InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gebroken wervel of wervelbreuk

Gebroken wervel of wervelbreuk

Gebroken wervel of wervelbreuk Het lichaam kent de volgende wervels: halswervels, borstwervels, lendenwervels, heiligbeen en staartbeen. Een wervelbreuk is een breuk aan één van de wervels. Een gebroken wervel wordt meestal veroorzaakt door een ongeval, maar kan ook spontaan ontstaan. Het komt voor bij zowel kinderen als volwassenen, bij die laatste groep toch beduidend meer. Wat zijn oorzaak, symptomen en behandeling van wervelbreuken?

Een breuk aan de wervel

De laatste jaren nemen wervelbreuken toe. Dat heeft enerzijds te maken met de vergrijzing, en anderzijds met het steeds drukker wordende verkeer. Vooral oudere vrouwen en jonge mannen zijn de grootste groep slachtoffers. Dit heeft weer te maken met het feit dat vooral vrouwen steeds ouder worden en jonge mannen meer risico's nemen met sport of in het verkeer. Kinderen krijgen soms ook een wervelbreuk maar dit komt veel minder vaak voor. Over het algemeen zijn kinderen veel meer flexibel. Een wervelbreuk wordt ook wel een wervelfractuur genoemd. Vaak gaat het om een breuk in één van de wervels, maar er kunnen bij een groot ongeval ook meerdere wervels gebroken zijn.

Een ruggenwervel wordt soms onterecht uitgesproken als rugwervel. Een ruggenwervel is iets anders dan een nekwervel. Ruggenwervels bestaan uit de borstwervels. De nekwervels bevinden zich boven de borstwervels. De overige wervels behoren tot een ander genoemd maar worden ook vaak tot de ruggenwervels benoemd. Waar de breuk zich bevindt hangt af van de plaats van de klap die ontstaan is. Bij ziekten zoals osteoporose of kyphose kan een spontane wervelbreuk ontstaan. Dit kan ter hoogte van de borst zijn of ter hoogte van de heup. Over het algemeen is het zo dat een wervelfractuur ter hoogte van de heup grotere gevolgen voor de patiënt: het wordt lastiger om ooit nog volledig normaal te kunnen bewegen.

Symptomen en pijn

Een pijn die plots optreedt aan de rug of nek of een doffe pijn kunnen een aanwijzing voor een wervelbreuk zijn. Wanneer een wervel inzakt en daardoor breekt dan zal de lichaamslengte korter worden. Iedereen krimpt met het ouder worden, maar een plotseling snel verlies van lichaamslengte is niet normaal. Ook een bochel die ontstaat kan een teken zijn van een wervelbreuk. Bij osteoporose is bovendien de kans groter dat na een eerste wervelbreuk een tweede wervelbreuk optreedt. Bij een groot ongeval kan er naaste en wervelbreuk ook schade aan het ruggenmerg worden opgelopen, waar zich belangrijke zenuwen bevinden. Dit heeft soms verlamming als gevolg.

Soms wordt de diagnose voor een wervelbreuk niet gesteld omdat rugpijn vaak als normaal of tijdelijk wordt beschouwd. Vooral bij het ouder worden en juist als gevolg van ouderdom wordt een wervelbreuk vaak niet herkend. Na een ongeval worden er vaak röntgenfoto's van de rug en nek gemaakt om te bekijken of er sprake is van een wervelbreuk.

Behandeling en herstel

Nadat de diagnose wervelbreuk is vastgesteld, kan met behandeling begonnen worden. De wervels mogen niet gebogen of gestrekt worden o te voorkomen dat de breuk zich verder uitbreid of dat er andere wervels beschadigen. Bij voorkeur wordt de patiënt op de buik gelegd en behandeld. Wanneer de breuk Zich aan de halswervel bevindt dan wordt het hoofd gedurende enkele weken op zijn plaats gehouden middels een tractie. Een tractie is een dikke kraag die om de nek wordt gedragen. Soms is daarna fysiotherapie nodig om de spieren te herstellen.

Bij een gebroken ruggenwervel kan vertebroplastiek worden toegepast. Deze techniek bestaat uit het inspuiten van een soort cement. Hierdoor wordt de gebroken wervel gestabiliseerd en de pijn verminderd. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een korset dat 6 tot 8 weken gedragen moet worden. een andere behandeling is een operatie waarbij een titanium ijzerwerk wordt aangebracht om de wervel ter fixeren. Het totale herstel kan maximaal een half jaar tot een jaar duren. Soms is totaal herstel niet meer mogelijk en raakt de mobiliteit beperkt. In de toekomst kan de wervel of de wervels eronder sneller breken. De arts zal bespreken wat er in de toekomst nog mogelijk is met betrekking tot beweging en sporten.

In combinatie met een wervelbreuk komt soms een depressie voor. Dit heeft te maken met het feit dat mensen gefrustreerd kunnen raken door de immobiliteit. Je kan aardig beperkt worden in het dagelijkse leven. Werk, uitgaan, naar vrienden toe, sport en hobby kan soms tijdelijk niet worden uitgevoerd. Soms is het zo ernstig dat de rest van het leven die beperkingen geldt. Het is dan logisch dat er een depressie kan ontstaan. Door een depressie raken mensen echter veel meer in een strop en beperken zichzelf, wat de genezing en soepelheid van de spieren niet ten goede komt. Ga bij neerslachtige gevoelens dan ook gerust langs de artsen bepreek dit met hem of haar.
Gerelateerde artikelen
Wervelbreuk: oorzaak, symptomen, behandeling en herstelWervelbreuk: oorzaak, symptomen, behandeling en herstelWervelbreuk: oorzaak, symptomen, behandeling en herstel. Een wervelbreuk ontstaat vaak na een harde slag of stoot aan de…
Rug gebroken, en nu?Rug gebroken, en nu?Een gebroken rug is ernstig letsel dat directe, intensieve medische zorg vereist. Men spreekt ook wel van een wervelbreu…
Nek gebroken, en nu?Een zwaar auto-ongeluk of een ongelukkige val van de trap kunnen resulteren in een gebroken nek. Het is van belang dat e…
Spondylolisthesis: symptomen, diagnose en behandelingSpondylolisthesis: symptomen, diagnose en behandelingAls een bot van de wervelkolom onder de eronder liggende wervel schuift, is er sprake van spondylolisthesis. Daardoor ku…
Een gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken voet betekent dat één of meerdere van de voetwortelbeentjes en/of de middenvoetsbeentjes een breuk vertoond…
Bronnen en referenties
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/bewegingsstelsel-en-bindweefsel/osteoporose/beschrijving/

Reageer op het artikel "Gebroken wervel of wervelbreuk"

Reacties

W. Wassink, 10-07-2018 09:53 #7
Ik ben 24 mei achterover gevallen dag later foto's gemaakt, volgens de arts gekneusd verder niets. Week later van de huisarts te horen gekregen dat ik twee rugwervels heb gebroken. Ben naar huis gestuurd met pijnstillers, heb nog steeds veel pijn.

Janny Banchet, 07-03-2018 17:20 #6
Ik heb al 1.5 jaar constant pijn in mijn onderrug en mijn linkerheup en ter hoogte van het is. Gewricht, neuroloog had zonder scan de diagnose "Hernia die drukt op de zenuwwortel L5" gesteld, zij stelde een injectie voor die de zenuw blokkeert voor maar dat dorst ik niet aan, er was uiteindelijk geen scan gemaakt en die kreeg ik ook niet.na een paar maanden een foto van mijn heup laten maken en daar werd botontkalking op gezien! Vorige week een Dexa scan laten maken maar deze uitslag komt pas over 5 weken. Mijn vraag is komt deze zoals ik het zo onderhand wel mag noemen"chronische onderrug en heuppijn" van de botontkalking?

Corrie Verhappen, 29-10-2017 21:27 #5
3 jaar geleden 2 de lendewervel gebroken en Ingezakt. Nu in mei 12 de ruggenwervel gebroken. Daardoor nog 3 wervels ingezakt. Door diverse medicijnen flink ziek geworden zoals hallucinatie braken etc. Heb nu sinds 4 weken buprenorfine pleisters 20 mg 7 dagen. Ben weer erg misselijk veel pijn en pijnlijke opgezette enkels. Weet U misschien iets anders wat mij kan helpen? Heel erg bedankt

Caroline, 17-07-2017 10:53 #4
Beste ik ben in de nacht van 19 op 20 juni 2017 van de trap gevallen : 3 nekwervels gebroken en 2 rugwervels ter hoogte schouderbladen. 3 weken verder nu : ik heb enorme uitstralingspijn op beide schouderbladen. lezen is lastig want die 3 wervels in nek werden vastgezet. heeft iemand een goede tip voor mij ivm pijn? gebruiken jullie zalf? een schouderbrace? een speciaal corrigerend kledingstuk voor rug? ik heb slappe en vaste halskraag. draaien van richting in bed en rechtkomen doen enorm pijn ook hoesten en niezen. alle tips meer dan welkom, dank op voorhand caroline

Els, 15-02-2017 12:32 #3
Ik ben in december van de trap gevallen drie gebroken rugwervels drie gebroken ribben en sleutelbeen gebroken allemaal aan de rechte kant maar nu heb ik zo vezelige pijn aan mijn rug. Komt dat nog daar van?

Margreet, 07-12-2015 21:56 #2
Nelly, ik ben in 2013 in het kader van een onderzoek behandeld met een verteboplastiek, dankzij deelname aan een onderzoek in het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg. Daarna revalidatie 2 x per week in een zogenaamde ruggroep. Nu fitness ik om de dag en doe elke dag mijn oefeningen. Dagen dat ik pijn heb komen nog maar zelden voor.
Vriendelijke groet,
Margreet Bezemer

Nelly, 15-05-2015 10:47 #1
Na bijna twee jaar met een inzakkingsfractuur rondgelopen te hebben heb ik nog steeds heel veel pijn en steeds meer pijnstillers nodig om nog een beetje te kunnen functioneren. Een maand geleden nog bij de "pijn poli" geweest voor nogmaals een pijn blokkade te laten doen.
Helaas; zorgverzekeraars betalen deze behandeling niet meer. Ik ben slecht, niet adequaat behandeld door huisarts, neuroloog, orthopeed. Een half jaar na de breuk pas een MRI gehad, daarna een test op osteoporose, uitslag heel slecht en wilde men mij na 7 mnd. een gips korset aanmeten. Ook zeer slecht gedaan, ik kon hiermee alleen maar liggen. Zelfs om naar het toilet te gaan moest ik het korset steeds uitdoen. Natuurlijk functioneren nu ook veel gewrichten niet meer zoals zou moeten en raakt mijn lichaam steeds meer in het slob.

Ik vind mij (in dec.2014) nog veel te jong om al zover afgetakeld te zijn dus ik zou graag adviezen ontvangen waar ik nog meer terecht zou kunnen of tips hoe anderen met dit probleem omgaan. Alles is welkom!
Met vriendelijke groet,
Nelly.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 03-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!