InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Chai thee, een krachtige kruidenthee

Chai thee, een krachtige kruidenthee

Chai thee, een krachtige kruidenthee Chai thee is een thee uit India waarin naast theekruiden verschillende specerijen zitten. Afgemaakt met melk is het daardoor niet zomaar een thee. Chai thee is door zijn specerijen en theekruiden een krachtige kruidenthee die verschillende gezondheidsvoordelen met zich meebrengt en zelfs voor een beter humeur kan zorgen.

Wat is chai thee

Chai thee is eigenlijk dubbelop. De thee komt namelijk uit India waar het woord ‘chai’ thee betekent. In de westerse wereld staat chai echter bekend als chai thee. Een andere naam is masala chai, wat gemixte specerijen thee betekent. Dit is dan ook wat chai thee is, een mix van specerijen.

In India heeft elke regio zijn eigen recept, het recept staat daardoor niet vast. Wel worden altijd de volgende vier elementen gebruikt:

  • Theekruiden
  • Specerijen
  • Melk
  • Zoetstof

Theekruiden

Er kunnen verschillende theekruiden gebruikt worden bij chai thee. De meest gebruikelijke is zwarte thee. Maar ook groene thee wordt gebruikt. De soort thee zorgt er niet alleen voor dat chai thee anders smaakt, maar zorgt er ook voor dat het cafeïnegehalte anders is. In zwarte thee zit namelijk meer cafeïne.

Specerijen

Er zijn recepten die alleen gember en groene kardemom gebruiken. Maar de meeste chai thee recepten gebruiken meer dan alleen deze twee. Vaak wordt er ook kaneel, venkelzaad, peper en kruidnagel toegevoegd. Andere ingrediënten die gebruikt kunnen worden zijn nootmuskaat, roos en zoethout.

Melk

In India wordt er traditioneel buffelmelk gebruikt. De melk is vaak op de dag zelf nog van de buffel verkregen. In het Westen wordt er volle koemelk gebruikt.

Zoetstof

Als zoetstof kan er witte suiker, Demerara suiker, andere bruine suiker, palm of kokosnoot suiker, siroop of honing worden gebruikt. Veel mensen gebruiken tegenwoordig echter geen zoetstof meer omdat teveel suiker niet voordelig voor de gezondheid is. Anderen gebruiken juist liever wel een zoetstof omdat dit de smaak van de specerijen versterkt.

Is chai thee gezond?

Voordelen voor de huid

Wanneer er zwarte thee als basis wordt gebruikt is er goed nieuws, deze thee beschikt namelijk over veel antioxidanten die goed voor de huid zijn. Deze antioxidanten helpen de huid te beschermen tegen bijvoorbeeld zonnestraling. De antioxidanten zorgen ervoor dat de huid zijn natuurlijke levendigheid elasticiteit behoudt. Hierdoor helpt het om rimpels te voorkomen.

Een andere reden dat antioxidanten goed voor de huid zijn is omdat ze het lichaam tegen oxidatieve stress beschermen. Oxidatieve stress kan voor een verouderde huid zorgen.

Voorkomen van diabetes

Het drinken van chai thee met als specerij kaneel kan helpen met het voorkomen van diabetes. Kaneel helpt namelijk om de bloedsuikerspiegel te regulieren. Dit is echter niet permanent, het blijven drinken van chai tea kan dus baat hebben bij het voorkomen van diabetes.

Betere spijsvertering

Wanneer je moeite hebt om voedsel te verteren kan het drinken van chai thee helpen. Chai thee helpt namelijk om het voedsel beter te verwerken en de stofwisseling te versnellen. Wanneer je teveel koolhydraten consumeert kun je een opgeblazen gevoel krijgen. Chai thee neemt deze symptomen weg.

Chai thee is goed voor je humeur

Chai thee kan je humeur door de specerijen en de gezonde dosis caffeïne in een positieve zin veranderen. De volgende zijn gelinkt aan chai thee:

Creatief humeur

Wanneer je inspiratie of creativiteit nodig hebt is chai thee een goed begin. Met de goede specerijen ben je verzorgt voor een flinke dosis creativiteit. Voor de perfecte creativiteitssessie is het verstandig om ervoor te zorgen dat de thee in handbereik is.

Energiek humeur

In chai thee zit een gezonde hoeveelheid cafeïne, het is daardoor een goed middel voor een energiek humeur. Er zit minder cafeïne in dan koffie, maar genoeg om jezelf een boost te geven.

Productief humeur

Als zwarte thee je basis is, kun je ook een productief humeur krijgen. Zwarte thee staat namelijk bekend als thee die je een productieve mindset geeft.
Gerelateerde artikelen
Kruidenthee uit Azië: Masala Chai en Chrysanthemum TeaVanaf 1995 is de meest opvallendste verandering in het Nederlandse theegebruik de verandering van de theesoort en het ge…
Thee - afkomstig uit ChinaThee - afkomstig uit ChinaThee werd in China al duizenden jaren voor onze tijdrekening gebruikt. Chinese thee: 'Cha' werd in eerste instantie gene…
Hoe gezond is groene thee?Hoe gezond is groene thee?Hoe gezond is groene thee? Groene thee wordt vaak als gezond gezien, je ziet het overal in terug; niet alleen in thee, m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Miansari66, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://coffeetea.about.com/od/Coffee-Tea-Health/a/Black-Tea-Benefits.htm
  • http://www.stylecraze.com/articles/amazing-benefits-of-black-tea-for-skin-hair-and-health/
  • http://www.thedailymeal.com/9-teas-different-moods-slideshow?utm_source=aol%2Bkitchen%2Bdaily&utm_medium=partner
  • http://www.livestrong.com/article/23035-health-benefits-chai-tea/
  • http://www.chai-tea.org/benefits.html

Reageer op het artikel "Chai thee, een krachtige kruidenthee"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 20-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!