InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is kefir gezond?

Is kefir gezond?

Is kefir gezond? Kefir is een drank die gemaakt kan worden van melk, kokosnoot en water. Het beschikt over krachtige melkzuurbacteriën die een aantal zeer goede voordelen voor de gezondheid hebben. Ze kunnen onder andere voor het verminderen van astma en allergie zorgen. Kefir heeft meer goede eigenschappen, welke zijn dit?

Wat is kefir

Kefir is een zuiveldrank die oorspronkelijk uit Rusland komt. Het is gefermenteerd en net zoals yoghurt rijk aan goede bacteriën, die ook wel probiotica genoemd worden. Deze goede bacteriën zorgen onder andere voor een goede darmflora.

Is kefir gezond?

Gezonde melkzuurbacteriën

Yoghurt staat bekend om het hebben van probiotica. In kefir zitten echter meer gezonde bacteriën dan in yoghurt. Er zitten unieke melkzuurbacteriën in kefir. Hieronder vallen zelfs bacteriën die ervoor kunnen zorgen dat het lichaam zich beter kan verdedigen tegen infecties. Daarnaast kunnen ze ook de groei van gevaarlijke bacteriën als Salmonella en en Helicobacter pylori verhinderen.
Bovendien zorgen de probiotica voor een gezonde darmflora, het prikkelbaredarmsyndroom wordt dan ook verlicht.

Kefir kan het risico op osteoporose verkleinen

Bij osteoporose is er sprake van zwakke botten door een afname van de botmassa. Dit verhoogt de kans op botbreuken. Bij oudere vrouwen is osteoporose veelvoorkomend. Om de botten te verstevigen is het belangrijk dat je genoeg van het mineraal calcium binnenkrijgt. Kefir is een bron van calcium. Kefir beschikt niet alleen over calcium maar ook over vitamine K2. Deze vitamine versterkt de rol die calcium inneemt, het zorgt ervoor dat calcium beter door het lichaam wordt opgenomen.

Kefir is voor mensen met lactose intolerantie

Doordat K´kefir gefermenteerd is zit er minder lactose in. Hierdoor kunnen mensen met lactose-intolerantie kefir vaak beter verdragen. Het is echter persoonsgebonden, niet iedereen heeft er baat bij. Het is verstandig om met kleine hoeveelheden te beginnen om te kijken hoe je er op reageert.

Kefir helpt tegen de symptomen van allergie en astma

Mensen met een overgevoelig immuunsysteem zijn gevoeliger voor allergieën, die aandoeningen zoals astma kunnen uitlokken. Allergische reacties worden veroorzaakt door ontstekingsreacties tegen onschadelijke stoffen uit het milieu. Uit een studie onder dieren is er gebleken dat kefir deze ontstekingsreacties kan onderdrukken, een ander [LINK2 geeft aan dat ontsteking van de longen ook een onderdeel is dat kefir mogelijk kan verlichten. Om te kijken of de effecten hetzelfde op mensen zijn is er meer onderzoek nodig.

Soorten kefir

Melkkefir

De bekendste kefir is de melkkefir. Het is dan ook verkrijgbaar in de grote supermarktketens. De gefermenteerde melkkefir heeft een vergelijkbare smaak als Griekse yoghurt. Hoe langer de kefir gefermenteerd is hoe sterker de smaak. Er zijn verschillende smaken op de markt gebracht omdat hier markt voor is, deze mensen hebben namelijk een voorkeur voor kefir met een smaakje. Alle kefir met een smaakje zorgt er echter ook voor dat je extra suikers in je dieet krijgt.

Kokosnootkefir

Kokosnootkefir wordt gemaakt van kokosnootmelk of kokosnootwater. Kokosnootmelk is gemaakt van het harde witte gedeelte van de kokosnoot, dit wordt geperst zodat er alleen het sap overblijft. Kokosnootwater is de vloeistof die al in de kokosnoot zit als je hem openmaakt. Er komt geen zuivel aan te pas in het proces om kokosnootkefir te maken. Kokosnootmelk en water zijn beide perfect om kefir van te maken. Ze beschikken namelijk uit nature al over koolhydraten, waaronder suikers. Deze zijn nodig in het proces om kefir te maken en om tot de gezonde bacteriën te komen. De kokosnootkefir is zoeter dan de melkkefir.

Waterkefir

Waterkefir wordt normaal gesproken gemaakt met behulp van suikerwater en vruchtensap. Het waterkefir is minder dik dan de bovenstaande soorten. Waterkefir is een gezonde drank die frisdrank overschaduwt. Wel moet je hierbij letten op de soort dat je drinkt. Koop er een van een goed merk met een laag suikergehalte.
Gerelateerde artikelen
Melkkefir een gezond probioticumMelkkefir een gezond probioticumGezond zijn, iedereen wil het maar gezondheid is niet vanzelfsprekend. Beweging, gezonde voeding en een beetje geluk zij…
Waterkefir: geschenk van de profeet MohammedWaterkefir: geschenk van de profeet MohammedWaterkefir is een drank die veel door moslims gedronken wordt. Dat is wel een beetje vreemd, omdat het heel licht alcoho…
Zelf probiotica drank maken is simpel en gezond!Zelf probiotica drank maken is simpel en gezond!Dat probiotica goed is voor de darmen, daarvan zijn veel mensen in het algemeen wel op de hoogte. Maar dat je probiotica…
Vetarme en gezonde ijsjes bereidenVetarme en gezonde ijsjes bereidenBent u ook zo verzot op ijsjes maar denkt u aan uw lijn? Dan heb ik een aantal recepten voor u van ijsjes die niet allee…
Super fruitige milkshakesSuper fruitige milkshakesGeniet van een makkelijke zelfgemaakte en calorie-arme verkoelende en verfrissende milkshake bordevol fruit tijdens een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Secretlondon123, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17869642
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19099229
  • http://draxe.com/kefir-benefits/
  • https://en.wikipedia.org/?title=Kefir
  • http://www.livestrong.com/article/449940-what-are-the-benefits-of-kefir/

Reageer op het artikel "Is kefir gezond?"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 18-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!