probiotica goed is voor de darmen, daarvan zijn veel mensen in het algemeen wel op de hoogte. Maar dat je probiotica heel simpel zelf kunt maken, dat is een ander verhaal. Bij het zelf maken van probiotica is een gang naar de supermarkt niet meer nodig om yakult te kopen. In dit product zit echter ook nog eens erg veel suiker. Zelf maken is dan ook veel gezonder en helemaal niet zo moeilijk om te doen. Het enige wat je ervoor hoeft te hebben zijn de kefirroosjes, volle melk, een weckfles en een vergiet.

Benodigdheden

In plaats van een suikerrijke yakult, kan je gewoon met melk en melkkefirroosjes elke dag je eigen supergezonde probiotica drankje maken. Het enige wat men ervoor nodig hebt is:
  • melk
  • kefirroosjes
  • een vergiet
  • 2 weckflessen of gewone glazen potten

De kefirroosjes dient men eenmalig te kopen, ze zijn niet duur. Je ziet ze overal op internet te koop staan, zelfs op marktplaats staan er vaak meerdere aanbieders. Er zijn ook een aantal aanbieders op internet die in plaats van de verse kefirroosjes zakjes aanbieden met kefirpoeder. Dat kan natuurlijk ook. Heb je eenmaal de kefir gekocht, dan "groeien" ze vanzelf aan tot een grotere hoeveelheid. Dit komt omdat de kefirroosjes groeien door de lactose in melk. Het eindproduct is dan ook bijna lactosevrij, heel fijn te gebruiken dus ook voor mensen die lactose intolerant zijn.

Hoe maak je probiotica drank?

Het klaar maken van de melkkefir is werkelijk heel simpel. Doe de roosjes in een glazen pot of weckfles en doe er ongeveer het tienvoudige aan melk bij. Zet dit mengsel vervolgens minstens 24 uur weg op een donkere plaats. In een keukenkastjes bijvoorbeeld. Hoe vetter de melk is die je gebruikt, hoe dikker de melkkefir zal worden. Je krijgt dan een beetje een soort drinkyoghurt. Na 24 uur (langer kan ook) schenk je het mengsel door een vergiet heen (let op: geen metalen vergiet gebruiken, dat vinden de kefirroosjes niet zo fijn). De roosjes die in het vergiet achter blijven doe je vervolgens weer in een schone glazen pot met weer melk erbij voor de volgende keer. De drank die door het vergiet heen is gekomen is de kant en klare melkkefir, de gezonde probiotica drank dus. Het lekkerst is deze als je hem nog even een tijdje in de koelkast zet.

Het is mogelijk het mengsel ook langer wegzetten dan 24 uur. Alsdan wordt de drank vaak dikker en ook zuurder. Vindt je de melkkefir te zuur smaken dan kan je altijd wat minder kefirroosjes gebruiken de volgende keer. Of het wat minder lang laten staan. Dan is het fermentatieproces (wat super gezond is) wat korter en de smaak wat minder zuur.

Variaties

Heeft men de smaak eenmaal te pakken dan kan je gaan variëren. Zo kan je van melkkefir ook heerlijke shakes maken door er vruchten doorheen te mengen. Wat dacht je van zomerse aardbeien door de kefir heen mixen, dan krijg je een heerlijke aardbeienmilkshake.

Voor een wat romiger smaak kan je bij de roosjes en de melk ook slagroom toevoegen. En natuurlijk kan je ook kruiden zoals kaneel erdoor heen doen. Of stukjes (bittere) chocolade goed fijn er doorheen mixen. Of... nou ja er zijn genoeg mogelijkheden om de melkkefir nog lekkerder te maken dan hij normaal al is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is kefir gezond?Is kefir gezond?Kefir is een drank die gemaakt kan worden van melk, kokosnoot en water. Het beschikt over krachtige melkzuurbacteriën di…
Probiotica in voedingsmiddelen, nodig of niet?Probiotica in voedingsmiddelen, nodig of niet?Probiotica zijn bacteriën waarvan wordt beweerd dat ze de gezondheid ten goede komen. Bekend zijn de producten met probi…
Melkkefir een gezond probioticumMelkkefir een gezond probioticumGezond zijn, iedereen wil het maar gezondheid is niet vanzelfsprekend. Beweging, gezonde voeding en een beetje geluk zij…
Lactose-intolerantieLactose-intolerantieLactose-intolerantie is een aandoening die gebaseerd is op het feit dat er een enzym is het lichaam ontbreekt of te wein…
Probiotica: De wonderen zijn de wereld nog niet uit!Iedereen kent wel de flesjes van Yakult, Optimel of Actimel. Wie snapt er echter nog echt iets van als het gaat om Bifid…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf probiotica drank maken is simpel en gezond!"

Reactie

Vanessa, 19-04-2016 11:53 #1
Ik heb een vraag, kun je de melk in het recept ook vervangen door sojamelk of amandelmelk? Reactie infoteur, 19-04-2016
Oei, dat weet ik eigenlijk niet! De kefirroosjes leven van de melksuikers in de melk, van de lactose dus. Geen idee of ze ook overleven op suikers die in de amandelmelk of sojamelk zitten.

Infoteur: Zonne
Laatste update: 26-09-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Organen natuurlijk genezen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!