InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Constitutioneel eczeem

Constitutioneel eczeem

Constitutioneel eczeem Constitutioneel eczeem, ook bekend als dauwworm, is een vorm van eczeem welke in principe op iedere leeftijd kan voorkomen, maar veelal op zeer jonge leeftijd (1e jaar). Veelal is de aandoening erfelijk bepaald.

Hoe herken je het?

Constitutioneel eczeem valt te herkennen aan rode, jeukende en veelal vochtige plekjes op de huid. Er ontstaan dan blaasjes, puistjes, kloofjes en korstjes. Bij jonge kinderen vindt je het veelal terug op wangen, voorhoofd en onder de haren en in iets mindere mate op de ledematen. Als je het op latere leeftijd krijgt zijn de huidplooien bij de ledematen nogal eens de plaats waar je het terugvindt. Een erfelijke factor speelt vaak een rol en gaat het nogal eens samen met astma en hooikoorts.

Wat kan je er aan doen?

Voorop gesteld dat voorkomen niet echt een optie is, wordt algemeen gesteld dat stress een nadelig effect heeft op deze aandoening. Bij kleine kinderen kunnen bepaalde producten (bijv. koemelkproducten) een nadelig effect kunnen hebben, deze kinderen hebben ook vaak een voedselallergie en een droge huid.

  • Er moet dus begonnen worden met wat algemene maatregelen, zoals bij een erg droge huid niet te heet en te lang douchen en gebruik producten met een vorm van olie erin, vooral geen gewone zeep. Smeer altijd na het douchen, op een licht vochtige huid, een neutrale bodylotion of crème.
  • Huisdieren, hoe aantrekkelijk ook voor jonge kinderen, kunnen beter vermeden worden evenals het gebruik van dekbedden van bijvoorbeeld donsveren of wol.
  • Om ontstane plekken drastisch aan te pakken zijn er bepaalde crèmes met corticosteroïden (ook wel hormoonzalf genoemd) via de huisarts te verkrijgen. Hoewel deze crèmes over het algemeen snel resultaat opleveren, heeft het als nadeel dat het de huid op den duur – na veel gebruik – ernstig kan verzwakken.
  • Verder zijn er tegen de jeuk antihistaminica, maar deze kunnen leiden tot vermoeidheid en teerpreparaten helpen de ontsteking te remmen en nemen ook jeuk weg.
  • Er zijn nogal wat volwassenen met eczeem die lichttherapie toepassen. Zonlicht doet veel mensen met eczeem goed, het ultraviolette licht laat de afweer in de huid afnemen (een overactief afweersysteem veroorzaakt het eczeem). De lichttherapie heeft een vergelijkbaar effect en wordt gedoseerd toegepast.
  • Tenslotte heeft men bij kinderen met eczeem de bleekwater dompeling toegepast. Iedere twee weken twee maal een bad nemen met verdund bleekwater (max. 10 minuten in bad) doet de eczeem afnemen, aldus de Amerikaanse onderzoekers die een groep van baby’s tot 17 jarige drie maanden tijd gevolgd heeft in dit proces.

Voorlichting

Bij (jong)volwassenen komt er nogal eens een gevoel van schaamte, verminderd zelfvertrouwen en zelfs het vermijden van huidcontact voor. Breng dit soort gevoelens altijd ter sprake bij de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dauwworm eczeemEen van de eczeemvormen die bij kinderen voor kunnen komen is bij de zuigelingen het dauwworm eczeem. Dauwworm heeft hel…
Eczeem, wat is het?Eczeem, wat is het?Eczeem is huiduitslag waarbij er sprake is van jeuk, mogelijk zwelling, en de huid kan warm aanvoelen. Eczeem veroorzaak…
Eczeem: wat is het precies?Eczeem komt erg veel voor. De meeste mensen gaan even langs de huisarts, waar ze een zalfje voorgeschreven krijgen. Veel…
Droge handen en eczeemDroge handen en eczeemHet is goed mogelijk dat je last hebt van droge handen omdat je eczeem hebt. Eczeem is een huidaandoening en veel mensen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Constitutioneel eczeem"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 20-07-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!