InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde smoothie met alle vitamines

Gezonde smoothie met alle vitamines

Gezonde smoothie met alle vitamines We zijn meer dan ooit met onze gezondheid bezig en dat is zeker niet slecht. We willen niet te zwaar worden of we beseffen dat gezonde voeding, met alle vitamines, van levensbelang is. Ons lichaam heeft de bouwstoffen simpelweg nodig om goed te functioneren. Dan kan er wel eens een dagje minder tussen zitten, maar overall moet het vooral gezonde voeding zijn. Kan het met gemak, dan zullen we dat niet nalaten … en dat kan met gezonde smoothies.

Zijn er ook ongezonde smoothies?

Jazeker, je kunt in feite allerlei lekkers in een smoothie stoppen wat de smoothie, ondanks bijvoorbeeld een stukje fruit, toch niet echt het gezonde tintje geeft waar menigeen een smoothie om nuttigt. Denk maar eens aan de mensen die overal room bij doen of alles combineren met banaan of er zelfs zoete smaakmakers als chocolade doorheen doen. Je kunt je dan afvragen of je je doel niet voorbij streeft. Een dergelijke smoothie is wellicht heerlijk, maar neem je niet voor je dagelijks dosis vitamines en een acceptabele hoeveelheid kilocalorieën.

Doel van een smoothie

Voor veel mensen is de reden dat de smoothie genuttigd wordt het gemak van alle vitamines in een glas, denk aan de 2 stuks fruit en 2 ons groenten per dag. Het moet wel een combinatie zijn die ook enigszins smaakt, want de smoothie die met de neus dichtgeknepen genuttigd wordt, is al lang verleden tijd.

Uitgebreid combineren

De smoothie is lang een soort fruit cocktail met geperst fruit geweest. Groenten werden er slechts mondjesmaat aan toegevoegd. Alleen spinazie werd nog wel eens toegevoegd. Inmiddels gaat zo ongeveer alles in de blender. We proberen van alles uit qua fruit en mengen werkelijk alles. Denk aan de volgende fruitsoorten:
  • rode vruchten
  • appels
  • kiwi’s
  • avocado’s
  • peren
  • perziken
  • nectarines

Het fruit mengen we steeds meer met allerlei groenten, zoals:
  • Spinazie
  • Broccoli
  • Paksoi
  • Kikkererwten
  • Mais
  • Witte of groene asperges
  • Wortelen
  • Chinese kool
  • Bloemkool

Je kunt van alles mengen (inclusief de “superfoods”* in poeder- of zadenvorm) en noten, maar vaak is het toch een kwestie van uitproberen. Heb je enkele lekkere combinaties gevonden, maak er dan wat meer van (denk aan één tot anderhalve liter) om zo een tweetal dagen vooruit te kunnen. Wel zo handig.

* Je kunt je bij de superfoods nog afvragen of je ze wel echt nodig hebt met je toch al zo gezonde eetgewoontes.

Handigheid dient de mens, toch?

De smoothies worden in veel gevallen gemaakt om er voor te zorgen dat men de aanbevolen hoeveelheden ook daadwerkelijk binnen krijgt. Je hoeft er niet langer over na te denken en dat is wel zo gemakkelijk. In tweede instantie moet het ook nog een beetje te drinken zijn natuurlijk. Ten derde zijn er ook nog mensen die fruit graag op verschillende manieren tot zich nemen - al was het maar om afwisseling te hebben - en tenslotte kunnen smoothies ook uitkomst bieden als je moeite hebt met slikken.

Lekker bewegen is meer tot je nemen

Toch gaat menigeen in deze gedachtegang ook nog een beetje voorbij aan het gegeven dat je niet ongelimiteerd kunt eten. Je vitamines binnen krijgen is één, maar een gezond eet- en leefpatroon bestaat uit meer en dat is ook niet meer tot je nemen dan je lichaam opsoupeert.

Ben je fan van de smoothie dan kan je er ook voor kiezen om meer te bewegen. Misschien niet de meest logische insteek, maar dagelijks bewegen is goed of eigenlijk zelfs een must (om een gezonde leefstijl te hebben). Als je meer tot je wilt nemen dan je gebruikt, en dat geldt ook voor smoothies, dan kan je er dus voor kiezen om meer te bewegen.
Wil je het een beetje inzichtelijk krijgen, dan kan je de stappenteller "vertalen" naar de calorieën die je binnen mag krijgen. dit kan je altijd toepassen, maar doe dit ook bij de smoothie. In fruit zitten welke natuurlijke suikers ... maar het blijven suikers en ongelimiteerd nuttigen is dus niet de bedoeling.

Vergeet niet te kauwen!

De smoothie is algemeen geaccepteerd en prima als onderdeel van een gezond eet- en leefpatroon. Toch kan je er ook in doorslaan en “leven” op smoothies. Er zijn steeds meer deskundigen die er voor pleiten om het kauwen niet achterwege te laten. Het heeft immers ook een functie. Die bite in die perzik, peer of appel is helemaal niet zo verkeerd. Er is echter nog te weinig onderzoek wat het idee van voldoende kauwen bevestigd, maar het gevoel is er duidelijk wel. Laat je eigen gevoel er op los.

Tot slot

Drink je smoothie als onderdeel van je dagelijkse voeding. Je krijgt je vitamines binnen en geniet vooral ook van het drankje. Je voeding moet je niet als noodzakelijk kwaad tot je nemen, daar mag je van genieten en dus ook van die smoothie. Daarnaast kan je nog steeds en lekkere appel tot je nemen, een bruine boterham, een gekookt eitje etc. Geniet, maar zoals met alles … alles met mate.
Gerelateerde artikelen
Smoothies: wat zijn de voordelen en nadelen van smoothies?Smoothies: wat zijn de voordelen en nadelen van smoothies?Smoothies zijn drankjes vol met kleine stukjes fruit en andere ingrediënten zoals bijvoorbeeld melk, honing en groenten.…
Zelf smoothies makenZelf smoothies makenJe kunt zelf de lekkerste smoothies maken, met vers fruit, ijs, koffie of andere ingrediënten. Het enige dat je nodig he…
Heerlijke smoothies makenHeerlijke smoothies makenZie je wel eens die heerlijke smoothies liggen bij restaurants? Die kun je nu ook zelf maken! Lees in dit artikel hoe je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezonde smoothie met alle vitamines"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!