InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wervelbreuk: oorzaak, symptomen, behandeling en herstel

Wervelbreuk: oorzaak, symptomen, behandeling en herstel

Wervelbreuk: oorzaak, symptomen, behandeling en herstel Wervelbreuk: oorzaak, symptomen, behandeling en herstel. Een wervelbreuk ontstaat vaak na een harde slag of stoot aan de wervelkolom, bijvoorbeeld na een verkeersongeval of een val van een paard. Soms geneest een wervelbreuk snel en goed, maar soms ook is de schade onherstelbaar.

Wat is een wervelbreuk?

Een wervelbreuk is een breuk in een van de wervels. Dit kan optreden na een ernstig letsel. Gedacht moet worden aan bijvoorbeeld een val van een grote hoogte of na een verkeersongeluk. De wervelkolom bevindt zich aan de rugzijde van de mens en bevat 7 halswervels, 12 borstwervels, 6 lendenwervels, het heiligbeen en het staartbeen. Een wervelbreuk is een breuk aan één of meerdere van deze wervels.

Leeftijd van de patiënt bij een wervelbreuk

Een wervelbreuk komt bij kinderen zeer weinig voor. Jonge kinderen hebben een dikker beenvlies, waardoor bot zelf minder makkelijk breekt. Bij volwassenen komt een wervelbreuk het meest voor. Bij ouderen kan een wervelbreuk soms spontaan ontstaan. Oudere mensen hebben vaak broze botten doordat er ontkalking plaats vindt. Hiermee zakt het wervellichaam met de jaren in en wordt minder stabiel. Een spontane wervelbreuk kan hiervan het gevolg zijn. Ook zijn ouderen veel gevoeliger voor een wervelbreuk tijdens een val.

De meest voorkomende wervelbreuken zijn aan de bovenste lendenwervels, aan de borstwervels en aan de onderste halswervels. Dit gebied betreft het middelste gedeelte van de wervelkolom.

Ontstaan van een wervelbreuk

Meestal ontstaat een wervelbreuk door een harde val of slag. Hierbij knikt de wervelkolom of wordt sterk naar voren gebogen. Aan de voorzijde wordt de wervelkolom zo sterk ingebogen, dat er een breuk ontstaat. In ernstige gevallen kunnen ook ruggenmergzenuwen beschadigen. Er treedt dan een grote verlamming op, ook wel een dwarslaesie genoemd. Een wervelbreuk aan de onderzijde van de wervelkolom, aan het staartbeen, ontstaat vaak doordat men op de billen achterover valt. Ook tijdens een bevalling kan het staartbeen breken.

Een breuk aan de halswervels komt vaak voor tijdens een verkeersongeluk of een ongelukkig val waarbij het hoofd het eerste de grond raakt. In sommige gevallen ontstaat er bij een gebroken nek onherstelbare schade aan het ruggenmerg. In het ruggenmerg bevinden zich belangrijke zenuwcellen. Hierbij ontstaat een blijvende verlamming of in geval van een beschadiging van het ruggenmerg hoog in de nek, overlijden, doordat de patiënt niet meer kan ademen.

De meest voorkomende situaties waarin een wervelbreuk voorkomt zijn verkeersongevallen, paardrijden, vallen van een grote hoogte (bij bepaalde beroepen of sporten) en duiken in ondiep water.

Behandeling en herstel van een wervelbreuk

Het is van belang dat na een wervelbreuk de wervels niet worden gebogen of gestrekt. Vaak legt men direct na het ongeval een nekkraag aan. De patiënt wordt door het medisch personeel gedragen door minstens drie personen, waarbij de rug en nek zo recht mogelijk gehouden worden. Elke buiging kan voor meer schade zorgen. Mensen die van een grote hoogte of van een paard zijn gevallen, dient men dan ook te laten liggen in afwachting van een ambulance.

De patiënt wordt op een brancard getild met een harde ondergrond. Bij voorkeur wordt deze op de buik vervoerd. Op deze manier buigt de wervelkolom niet verder naar binnen toe. Wanneer de wervelbreuk zich aan de borstwervels bevindt, wordt de patiënt liggend op de buik behandeld. Eventueel kan een operatie ervoor zorgen dat druk door botdelen wordt verminderd. Een breuk aan de lendewervel wordt ook op deze manier behandeld.

Een wervelbreuk aan de halswervels wordt behandeld door het hoofd enkele weken op zijn plaats te houden middels een tractie. Eventueel zal een operatie noodzakelijk zijn om de botdelen terug op hun plaats te zetten. Na deze behandeling zal de patiënt nog enige tijd een halskraag dragen.

Het herstel kan enkele weken tot enkele maanden in beslag nemen. Dit hangt van hoe ernstig de breuk is, maar ook de leeftijd van de patiënt speelt een rol. In ernstige gevallen blijft de patiënt gedeeltelijk of geheel verlamd. In de meeste gevallen echter is alleen het achterste gedeelte van de wervelkolom beschadigd en herstelt deze vrij goed.
Gerelateerde artikelen
Gebroken wervel of wervelbreukGebroken wervel of wervelbreukHet lichaam kent de volgende wervels: halswervels, borstwervels, lendenwervels, heiligbeen en staartbeen. Een wervelbreu…
Rug gebroken, en nu?Rug gebroken, en nu?Een gebroken rug is ernstig letsel dat directe, intensieve medische zorg vereist. Men spreekt ook wel van een wervelbreu…
Spasticiteit, verhoogde spierspanningSpasticiteit, verhoogde spierspanningSpasticiteit, spastisch of spasme. Deze begrippen omschrijven een verhoogde spierspanning en spierkrampen. Later kan er…
Wat is een dwarslaesie?Wat is een dwarslaesie?Een dwarslaesie wordt doorgaans veroorzaakt door een ernstig ongeluk. Hierbij is er een beschadiging of doorboring in je…
Aandoening: EncefalitisAandoening: EncefalitisEncefalitis is ook wel een ander woord voor hersenontsteking. In Nederland komt het niet vaak voor, maar wel in Azië. Le…

Reageer op het artikel "Wervelbreuk: oorzaak, symptomen, behandeling en herstel"

Reacties

Ans Penninx, 21-07-2018 14:02 #22
Dank voor het artikel. Ik heb 1,5 jaar geleden een wervel gebroken bij een val van de fiets op gladde weg. De breuk zit op hoogte van mijn bh-bandje. Destijds ben ik door mijn longarts (ik ben daar voor copd in behadeling) bij een consult doorgestuurd naar de afdeling röntgen. Daar bleek dus dat ik een wervel heb gebroken. Haar advies: niks aan te doen, leer er maar mee te leven. En ik was 1 cm gekrompen door deze val.
Maar ik heb zo'n pijn als ik bepaalde bewegingen maak, bijv. strijken, van hoog naar laag bewegingen. Ik heb dan na enkele minuten zo'n pijn dat ik moet gaan zitten en een bepaalde houding nemen. De brandende uitstralingspijn komt links zowel rechts. Ik ben 67 en wil heel graag nog een tijd leven zonder deze erge pijn. Wat kunt u mij adviseren? Mijn dochter hamert er op dat ik een MRI scan moet vragen omdat dan echt pas duidelijk is hoe en wat nog eventueel te doen.
Alvast dank voor een reactie.

Anneke Meindertsma, 12-03-2018 16:44 #21
Ik ben zaterdag 3 maart achterover van de stoel gevallen. Beschadigde ruggenwervel. Donderdag 15 maart weer terug voor foto’s
Ik heb helse pijnen als ik b.v. Snachts naar de wc moet dat gil ik het uit. Heeft iemand een suggestie wat ik moet doen ben radeloos slik morfine en paracetamol en Diazapam kan wel een beetje hangen en een klein beetje lopen verder niet goed mobiel!

Kim Maes, 28-06-2017 09:06 #20
Ik heb op 28/05/2017 een ongeval gehad met een zodiac boot.
We hebben een hoge golf gepakt en ik ben op mijn twee voeten, van een grote hoogte, neergekomen.
Met als gevolg dat ik een lendenwervel L1 gebroken heb. Het bleek een onstabiele breuk te zijn en ze hebben de lendenwervel gefixeerd met vijzen en een staaf. Spondylodese heet deze operatie.

Nu ongeveer 4 weken verder. De wond geneest mooi en ik kan al een goede wandeling maken met corset aan.
Ik voel dat de stijfheid wegtrekt en ik neem ook geen pijnstillers meer.
Volgende week moet ik op controle.
Heeft er hier soms iemand ervaring mee?
Ikzelf ben vrij sportief en 36 jaar.

Mia, 30-04-2017 18:55 #19
15 maart j.l ben ik achterover van de vlizotrap gevallen.
Met mijn rug op de stenen drempel van de douche terechtgekomen.
En kwam keihard met mijn hoofd op de douchevloer.
Bij EH foto's gemaakt, gekneusde heup en rug.
En er is een scheurtje in mijn ruggewervel geconstateerd.
Ben erg dol in mijn hoofd, bij naar links of rechts kijken.
Zit nog steeds aan morfine en paracetamol.
Als ik een goede dag denkt te hebben, en wat loop, ben ik terug bij af.
Hoelang kan dit duren?
Kan iemand mij dat zeggen, de huisarts zegt, dit kan erg lang duren.

M. V. Boxtel, 05-02-2017 10:11 #18
Kan het zijn dat door een aanrijding met de auto van bijna 40 jaar geleden, ik problemen heb met de 6e rugwervel waardoor ik hevige hartkloppingen soms tot 3x per minuut krijg? Het is duidelijk dat als ik lig die problemen zich niet voordoen en ook 's nachts in bed heb ik geen last. Zo gauw ik rechtop kom, loop of zit begint die ellende.
Wie weet de oplossing voor dit probleem?

Ineke, 24-07-2016 16:07 #17
Anderhalve week geleden heel hard plat op mijn rug achterover gevallen, na een week foto's omdat de pijn bleef.Kon meteen door naar de eerste hulp, bleek een ingezakte en een gescheurde rugwervel. Moet nu zes weken met een rugbrace om lopen die de wervels op hun plaats moeten houden en tevens de rug rust geeft, wat een toestand en wat pijnlijk.
Volgens de specialist moet het na zes weken weer goed zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Vast wel denk ik.

Luiza, 27-06-2016 09:11 #16
Mijn ene wervel (borst) is voor 70% ingedeukt. Nu leef ik dagelijks in angst om terug in elkaar te zakken omdat ik niet weet, indien die resterende 30% ook breekt of ik dan mogelijk in een rolstoel terecht kom - of wat zouden de mogelijke voorspellingen zijn in zo een geval?

Janie Bijsterbosch, 19-04-2016 13:07 #15
Ik heb een scheurtje in mijn rugwervel dat is gebeurd met een val achterover op mijn rug nu twee en halve week geleden. Ik heb nog steeds erg veel pijn. En vraag mij af wat ik moet doen of laten om mij weer beter te voelen.

Laura, 15-05-2015 14:32 #14
Ik ben in maart 2015 van mijn paard afgevallen en heb hierbij mijn vijfde nekwervel gebroken.
Ondertussen ben in geopereerd. Ze hebben mijn tussenwervelschijf eruit gehaald en hier een soort blokje geplaatst. Hier overheen is een plaatje geplaatst. Het is nu nog steeds gebroken maar het ziet ernaar uit dat het weer herstelt zoals het was.
Ik heb aan mijn arts gevraagd of ik ooit nog zou kunnen rijden, maar daarop zei hij "Dat mag je sowieso nog niet als het gebroken is" ik heb echter niet verder gevraagd of dat ooit nog mogelijk zou zijn, omdat hij me behoorlijk boos aankeek haha!

Weten jullie toevallig of er extra risico's aan vast zitten als ik ooit weer zou gaan rijden? Of is het rijden in het algemeen niet mogelijk meer? Dit is eigenlijk het grootste deel waar ik me nu zorgen over maak, gek hè. Mocht het nog relevant zijn; ik ben 17 jaar.

Groetjes, Laura

Anneke, 04-01-2015 11:03 #13
Ik heb twee jaar terug een wervelbreuk op gelopen.
Nu heb ik door een verkeerde beweging mijn ribben gekneusd en kon de volgende morgen niet meer uit mijn bed komen.
Uit angst slaap ik nu beneden in een goede tuinstoel zodat ik niet plat lig. ik kan dan in de morgen iets beter op staan.
Maar ik blijf erge pijn houden en heb een gevoel van een beurse rug, eigenlijk op de plek van de wervelbreuk.
Is het goed dat ik in zit / lig houding slaap?

Sandra, 13-11-2014 07:56 #12
Hallo
Ik zat te Google op oude wervelbreuk en vond dit, Nou ben ik 47 en weet pas sinds 2 weken geleden dat ik zo rond mijn 10 de een breuk heb opgelopen in mijn wervel kolom, uiteraard zijn er div jaren geleden foto's gemaakt omdat ik mijn leven lang al vreselijk veel pijn in mijn rug heb, ook bv in 2007 foto's gemaakt, maar dit is nooit gemeld aan mij, nu 4 weken geleden in zelfde ziekenhuis botscan gehad en weer foto's en deze uitslag zei de orthopeed het dus wel! Na 37 jaar! Maar nu is er nog veel meer schade.
Ik heb nu scoliose, 2 tussenwervelschijven verschoven cq ook gebroken, 2 hernia's en zit al poosje op de morfine voor de pijn. Ook deze orthopeed is niet goed die zegt fysiotherapie! Nou ik heb gezegd ik kom in dit ziekenhuis nooit meer ( spaarne in Hoofddorp) Ze willen mij gewoon niet helpen, ben nu nog bezig net huisarts want ook bij hem is dat nooit gemeld! Dit is toch werkelijk ongelooflijk
En nou heb ik al die jaren zwaar werk gedaan in de schoonmaak en weet nu dus waarom ik zo vreselijk veel pijn heb gehad en nog. Ik kan nu dus eigenlijk niks meer.
En dit is niet de enige fout die dit ziekenhuis heeft gemaakt bij mij. Ook een tennisarm verkeerd behandeld en ook dat gaat nooit meer over. Weet u een weg wat ik nog kan doen? Ik krijg nu via ergotherapeut oa aangepaste stoel en hopelijk verhoogd toilet
Maar ben zo bang en teleurgesteld in de medische wereld
Vrgr sandra van der meer

Nan, 29-09-2014 14:07 #11
Een osteopaat Miquel, ik raad het je echt aan. Je kan daar zonder doorverwijzing naar toe. Een osteopaat heeft een 6 jarige studie gevolgd op hoog niveau. Google er maar eens wat over. Ik weet zeker dat hij wat voor je kan betekenen.

Miquel, 07-08-2014 20:06 #10
Hallo eind 2009 ben ik achterover geklapt op mijn staartbeen met een scooter, toen dit gebeurde kon ik een paar seconden mijn armen en benen niet bewegen. Destijds had ik geen woonplaats en veel problemen dus ben ik doorgereden (ik was 17 en onder invloed). Halverwege 2011 begonnen mijn rugklachten bij mijn schouderaanhechtingen bij mijn rug. Sindsdien zeg ik dat er iets fout zit. Begin 2013 kreeg ik na jaren stress ook last van mijn onderrug. Inmiddels is het zo erg dat het zichtbaar blauw en paars wordt, als ik een normale werkdag doorloop. Mijn benen knellen af, mijn heupen knakken constant en ik kan nog geen 2 minuten afwassen zonder dat ik de hele tijd anders moet gaan staan. Ik ben nu bijna 22, ze hebben een oude breuk in een wervel ontdekt maar ik wordt alleen naar pijnrevalidatie gestuurd. Gaat dit niet gewoon vergroeien enzo? Ik denk echt dat er zenuwen bekneld zitten. Is er ook een beroep voor mensen die naar oude breuken kijken?

Selvi, 14-12-2013 17:29 #9
Hallo mijn wervel l1 is ingedrukt en heeft een andere vorm gekregen. Hier kwamen ze pas 1 jaar later achter na het ongeluk. Opereren lukt niet meer. Ik ben 22 en heb elke dag last van mijn gehele rug ik volg ook fysiotherapue helpt niks

Tanja, 02-09-2013 12:03 #8
Hallo, mijn dochter heeft in 2007 haar ruggenwervel T6 gebroken. Er is toen iemand vanaf de hoge duikplank af gesprongen op haar rug. Echter klaagt zij enorm veel over pijn in haar rug dat door trekt naar haar borstbeen. Mijn vraag is of dit ooit nog over gaat. Zij is bijna 14 jr. en wil graag van de pijn af.

gr. Tanja

Nelleke, 23-05-2013 09:26 #7
Vorige week ben ik van de 1e verdieping van de trap gevallen en heb ik een wervel c3 gebroken en veel kneuzingen aan ribben en borstkas opgelopen. mijn linkerarm tintelt en heb nu een halskraag. wie kan me vertellen wat de vooruitzichten zijn.
ik ben 64 jaar
groet
Nelleke

Gert, 21-03-2013 14:42 #6
Twee maanden geleden ben ik (60 jaar) thuis uitgeschoven en gevallen in de gang. Mijn eerste lendenwervel (L1) is daarbij gebroken en ingedeukt. Sindsdien draag ik een 3-puntscorset. De eerste week en ook daarna had ik ongelooflijk veel pijn… Nu kan ik weer terug rondlopen thuis maar stilstaan blijft pijnlijk en moeilijk. Mijn vraag is hoelang dit nog zal duren en zal de pijn nog weggaan?

Gina, 18-03-2013 22:11 #5
Vijf weken geleden is mijn moeder van de trap gevallen, van de bovenste trede. Daarbij is de kop van haar arm op 2 plaatsen gebroken, en de 10e rugwervel van de onderrug. De breuk in de rug werd pas na 1 week ontdekt. Nu draagt mijn moeder een brace 24/7. Men zegt dat dit minimaal 3 maanden gaat duren. Ik ben heel benieuwd hoe het herstel van de rug gaat verlopen. Zal mijn moeder ooit weer de oude worden, en alles zelf kunnen doen? Ze is 73 en deed hier voor alles nog zelf. Nu zit ze tijdelijk in een verzorgingstehuis. Het trieste van het hele verhaal is dat mijn moeder die zag zou verhuizen naar een flat. De flat staat nu klaar, en moeder is er voorlopig nog niet. Reactie infoteur, 19-03-2013
Of deze leeftijd duurt het herstel vaak veel langer. Niemand kan zeggen of ze ooit weer helemaal de oude zal worden, waarschijnlijk zal ze wel lichte klachten eraan overhouden maar dit is zelfs per oudere persoon verschillend.

Renee, 12-02-2013 12:19 #4
3 jaar geleden viel ik van mijn paard. Ik brak de laagste wervel, de L5. Nu 3 jaar later blijft de pijn continue. Ik heb een korset gedragen en ben gefrustreerd dat dit nog niet in orde is. Ik ben 18 en wil normaal kunnen leven en niet gebonden zijn aan rugpijn. Reactie infoteur, 12-02-2013
Hoe is de breuk herstelt? Het is belangrijk dat je weet waar de pijn vandaan komt. Rij je nog paard of is dit niet meer mogelijk? Paardrijden helpt goed tegen rugklachten. Ter compensatie zou je een grote bal (fitnessbal) kunnen kopen en hier iedere dag oefeningen op doen. Laat eerst bekijken of er geen haarscheurtje aanwezig is in de wervel.

Kirsten, 20-12-2012 09:11 #3
Begin februari ben ik keihard met mijn achterhoofd op het ijs gevallen. Sinds 3 weken weet ik dat ik wervel c3 heb gebroken. Al die tijd heb ik ermee door gewerkt en pijn gehad.
Nu zit ik al 5 weken in de ziektewet. De ene dag gaat het goed, maar er zijn dagen dat de nek weer vast zit (zoals vandaag). Weet iemand of dit op termijn beter gaat of dat je er altijd last van blijft houden?

Gonny de Jong, 17-12-2012 13:51 #2
Ik lig nu tien weken het grootste gedeelte van de dag op bed met een een gebroken wervel l2 uit l3 is een stukje gebroken. l2 ligt helemaal doormidden er zit ook ruimte tussen de breuk. Twee weken geleden was er nog niet veel verbetering te zien op foto. Ik kan maar even staan en ongeveer een half uur zitten zonder erge pijn te krijgen. Ga af en toe even in rolstoel naar buiten. Wat mag ik nu eigenlijk wel of niet doen? Wat zijn de mogelijkheden als genezing te lang gaat duren?

Anneke, 27-11-2012 14:06 #1
Mijn vraag is, geneest een wervelbreuk? Ik heb drie maanden plat gelegen op bed. Daarna slik ik Osteoporose pillen. Na een jaar heb ik nog steeds last van mijn rug (wervel).

Alvast bedankt Reactie infoteur, 27-11-2012
Heeft u last van de wervel of van omliggende spieren? Beiden zijn mogelijk. Een wervelbreuk geneest meestal wel, maar kan nog lange tijd gevoelig blijven. Soms geneest deze niet voldoende.Laat de arts ernaar kijken. Leeftijd speelt een rol bij de genezing.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 27-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 22
Medische informatie…
Schrijf mee!