InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Constitutioneel eczeem: rode huid, jeuk, schilfers, blaasjes

Constitutioneel eczeem: rode huid, jeuk, schilfers, blaasjes

Constitutioneel eczeem: rode huid, jeuk, schilfers, blaasjes Extreem veel eczeem en schilfers voornamelijk in het aangezicht en andere lichaamsdelen kan worden veroorzaakt door de in de volksmond geheten dauwworm. Het is een huidaandoening, waarbij de opperhuid maar ook zenuwuiteinden worden aangetast. Het uit zich in extreem rode huidvlekken voorkomend op het gezicht en de ledematen. Het jeukt, schilfert, droogt uit tot gleufjes en kan blaasjes en/ of puisten veroorzaken. Wat is de aanleiding van constitutioneel eczeem en hoe kan het worden verholpen?

Constitutioneel eczeem

Symptomen

De aandoening zorgt ervoor dat de huid ernstig gaat reageren. Hoe het echter wordt behandeld hangt van de oorzaak af. Bij een allergie kan men namelijk de veroorzaker vermijden, waardoor het minder invloed zal hebben en geleidelijk aan verdwijnt. Uiteraard is dat anders indien het een structureel lichamelijk probleem betreft. De huid lijkt compleet bedekt met dieprode striemen, waarbij het intens jeukt. De jeuk wordt deels veroorzaakt door de opspelende zenuwen, maar ook doordat de huid uitdroogt en verschilfert. Omdat de kans op krabben toeneemt wat feitelijk niet moet worden gedaan zal de ernst van de aandoening ook toenemen. In het meest ernstige geval ontstaat er schubbenhuid, doordat celmutaties van het filaggrine-gen is aangetast.

Gevolgen van koemelkallergie

Zeker bij de zuigeling kan het voorkomen door een koemelkallergie. De dunne darm is onder ontwikkeld, waardoor eiwitten onvoldoende worden bewerkt. Oftewel het wordt opgenomen door het lichaam, terwijl de eiwitten nog te groot zijn en feitelijk nog niet het nuttige aminozuur-stadium hebben bereikt. Bij een groot deel van de kinderen kan het leiden tot heftige reacties, waarbij opgenomen eiwitten door het eigen immuunsysteem worden aangevallen. Het leidt onder andere tot ernstige aantasting van de huid. Daarnaast geeft het pijnlijke darmen, misselijkheid, dunne ontlasting en overgeven.

Toenemende allergie en stress

Sommige mensen ontwikkelen met de jaren in toenemende mate allergische reacties. Nadelige stoffen in de lucht, astmatische invloeden, voedingsstoffen, verpakkingsmiddelen zorgen ervoor dat het lichaam teveel ongewenste stoffen binnenkrijgt. Daarnaast kan ook stress een negatieve invloed uitoefenen op de gesteldheid van de huid. Het is noodzaak om de veroorzaker te achterhalen, zodat het lichaam niet overmatig gaat reageren. Ondanks dat het aan stoffen of stress valt te wijten kan het ook door het lichaam zelf worden veroorzaakt.

Chronisch aangetast door afweer

Naast voorgenoemde veroorzakers kan het ook komen door het immuunsysteem. Huidcellen worden daarbij aangevallen door de stoottroepen van het eigen lichaam, waardoor men ernstig ziek wordt. Het kan dus slechts de huid betreffen, maar het kan ook andere weefsels in het lichaam beïnvloeden. De huid wordt daarbij structureel aangetast en gaat heftig reageren. Het immuunsysteem is er normaal verantwoordelijk voor dat virussen en ongewenste stoffen uit het lichaam worden verdreven. Daardoor neemt de temperatuur meestal toe, zodat het lichaam kan uitzieken. Het kan echter voorkomen dat het immuunsysteem op eigen lichaamscellen gaat reageren, waardoor de huid wordt aangetast. In dat geval is er sprake van een continue chronische aandoening, waarbij genezing niet zomaar kan optreden. Wat doet een medicijn zoals Neoral?

Behandeling constitutioneel eczeem

Omdat er sprake is van een langdurig ontstoken, schilferende en geïrriteerde huid waarbij mogelijk de oorzaak niet helder is kunnen meerdere behandelmethoden worden toegepast. Uiteraard is het noodzaak om eventuele allergieveroorzakers te vermijden en stress te verminderen. Daarnaast is het belangrijk om de invloed van het immuunsysteem te onderdrukken. Enerzijds wordt het behandeld met crèmes, zalven aangevuld met bijnierschorshormonen. Indien dat niet afdoende werkt, dan wordt een auto-immuunziekte vermoed. Er zal dan ciclosporine worden voorgeschreven zoals het medicijn Neoral, waarmee de invloed van het immuunsysteem wordt beperkt. Daarmee kunnen de gevolgen afnemen, zodat de huid kan herstellen. Let wel dat deze medicatie veelal de symptomen bestrijdt, echter het is daarmee geen middel om de auto-immuunziekte te genezen. Het kan dus mogelijk zijn dat men herhaaldelijk of continu het medicijn in moet nemen. Normaal zal de huidkwaliteit in twee maand verbeteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eczeem: wat is het precies?Eczeem komt erg veel voor. De meeste mensen gaan even langs de huisarts, waar ze een zalfje voorgeschreven krijgen. Veel…
Constitutioneel eczeemConstitutioneel eczeemConstitutioneel eczeem, ook bekend als dauwworm, is een vorm van eczeem welke in principe op iedere leeftijd kan voorkom…
Eczeem, wat is het?Eczeem, wat is het?Eczeem is huiduitslag waarbij er sprake is van jeuk, mogelijk zwelling, en de huid kan warm aanvoelen. Eczeem veroorzaak…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Constitutioneel_eczeem
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Neoral.aspx?mId=10704&rId=1632

Reageer op het artikel "Constitutioneel eczeem: rode huid, jeuk, schilfers, blaasjes"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Eczeem
Medische informatie…
Schrijf mee!