InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode zwelling mondhoek, kloven, eczeem en wit gele aanslag

Rode zwelling mondhoek, kloven, eczeem en wit gele aanslag

Rode zwelling mondhoek, kloven, eczeem en wit gele aanslag Zowel eenzijdig als tweezijdig kunnen de mondhoeken ontstoken raken door toedoen van speeksel. Het zorgt voor een rode zwelling, waarbij de huid kan uitdrogen en inscheuren. Het kan daarbij gepaard gaan met witte of geelachtige aanslag, veroorzaakt door schimmel of bacteriën. Wat houdt mondhoek eczeem in, waarom geeft het kloven met eczeem en waarom kan het soms erg lang duren voordat herstel optreedt?

Mondhoek eczeem

Invloed van speeksel

Speeksel in de mond heeft normaal de functie om de vertering te ondersteunen. Speeksel reageert tijdens het kauwen op zetmeel, zodat de persoon energie krijgt. Daarnaast gaat speeksel de aanmaak wildgroei van bacteriën tegen, beschermt het de tanden en ontstaat er een gezond stabiel mondklimaat. Indien speeksel langdurig op dezelfde plek verblijft buiten de mond, reageert de huid erop. Speciaal de lippen en mondhoeken zijn extra gevoelig aangezien het een goed doorbloed, maar relatief dunne huid betreft. Speeksel – in deze vorm ook wel kwijl genoemd – kan een aanhoudende ontsteking veroorzaken. Vaak is het chronisch, waarbij het lastig herstelt, maar af en toe komt het acuut voor.

Gevolgen van pH waarde

Normaal heeft speeksel een zuurtegraad van 5,5 tot 7,5 pH. Zuur speeksel zorgt ervoor dat schimmels en bacteriën minder kans hebben om tot ontwikkeling komen, terwijl basisch zuur dat juist stimuleert. Toch kan een zure omgeving voor de huid gunstige bacteriën onschadelijk maken en de vorming van ongunstige lichaamsvreemde schimmels of bacteriën in de kaart spelen. Oftewel de zuurtegraad bepaalt voor een deel hoe gevoelig we voor schimmelvorming en bacteriën zijn. Het vormt de basis voor mondhoek- als ook lippeneczeem.

Reactie huid

Door toedoen van kwijl zoals tijdens de slaap kan het langdurig op de huid blijven plakken. De mondhoek wordt continu bevochtigd, waarna de vloeistof door adem met lichaamstemperatuur verdampt en indikt. Dit heeft een uitdrogend effect op de huid. Daarnaast kan de huid ook reageren op de overvloed aan speekselstoffen. Zuur en andere stoffen in het speeksel tasten de poriën en opperhuid aan, waardoor het reageert. Indien de huid geïrriteerd is, kan het ontstoken raken. Zeker als het bij een relatief droge huid scheurt en ongewenste bacteriën in het wondje binnendringen. Let wel ook de huid zelf kan overgevoelig zijn door bijvoorbeeld diep liggende huidplooien, waarin speeksel langdurig blijft hangen. Hierbij gaat praktisch altijd om een tweezijdige ontsteking.

Typerende klachten

Meestal heeft de persoon een rode gloed in de mondhoek, waarbij huidscheurtjes of -kloven ontstaan. De aandoening start oppervlakkig, echter kan geleidelijk aan dieper en roder worden. Het kan soms tot een witte of gele aanslag ontwikkelen. In dat geval is er sprake van een chronische ontsteking, welke lastig verdwijnt. Voordat het kan worden behandeld moet de veroorzaker worden geïdentificeerd. Vaak wordt het zonder onderzoek vastgesteld en soms wordt er een kweek uitgevoerd. Bij aanhoudende klachten kan de veroorzakende schimmel of bacterie worden vastgesteld en op de juiste manier worden behandeld.

Aanvullende oorzaken

Naast voorgaande redenen zijn er aanvullende veroorzakers. Het komt geregeld voor bij baby’s en zuigelingen, omdat het kind nog onvoldoende orale controle heeft. Bij bijvoorbeeld het Downsyndroom kan het kind een vergrote tong hebben, waardoor meer speeksel wordt aangemaakt. Daarnaast komt het ook geregeld voor bij niet goed passende kunstgebitten. Door de ongewone extra bewegingen in de mond wordt veel kwijl aangemaakt. De spieren in de wang kunnen verslappen, waarbij vooral tijdens de slaap veel speeksel uit de mond loopt. De ontsteking komt dan vaak eenzijdig voor. Soms wordt het door vitaminetekort veroorzaakt.

Complicaties mondhoek eczeem

Een gevoelige huid kan altijd zomaar aandoeningen krijgen. Een ontstoken mondhoek kan langdurig aanhouden, waardoor de persoon zelf mogelijk een schaamtegevoel heeft. Het kan daarnaast ook enige pijn veroorzaken. Het kan echter voorkomen dat de ontsteking niet door een gewone schimmel ontstaat maar door de Candida albicans. Het is een natuurlijk voorkomende darmbacterie en komt soms in de mond voor. Denk door toedoen van slechte hygiëne of seksuele activiteiten. De hoeken raken ontstoken, maar ook in de keel, op de tong of gehemelte kunnen schimmelvlekken ontstaan. Denk aan witte aanslag of gele tot zwarte uitbreidende vlekken, welke de complete mond aantasten. In dat geval dient men per ommegaande medisch te worden behandeld.

Behandeling

Indien het om (kunst)gebitsproblemen gaat dan dient het door de tandarts te worden aangepast. Gaat het echter om een chronische ontsteking of infectie dan dient daaraan te worden gewerkt. Denk aan de inzet van anti schimmel crème, lichte corticosteroïdzalf, of anti-allergene zalfjes. Welke u krijgt voorgeschreven is afhankelijk van de werkelijke veroorzaker. Omdat de diagnosticering in de meeste gevallen met het oog gebeurt kan een afwisseling van zalfjes noodzakelijk zijn. Het is uitproberen welke werkelijk aanslaat zodat de invloed van de ontsteking geleidelijk aan minder wordt.

Heeft u last van een ontsteking aan de mondhoek ga er dan niet aan zitten en lik het niet. De omstandigheid verslechtert door invloed van speeksel. Daarnaast kan het ook geregeld terugkomen of lijkt de behandeling niet aan te slaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eczeem: wat is het precies?Eczeem komt erg veel voor. De meeste mensen gaan even langs de huisarts, waar ze een zalfje voorgeschreven krijgen. Veel…
Droge handen en eczeemDroge handen en eczeemHet is goed mogelijk dat je last hebt van droge handen omdat je eczeem hebt. Eczeem is een huidaandoening en veel mensen…
Eczeem: een vervelende huidaandoeningEczeem is een van de meest voorkomende huidaandoeningen die zelfs voorkomt bij babies en kinderen.Wat is eczeem?, wat zi…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1046117943
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Speeksel
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Candida_albicans

Reageer op het artikel "Rode zwelling mondhoek, kloven, eczeem en wit gele aanslag"

Reactie

Wout van Lith, 23-12-2015 23:11 #1
Heeft iemand enig idee
Met wat ik mn liplik eczeem kan verminderen… Bv een kruiden of een drankje of een bepaalde zalf
Ik heb het al 3jaar lang voordurend en brand heel erg en soms heb ik hevige momenten dat het heel erg pijn doet

Ik hoop dat het snel weggaat met hulp van iemand

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!