InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Verse ijsthee, zelf maken

Verse ijsthee, zelf maken

Verse ijsthee, zelf maken IJsthee is zo’n drankje dat zeker tijdens de warme zomerdagen en -avonden gretig gedronken wordt. Het is verfrissend, dorstlessend en gezond. Althans dat denk we. Nu is ijsthee als frisdrank te koop, maar dat blinkt lang niet altijd uit van gezondheid. Waarom niet een gezond drankje als ijsthee zelf maken. Echt gezonde ijsthee dus.

IJsthee kan altijd

IJsthee heeft iets sophisticated, het is lekker en gezond en absoluut dorstlessend tijdens de warme maanden. IJsthee past bij ieder uur van de dag en dat is een voordeel. Als je ijsthee zelf maakt dan is het behalve veel gezonder ook een stuk goedkoper dan de flessen met de geraffineerde suikers uit de supermarkt.

Verder is ijsthee ook met van alles te combineren als hapje. Het heeft immers een vrij neutrale smaak. Maar wil je het toch wat zoeter hebben, zoet het dan met bijvoorbeeld een beetje honing. Is prima met ijsthee te combineren en gezond.

Zo maak je ijsthee

Ingrediënten

  • 1 liter koud water
  • 1 flinke schijf citroen
  • 1 flinke schijf limoen
  • 1 vers muntplantje (of in zakjes als er geen verse is)
  • 1 cm gember

Bereiden

Kook een liter water en laat vervolgens de munt trekken in het hete water. Meestal is vier- tot vijftal minuten voldoende, maar het mag wat langer om de smaak wat intenser te krijgen. Schil nu de gember en snijd in plakjes en meng dit ook in het gekookte water. Doe als laatste de citroen en limoen schijfjes erbij en laat het geheel afkoelen in de koeling. Verwijder desgewenst alles voor het serveren. Serveer het uiteraard lekker koud en je kunt er nog een één of twee gekneusde blaadjes munt aan toevoegen en een 'ingepakt'* ijsblokje.

* De in plastic ingepakte ijsblokjes (soms in leuke kleurtjes en figuren) koelen het drankje, maar vertroebelen het drankje niet door op te lossen.

Optie zoet

Als je van een wat zoetere versie houdt, doe dan wat honing door het hete water en laat het mee afkoelen. Spreekt voor zich, hoe meer honing, hoe zoeter het geheel. Als je een dropplantje of steviaplantje in de tuin hebt, kan je de ijsthee daar eventueel ook mee zoeten.

Optie fruit

Wat je steeds meer ziet – en wat zeker goed kan smaken – is de optie om er (klein) fruit in te mengen. Denk hierbij aan wat bramen, rode bessen, aardbeien, klein gesneden plakjes zoete appel of perzik.

Voor- en nadelen van ijsthee

Een duidelijk voordeel is dat het drankje dorstlessend en fris is en nauwelijks calorieën bevat. Een ander bijkomend voordeel is dat het energie spaart. Nadeel is de toenemende bitterheid als de thee langer trekt, maar dat heb je dus zelf in de hand.

De eenvoudige methode

Als je dit een te complexe methode vindt voor een glas ijsthee, dan kan je altijd de eenvoudige manier toepassen. Dit is een kan koud water met theezakjes naar smaak in de koeling zetten en na pakweg één nacht of dag is de ijsthee ook op de gewenste smaak.

Tot slot

IJsthee is al langere tijd populair en we worden in de winkel – door de flessen met geraffineerde suikers – doodgegooid met nieuwe smaakjes. Behalve dat deze ijsthee niets met een gezondheid te maken heeft, gaat de drank ook steeds verder van de oorspronkelijke ijstheesmaak af en heeft daarmee steeds minder met “echte thee” te maken. Het zelf maken vergt echt niet zoveel tijd, is precies op smaak te maken, dorstlessend en erg gezond. Proost!
Gerelateerde artikelen
Verfrissende ijsthee/ice tea makenVerfrissende ijsthee/ice tea maken‘Ice tea’ of ijsthee kan je kopen in blikjes, maar je kan hem ook zelf maken. Het vergt weinig werk en je kan altijd ove…
Ik maak het zelf: siroopLlimonadesiroop kan je in allerlei variaties kopen in de winkel. Maar weet je dat je het ook heel gemakkelijk zelf kan m…
Zelf ijsthee maken: de 3 techniekenZelf ijsthee maken: de 3 techniekenIJsthee maken kan op 3 verschillende manieren. In dit artikel wordt uitgelegd wat deze technieken zijn en wat de voor- e…
Zelf verse ijsthee makenEen ijskoude drank op een hete dag kan heerlijk zijn. Maar wees eerlijk, ijsthee uit een pak smaakt helemaal nergens naa…
Bereiding van je eigen thee en ijstheeBereiding van je eigen thee en ijstheeEen kop thee van je eigen geplukte of gekochte verse kruiden is niet enkel lekker, maar ook nog eens gezond. Niet alle k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verse ijsthee, zelf maken"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!