InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn noedels gezond?

Zijn noedels gezond?

Zijn noedels gezond? Noedels zijn een pastasoort gemaakt van ongerezen deeg dat gekookt wordt in water. Er zijn verschillende soorten noedels waarvan niet alle soorten in de Nederlandse supermarkt verkrijgbaar zijn. De meeste mensen eten instant noodles wanneer ze noedels eten. Maar zijn instant noodles eigenlijk wel gezond?

Wat zijn noedels?

Ongerezen deeg gekookt in water wordt noedels genoemd. Er zijn veel verschillende soorten noedels.

Soorten noedels

Een aantal noedels zijn de volgende:
  • Udonnoedels
  • Sobonoedels
  • Eiernoedels
  • Glasnoedels
  • Mihoen
  • Rijstnoedels
  • Ramen
  • Mie

Niet al deze noedels kun je in de Nederlandse supermarkt krijgen. Voor sommige noedels moet je naar een toko gaan. Ramen (noedelsoep) zijn in Amerika erg populair.

Door Nederlanders worden meestal instant noodles zoals roerbaknoedels gegeten. Deze noedels zijn makkelijk te combineren met vlees, vis en groente. Of alleen groente voor een vegetarische maaltijd.

Eigen gemaakt noedels

Verse eigengemaakte noedels zijn uiteraard gezonder dan instant noodles. Als je zelf kookt weet je precies wat er in je maaltijd zit. Noedels zelf maken kost echter meer tijd en mensen neigen dan ook sneller naar instant noodles.

Instant noodles

Ja, het zijn nog steeds noedels, ze worden echter in de markt gebracht met de Engelse term. De onderstaande ingrediënten van instant noodels kunnen verschillen per merk. Smaakversterkers zitten bijvoorbeeld niet in de instant noodles (roerbak) van het merk Maggi.

100 gram (instant) Unox goodnoodles kip (instant) Roerbak noedels Maggi (kip) (Instant) AH Fijne mie (instant) Conimex mihoen
Energie70 kcal426 kcal357 kcal370 kcal
Vetten2,5 g20,2 g1,5 g1 g
- waarvan verzadigd1,1 g9,5 g0,1 g0,3 g
Koolhydraten11 g51,8 g72 g83 g
- waarvan suikers1,2 g3,2 g3,5 g0,1 g
Vezels1,1 g3,3 g2,5 g2,2 g
Eiwitten1,5 g7,5 g11 gNiet vermeld
ZoutNiet vermeld5,2 g0 g0,08 g
Natrium0,37 gNiet vermeldNiet vermeldNiet vermeld

De roerbak noedels van Maggi bevatten een grote hoeveelheid koolhydraten. De instant noodles van Unox bevatten echter veel minder koolhydraten. Het verschilt dus per merk. Daarnaast bevatten de bovenstaande noedels van Maggi erg veel vetten en dan juist ook de verkeerde vetten, de verzadigde vetten. Zout verschilt per soort ook, de noedels van Maggi hebben van de bovenstaande voorbeelden het meeste zout. Teveel zout is slecht voor het hart.

Smaakversterkers

In sommige instant noodles zitten smaakversterkers waaronder E621, oftewel mononatriumglutamaat. Deze smaakstof is erg verslavend omdat het de smaakpapillen stimuleert en een seintje aan de hersenen geeft dat er meer gegeten moet worden. Het zit daarom niet alleen in instant noodles, maar is ook terug te vinden in bijvoorbeeld chips. De instant noodles van Unox zijn een voorbeeld van noedels die deze smaakversterker bevatten.

Veel natrium

In instant noodles zit veel natrium. Natrium is een onderdeel van zout waar je niet teveel van binnen moet krijgen. Teveel natrium is zwaar voor de nieren. Daarnaast is teveel natrium slecht voor de bloeddruk en het hart.

Verzadigd vet

In instant noodles kan veel verzadigd vet zitten. Teveel verzadigd vet zorgt voor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. De instant noodles van het merk Maggi bevatten bijvoorbeeld erg veel verzadigd vet.

Propyleenglycol

In instant noodles zit een ingrediënt genaamd propyleenglycol. Dit ingrediënt is toegevoegd om te voorkomen dat de noedels uitdrogen. Het wordt ook gebruikt in anti-vriesmiddelen. Propyleenglycol kan echter voor lever, hart, nier en een verzwakt immuunsysteem zorgen.

Glycemische index

Instant noodles bevatten tussen de waarde van 40 van 50. Een glycemische onder de 55 wordt gezien als laag. Instant noodles zorgen dus niet voor bloedsuikerpieken. Mensen met diabetes zouden om deze reden dus wel instant noodles kunnen eten.
Gerelateerde artikelen
Instant noedels net even andersInstant noedels net even andersIedereen kent wel instant noedels. Tegenwoordig hoef je hiervoor niet speciaal naar de toko, maar koop je ze gewoon in d…
Thaise gebakken rijst noodles soja saus met vlees Pad SieuwSieuw betekent soja saus in het Thais.Thaise gebakken rijsnoodles Pad Sieuw met sojaaus zijn erg lekker, maar er is wel…
Thaise hoofdgerechten: gebakken noodles en kip met gemberThais eten is meer dan alleen rijst met curry. Ook gebakken Thaise noodles en samengestelde gerechten met veel kruiden e…
Aziatisch kokenAziatisch kokenDe Aziatische keuken is in. Iedereen heeft al wel eens Chinees of Thais gegeten, maar deze recepten komen rechtstreeks u…
Thaise inktvis en Thaise Krob MeeThaise inktvis en Thaise Krob MeeThaise inktvis en Thaise Krob Mee zijn delicatessen in de Thaise keuken. De Thaise inktvis Kad Ki Mao bevat vooral heel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rick, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://www.salusi.nl/dingen-die-niemand-zou-moeten-eten/
  • https://www.youtube.com/watch?v=0ehtnbsjhIo
  • http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/salt-and-sodium/sodium-health-risks-and-disease/
  • http://todaysgreencleaning.com/5-reasons-why-you-should-not-eat-instant-noodles/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Instant_noodle

Reageer op het artikel "Zijn noedels gezond?"

Reactie

Geerts, 26-01-2016 09:46 #1
Wij zijn voor het eerst noedelsoep aan het uitproberen welke zijn de beste en in welke supermarkt kan ik die het beste halen?

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 18-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!