InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Neoral medicatie bij orgaantransplantatie, auto-immuunziekte

Neoral medicatie bij orgaantransplantatie, auto-immuunziekte

Neoral medicatie bij orgaantransplantatie, auto-immuunziekte Ciclosporone is de stof waarmee het afweersysteem wordt onderdrukt, zodat complicaties na ingrijpende operaties en ontstekingen bij aandoeningen worden voorkomen. Het zorgt er dus rechtstreeks voor dat het lichaam niet overreageert, indien lichaamsvreemde elementen worden geïntroduceerd. Dit kan het geval zijn na een orgaantransplantatie. Daarnaast is het zeer hulpvaardig bij het bestrijden van zeer ingrijpende aan het immuunsysteem gerelateerde aandoeningen. Wat zit er in Neoral en waarvoor wordt het zoal gebruikt?

Neoral medicatie

Wat is het werkzame bestanddeel?

De primaire stof van het medicijn is ciclosporine. Het zorgt ervoor dat het afweersysteem minder alert is, waardoor minder actief naar lichaamsvreemde elementen wordt gezocht. Daarnaast zorgt het ervoor dat de invloed van ontstekingen en infecties minder wordt, waardoor huid en weefsel beter kunnen genezen. Het wordt voornamelijk gebruik om afstoting na transplantatie te voorkomen, maar kan ook bij eczeem, psoriasis en auto-immuunziekte worden gebruikt. Het middel is verkrijgbaar als Neoral of Sandimmune, waaraan dezelfde medische eigenschappen zijn toegekend. Let wel dat het altijd een middel is om symptomen van een aandoening te bestrijden, echter het vormt geen basis voor genezing. Oftewel in sommige gevallen dient het levenslang te worden ingenomen.

Constitutioneel eczeem, dauwworm

Een huidaandoening waarbij ook neurologische reacties worden veroorzaakt, wordt neurodermitis of constitutioneel eczeem genoemd. Deze aandoening kan bij iedereen voorkomen en wordt voor een belangrijk deel door voeding getriggerd. Het is daarnaast gerelateerd aan aandoeningen, zoals astma en ontstoken neus of sinusitis. Het komt vaak voor bij de net geborene, waarbij de huid een ernstige uitslag heeft. Rode vlekken en jeuk gaan gepaard met blaasjes, acne, schilfers, huidscheuren en wondjes met korstjes. Het staat ook wel bekend als dauwworm en komt tot op een tiende van de jonge kinderen voor. Het kan ook op latere leeftijd voorkomen, waarbij men in toenemende mate allergisch is voor stoffen en stress. Om in dat geval verlichting te geven en de invloed van de eczeem te verminderen kan deze medicatie worden voorgeschreven.

Auto-immuunziekte

Indien het eigen lichaam eigen cellen gaat aanvallen dan kan men daarvan langdurig ernstig ziek zijn. Denk aan de Ziekte van Hashimoto, Graves, Diabetes mellitus, Ziekte van Addison, enzovoorts. Meerdere varianten kunnen de kop op steken elk zo met specifieke symptomen en klachten. Het immuunsysteem keert zich daarbij tegen het lichaam, waardoor men uit het veld geslagen wordt en ernstig ziek is. Het is noodzaak om de invloed daarvan te verminderen door het immuunsysteem te onderdrukken. Daarbij kan dit type medicatie zeer verdienstelijk zijn.

Orgaantransplantatie

Indien organen niet meer goed functioneren dan kan het zijn dat het moet worden vervangen. Denk aan nier-, leverziekten of reumatische sclerodermie, waarbij de werking van de longen progressief verslechtert. De organen kunnen bij een geschikt bevonden donor worden vervangen, waarna geleidelijk aan het lichaam herstelt. Probleem daarbij is dat er afstoting kan plaatsvinden, doordat er lichaamsvreemde cellen in het lichaam worden geïntroduceerd. Het kan inhouden dat deze medicatie tijdelijk moet worden ingenomen tot het nieuwe orgaan is geaccepteerd. Het kan ook inhouden dat men het altijd moet blijven innemen om de kans op afstoten te vermijden. De medicatie kan dus een levensbedreigende situatie voorkomen. Let wel ook beenmerg stamceltransplantatie valt hieronder om een verbeterde genezingskans te geven bij ziekten zoals leukemie.

Neoral en andere ziekten

Naast voorgenoemde ingrijpende ziekten kan het medicijn ook bij andere aandoeningen worden toegepast. Denk aan de volgende:
  • transplantatie. Om het nieuwe orgaan of beenmerg te beschermen wordt vaak een combinatie van medicatie toegepast. Naast Neoral dienen ook stoffen zoals sirolimus, mycofenolaatmefotil of azathioprine en bijnierschorshormonen worden ingenomen;
  • reuma. De ontsteking in de synovium wordt door het medicijn tegengewerkt, waardoor de druk op het omringende weefsel kleiner wordt. Het zorgt ervoor dat de pijnlijke last geleidelijk aan minder wordt;
  • psoriasis. Huidcellen worden door het middel minder door de afweer aangetast, waarnaast ontstekingen worden tegengewerkt;
  • nierziekte en lepra;
  • colitis ulcerosa en Ziekte van Crohn. Door een chronische ontsteking aan de slijmvliezen van keel tot rectum kunnen bloederige pijnlijke zweren ontstaan. Het medicijn kan de invloed van de aandoening verminderen door de ontsteking te bestrijden. Let wel dat bij een volledig ontwikkelde Ziekte van Crohn de aandoening diepe fistels en zweren heeft veroorzaakt, waarbij het middel geen genezing biedt. Het moet worden gecombineerd met andere medicijnen om de ernst van de klachten te bestrijden.

Let wel dat het middel altijd met mate moet worden ingenomen. Er kunnen namelijk verschillende soorten complicaties optreden door het gebruik van het medicijn. Je moet dus altijd de opgegeven dosering volgen en moet in de meeste gevallen continu of geregeld worden gecontroleerd. Zo kunnen bijwerkingen onder controle worden gehouden. Laat je bij twijfel altijd informeren door de behandelend arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
HLA-bloedtest bij auto-immuunziekte en orgaantransplantatieHLA-bloedtest bij auto-immuunziekte en orgaantransplantatieOm de invloed van de afweer te kunnen bepalen, kan een HLA bloedtest worden gedaan. Het is een goede indicator voor bepa…
Constitutioneel eczeem: rode huid, jeuk, schilfers, blaasjesConstitutioneel eczeem: rode huid, jeuk, schilfers, blaasjesExtreem veel eczeem en schilfers voornamelijk in het aangezicht en andere lichaamsdelen kan worden veroorzaakt door de i…
Dauwworm eczeemEen van de eczeemvormen die bij kinderen voor kunnen komen is bij de zuigelingen het dauwworm eczeem. Dauwworm heeft hel…
Onderzoek: verband auto-immuunziekten en allergieOnderzoek: verband auto-immuunziekten en allergieEen auto-immuunziekte heeft iets gemeen met een allergie. Het gaat in beide gevallen om een schadelijke reactie van het…
Berg (zuigelingeneczeem) bij kinderenBerg ook wel zuigelingeneczeem genoemd is een veel voorkomende aandoening bij kinderen. Deze huidaandoening is niet scha…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Neoral.aspx?mId=10704&rId=1632
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ciclosporine
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Constitutioneel_eczeem
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Auto-immuunziekte

Reageer op het artikel "Neoral medicatie bij orgaantransplantatie, auto-immuunziekte"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Auto-immuunziekte
Medische informatie…
Schrijf mee!