InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rug gebroken, en nu?

Rug gebroken, en nu?

Rug gebroken, en nu? Een gebroken rug is ernstig letsel dat directe, intensieve medische zorg vereist. Men spreekt ook wel van een wervelbreuk. Een wervelbreuk kan verschillende oorzaken hebben, waarvan osteoporose een indirecte oorzaak is. Nadat men de symptomen in kaart heeft gebracht tezamen met een goede diagnose, kan er worden begonnen met de behandeling. In sommige gevallen is het zenuwstelsel van de patiënt ook beschadigd en kan men een dwarslaesie oplopen. Hoe dan ook, uitgebreide revalidatie is een vereiste.

Wervelkolom

De wervelkolom - ook wel ruggengraat genoemd - is een van de belangrijkste delen van de rug. De wervelkolom bestaat uit 33 of 34 wervels met tussen bijna iedere wervel bevindt zich een tussenwervelschijf. De wervels zijn onder te verdelen in de volgende soorten (van boven naar beneden):
  • 7 nekwervels (cervicale wervelkolom)
  • 12 borstwervels (thoracale wervelkolom)
  • 5 lendenwervels (lumbale wervelkolom)
  • 5 sacrale wervels die zijn samengegroeid tot het heiligbeen.
  • 3 tot 5 (meestal 4) staartwervels die zijn samengegroeid tot het stuit- of staartbeentje.

Een gebroken rug

Als men spreekt over een gebroken rug, dan bedoelt men de breuk van een van de ruggenwervels die hierboven wordt genoemd. In feite is er dan sprake van een gebroken ruggengraat. Naast schade aan de rugwervels, kan er ook schade aan de ruggenmerg of zenuwen optreden. Deze schade is meestal ernstiger van aard omdat het ruggenmerg een belangrijke signaalverwerker is van het lichaam. Het ruggenmerg is het deel van het centrale zenuwstelsel wat zich bij de wervelkolom bevindt. Schade aan het zenuwstelsel kan verlammingen tot gevolg hebben.

Oorzaken van een gebroken rug

De oorzaken van een gebroken rug zijn vrijwel altijd een flinke val of stoot. Zo kan men een gebroken rug oplopen door een auto-ongeluk, een ongeluk in de sport zoals bijvoorbeeld voetbal of door een val in de badkamer. Oudere mensen hebben na een ongeluk een grotere kans op een wervelbreuk, omdat bij hen vaak sprake is van osteoporose (botontkalking). Osteoporose is de afname van de sterkte van de botten wat wordt veroorzaakt door een afgenomen botmassa.

Behandeling en voorkomen van osteoporose

Omdat osteoporose de indirecte oorzaak van een gebroken rug kan zijn - het kan er in ieder geval aan bijdragen - is het ook van belang om het te behandelen. Daarnaast is het van belang om het vallen te voorkomen, want iedere val op de rug kan vanwege de osteoporose een botbreuk betekenen.

Voorkomen van het vallen

Het vallen kan worden voorkomen door bij ouderen het gebruik van slaapmiddelen en andere verslappende middelen te verminderen. Daarnaast is het belangrijk dat de voeding uit voldoende vitamine D, calcium en magnesium bestaat. Daarnaast kunnen verschillende sportoefeningen ook helpen om het vallen te voorkomen. Als men veel moeite heeft om zelf te lopen, dan is een rollator of andere bescherming een laatste hulpmiddel.

Behandelen van osteoporose

Osteoporose kan op verschillende manieren worden behandeld. De meeste medicijnen hebben echter een remmende werking. De botontkalking kan niet geheel worden tegengegaan, maar wel ernstig worden geremd. Voorbeelden van medicijnen die dit doen zijn bisfosfonaten, raloxifeen en strontiumranelaat.

Symptomen van een gebroken rug

De symptomen van een gebroken rug zijn in ernstige vorm aanwezig:
  • Enorme pijn in het getroffen gebied
  • Scheefstaande wervels
  • Gevoelloosheid (wat kan duiden op schade aan de ruggenmerg)
  • Tintelingen
  • Algehele zwakte (men kan alleen nog maar liggen of zitten)
  • Duizeligheid
  • Last van het been (als er een zenuw bekneld is geraakt)

Diagnose van een gebroken rug

Aan de hand van een röntgenfoto, een CT-scan en/of een MRI-scan zal de arts vaststellen wat de ernst van de breuk is en of ook het zenuwstelsel aangetast is. Dit wordt erg secuur in beeld gebracht, omdat schade aan het zenuwstelsel ernstige gevolgen kan hebben.

Behandeling van een gebroken rug

De behandeling van een gebroken rug is volledig afhankelijk van de ernst van de breuk. In sommige gevallen volstaat een kleine medische begeleiding om de gebroken wervels weer goed op de plaats te krijgen en volledig te laten volgroeien. In ernstige gevallen - meestal als er ook zenuwschade is - is een chirurgische ingreep een vereiste. De wervelkolom wordt hiermee gestabiliseerd om verdere schade aan andere weefsels uit te sluiten. Bij een ernstige breuk is in tegenstelling tot een lichte breuk niet altijd sprake van volledige genezing.

Dwarslaesie

Een ernstig geval van een wervelbreuk treedt op als de zenuwen in het ruggenmerg zijn onderbroken. Men spreekt dan van een dwarslaesie. Iemand raakt hierdoor in ernstig of minder ernstige mate verlamd aan het lichaam. Een dwarslaesie is niet meer (volledig) te genezen en valt daarom onder ernstig ruggenletsel.

Er zijn twee soorten dwarslaesies te onderscheiden:
  • Complete dwarslaesie. Hierbij zijn de zenuwen geheel doorgesneden en zullen ze nooit meer functioneren.
  • Incomplete dwarslaesie. Hierbij zijn de zenuwen niet geheel doorgesneden maar wel aangetast. Eventueel herstel is mogelijk, al is de kans groot dat men nooit volledig hersteld.

Nadat men een wervelbreuk heeft wordt eerst de breuk hersteld. Hierdoor wordt er ruimte gemaakt om naar de aangetaste zenuwen te kijken. Als de breuk volledig is genezen, dan begint de revalidatie. Hiermee hoopt men dat bepaalde gebieden in het lichaam weer aanslaan en dat functioneren van de ledematen weer volledig mogelijk is.
© 2013 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wervelbreuk: oorzaak, symptomen, behandeling en herstelWervelbreuk: oorzaak, symptomen, behandeling en herstelWervelbreuk: oorzaak, symptomen, behandeling en herstel. Een wervelbreuk ontstaat vaak na een harde slag of stoot aan de…
Gebroken wervel of wervelbreukGebroken wervel of wervelbreukHet lichaam kent de volgende wervels: halswervels, borstwervels, lendenwervels, heiligbeen en staartbeen. Een wervelbreu…
Wat is een dwarslaesie?Wat is een dwarslaesie?Een dwarslaesie wordt doorgaans veroorzaakt door een ernstig ongeluk. Hierbij is er een beschadiging of doorboring in je…
Osteoporose: oorzaak, verschijnselen, behandeling, voorkomenOsteoporose: oorzaak, verschijnselen, behandeling, voorkomenDe helft van de vrouwen boven de vijftig jaar heeft osteoporose en één op de vijf mannen boven de vijftig jaar. De aando…
Zelfanalyse en professionele diagnostiek van botontkalkingZelf kun je een observatietest doen om na te gaan of je een hogere kans hebt op osteoporose of botontkalking. Er zijn ve…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wervelkolom
  • http://www.orthopediealkmaar.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwarslaesie

Reageer op het artikel "Rug gebroken, en nu?"

Reacties

Helma Weaver, 04-05-2017 16:33 #5
Wat zou ik kunnen doen? Ik heb tijdens het revalideren bij Ciran achteraf mijn borstwervel gebroken maar niemand heeft me geholpen of wat dan ook! Ik heb verder ook in het Isala geen behandeling gekregen en ik heb verschrikkelijk veel pijn al bijna 2 jaar intussen. Ik kan in feite alleen maar liggen! Kan er iets gedaan worden! Mijn hele lijf is intussen verkrampt van die pijn en voel me hopeloos!

Margreet P. M. de Jongh, 03-02-2017 20:44 #4
Graag advies. Wat kan ik als 82 jarige nog doen? Boven de breuk is er een hernia en een scoliose. Heeft fysio therapie op mijn leeftijd nog zin?

Sonja, 01-02-2016 14:56 #3
3weken geleden is er nadat ik in de mri scan ben geweest, vast komen te staan dat ik 2rugwervels heb gebroken 1 en 3. +een kleine breuk in de borstkas.ruim 2 weken rondgelopen met veel pijn, voordat dit werd geconstateerd.ben nu 6 weken verder.er zijn momenten dat pijn stuk minder is en bewegen ook best wel weer redelijk goed gaan.maar op dit moment weer veel pijn.wie heeft hier ook ervaring mee

Charlotte den Arend, 26-11-2015 15:57 #2
Ik ben 67 jaar en heb op 11 september 2015 mijn twaalfde borstwervel gebroken. Ik heb 30 ontstekingsremmers (pijnstillers) gekregen en mocht de volgende dag gewoon op vakantie naar Italië. Dat is niet al te ver rijden, want ik woon in Oostenrijk. Ik heb na onze vakantie nog 3 keer foto's moeten laten maken en toen werd het afgesloten, omdat de wervel steeds iets verbeterd was en ik me goed voel. Heb nog erg veel last met zitten, want ik was op m'n stuitje gevallen. En als ik lang zit of gedweild of gestofzuigd heb, krijg ik weer pijn. Ik ben eerder geopereerd aan een dubbele hernia, in 1990. Mijn vragen zijn, ben ik goed behandeld en hoe lang duurt het
voordat deze wervel weer geheel hersteld is? Ik ben écht bang ook om te vallen, vooral nu met sneeuw. Ik heb nl ook twee knieprotheses en ik kan dan niet opstaan omdat ik niet op m'n knieën kan zitten. Osteoporose heb ik niet, want na de scan heeft men mij geen Dexia scan laten doen. Ik ben altijd sportief geweest en heb altijd gewoon alles kunnen doen, na mijn rugoperatie.

Marja Stoffel, 09-08-2015 12:39 #1
Ben 29 mei heel hard op mijn rug gevallen. Het gebeurde in Spanje, dus in het ziekenhuis in Girona gelegen voor 5 dagen. Er is niet veel aan gedaan, alleen pijnstilling. Wel een soort van brace aangemeten gekregen en toen mocht ik terug naar de camping. De eerste dagen veel gelegen, vanwege de pijn, daarna bij stukjes en beetjes gaan lopen. Op 28 juni terug naar huis en toen bij de dokter langs, die mij meteen calcium 1000 en D 3 880 voorschreef en ook meteen verwees naar de orthopeed. Die heeft meteen weer opnieuw röntgenfoto's laten maken en wilde dat ik een Dexa test zou laten doen, die vindt overigens as. woensdag plaats. Ik moet 3e week augustus bij hem terugkomen. Ook vond hij het beter dat ik zonder mijn brace zou gaan lopen, maar ik vind het zelf nog steeds prettig, daar ik er erg veel steun aan heb. Nu vind ik het vreemd dat ik helemaal geen leefregels of fysiotherapie of iets anders van hem heb meegekregen. Zou u mij daarin raad kunnen geven? Want ik heb nog steeds erg veel pijn en kan niet zonder Paracetamol 500 mgr. 4 x per dag. Ik hoor graag van u.
Vriendelijk dank,
Marja Stoffel Reactie infoteur, 14-08-2015
Beste Marja,

Wat vervelend! Ik kan echter wel begrijpen dat u nog geen leefregels of fysiotherapie heeft meegekregen. Het belangrijkste is namelijk dat u eerst pijnvrij wordt of dat de pijn in ieder geval significant vermindert. Pas als u alleen nog maar lichte tot matige pijn heeft, lijkt het mij verstandig om oefeningen te doen. Dit zou ik in het algemeen aanbevelen. Maar iedere situatie is anders en het kan dus zo zijn dat de orthopeed nog langer wil wachten voordat hij u oefeningen meegeeft.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 20-08-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!