InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Psoriasisplague, jeuk: neem Bacillinum, Ytterberium Natrium

Psoriasisplague, jeuk: neem Bacillinum, Ytterberium Natrium

Psoriasisplague, jeuk: neem Bacillinum, Ytterberium Natrium Psoriasis is een door een auto-immuunziekte veroorzaakte huidaandoening, waarbij huidcellen te snel groeien, onvoldoende rijpen en afsterven. Het resulteert in droge, rode, soms dikke huidaankoekingen, welke intens kunnen jeuken. Om het te behandelen wordt normaal immuunremmende medicatie toegepast. Dat hoeft echter nog niet te betekenen dat de klachten overgaan. Hoe kunnen homeopathische middelen zoals Bacillinum en Ytterberium Natrium de invloed van psoriasis tegengaan?

Psoriasisplague, jeuk

Aanhoudende klachten

Het hebben van psoriasis wordt als zeer ingrijpend ervaren, omdat het ons uiterlijk aantast. De huid verandert en is daarmee anders dan normale huid. Het uit zich in rode irriterende tot ernstig jeukende huidvlekken, welke (in combinatie met olie en talg) eveneens tot dikke verhardingen kunnen aankoeken. De overlast is daarbij groot, omdat de plekken zeer overheersend zijn. Een groot deel van de huid kan langdurig aangetast zijn. Ondanks de behandeling met medicijnen kan het aanhoudend (soms decennia) invloed op iemands leven uitoefenen.

Wat is de oorzaak?

Ondanks dat psoriasis als zichtbaar probleem van de huid is, ligt de oorzaak daar niet. Het immuunsysteem valt hoorncellen van de huid tijdens de aanmaak en rijping aan. Het heeft twee gevolgen. Enerzijds zorgt het voor onvoldoende rijping van de cellen. Daardoor kunnen de cellen niet afdoende functioneren als huid, waarbij die huid ook eerder weer afsterft. Anderzijds is er een overmatig snelle aanmaak van huid. Het lichaam denkt dat de huid onvoldoende wordt aangemaakt (te weinig rijping en en versneld afsterven) en dat moet onterecht worden gecompenseerd. De combinatie leidt ertoe dat er een overmatige hoeveelheid huidcellen wordt opgebouwd, waardoor de rode vlekken, schilfers, huidcelaankoeking of plagues ontstaan.

Inwendig of uitwendig behandelen

Psoriasis is een door de afweer veroorzaakte ziekte, waarbij de huidschilfers, vlekken, jeuk en plague de gevolgen zijn. Dit houdt direct in dat de behandeling niet van buitenaf moet zijn. Zalfjes kunnen uiteraard helpen om de overlast iets te verminderen, echter het probleem dient bij de bron te worden aangepakt. Het houdt in dat er medicatie aangevuld met homeopathische middelen ingenomen of toegediend moeten worden. Zodra die stoffen in het lichaam aanwezig zijn kan de werking van de afweer worden tegengewerkt. Welke medicatie en homeopathische middelen zijn daartoe geschikt?

Medicatie bij psoriasis

Omdat het gaat om een door de afweer veroorzaakte huidaandoening, dient het immuunsysteem te worden onderdrukt. Daartoe worden medicijnen voorgeschreven zoals Methotrexaat of Neoral. Daardoor zal de heftigheid van de afweer worden afgeremd, zodat een betere huidbalans ontstaat. Ook ontstekingen worden aanvullend tegengewerkt. Het kan eveneens zijn dat een “biologicals” medicijn noodzakelijk is. Denk aan het injecteren van Enbrel. Het is een van biologisch proces afstammend medicijn, waarmee specifiek het TNF-α eiwit wordt tegengewerkt. Indien een goede huidbalans is verkregen kunnen geleidelijk aan de huidvlekken verminderen. Ondanks alle medicatie kunnen voorgenoemde klachten soms decennia aanhouden.

Invloed jeuk verminderen

Alhoewel het van belang is om niet te krabben, kan de jeuk intens zijn. Het zorgt ervoor dat de huid sneller verschilfert en daarmee op zijn beurt extra gevoelig is voor jeuk. Om die invloed te verminderen wordt Bacillinum voorgeschreven. Dit homeopathische middel is in eerste instantie ontwikkeld om te gebruiken tegen tuberculose, echter kan ook tegen andere chronische aandoeningen worden gebruikt. Binnen een “tinea infectie” schimmel onderzoek is het middel onderzocht op hoe het jeuk beïnvloedt. Daaruit is gebleken dat in driekwart van de gevallen het jeukaandeel sterk is verminderd tot geheel is verdwenen. Vanwege deze werking wordt het ook voorgeschreven bij huidziekten, om de invloed van jeuk en “vurigheid” van de psoriasis te verminderen. Ook de huidaantasting kan hierbij tot op 50% worden verminderd. Omdat de kans op recidive bestaat, dient er extra aandacht aan de afweer worden besteed.

Verkleinen van plague

Psoriasis kan soms dermate groot zijn, dat het merendeel van het huidoppervlak is aangetast. In sommige gevallen is de opbouw van oude huidcellen dermate groot dat de plague relatief zeer dik is, stug en overheersend. Ondanks dat de jeuk is verminderd, dient ook het formaat te worden aangepakt. Een beproefde methode is door de toediening van Ytterberium Natrium. Ytterberium is een scheikundig element vallend binnen de Lanthaniden reeks. Een afscheiding hiervan is het Ytterberium zout oftewel natrium, welke als middel kan worden toegediend. Het zorgt ervoor dat het immuunsysteem van binnenuit extra wordt getemperd. De combinatie van immuun- en ontstekingsremmende medicatie tezamen met homeopathische middelen kunnen de invloed van plague en jeuk aanzienlijk verminderen.

Let wel dat homeopathische middelen niet bij iedereen aanslaan. Het vormt daarmee nooit een vervangend middel van de door artsen voorgeschreven medicatie. Het kan voor sommige patiënten een handige methode zijn om jeukklachten en het formaat te laten afnemen. Houd bij de behandeling met deze homeopathische middelen rekening met een langdurig behandeltraject (orde grote een jaar), waarbij beide middelen in stapsgewijze termijnen van zes weken worden ingenomen. Laat u uitvoerig informeren door een gespecialiseerd homeopaat. Voorgaande is proefondervindelijk aangetoond, echter er is geen wetenschappelijk bewijs hoe het een positief effect op psoriasis heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
HLA-bloedtest bij auto-immuunziekte en orgaantransplantatieHLA-bloedtest bij auto-immuunziekte en orgaantransplantatieOm de invloed van de afweer te kunnen bepalen, kan een HLA bloedtest worden gedaan. Het is een goede indicator voor bepa…
Neoral medicatie bij orgaantransplantatie, auto-immuunziekteNeoral medicatie bij orgaantransplantatie, auto-immuunziekteCiclosporone is de stof waarmee het afweersysteem wordt onderdrukt, zodat complicaties na ingrijpende operaties en ontst…
Equilac crème met paardenmelk verlicht jeuk bij psoriasisEquilac crème met paardenmelk verlicht jeuk bij psoriasisPsoriasis is een huidaandoening die erg hinderlijk en pijnlijk kan zijn en veel jeuk kan veroorzaken. Door een crème te…
Onderzoek: verband auto-immuunziekten en allergieOnderzoek: verband auto-immuunziekten en allergieEen auto-immuunziekte heeft iets gemeen met een allergie. Het gaat in beide gevallen om een schadelijke reactie van het…
Psoriasis een auto-immuunziektePsoriasis een auto-immuunziektePsoriasis is een veelvoorkomende erfelijke, niet besmettelijke, chronische auto-immuunziekte, die als kenmerk heeft drog…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • http://www.homeopathie-utrecht.nl/t_d_psoriasis.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Ytterbium#Others
  • http://www.homeopathievergelijker.nl/klachten/meest-voorkomende-klachten/psoriasis-en-homeopathie
  • http://www.spiritindia.com/2003/evaluation-of-bacillinum-in-tinea-infection-185/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ytterbium
  • http://www.wisegeek.com/what-is-bacillinum.htm

Reageer op het artikel "Psoriasisplague, jeuk: neem Bacillinum, Ytterberium Natrium"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Auto-immuunziekte
Medische informatie…
Schrijf mee!