InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Leven lang fit dieet

Leven lang fit dieet

Leven lang fit dieet Dieten zijn niet meer weg te denken uit ons leven. De meeste Nederlanders hebben weleens een dieet gevolgd. Sommigen lijken chronisch een dieet te volgen. Het leven-lang-fit dieet is nog steeds populair. Niet in de minste plaats om het gewichtsverlies en omdat het een dieet is waarbij hongergevoel minimaal is. Bij het leven-lang-fit dieet gaat het om de scheiding van eiwitten en koolhydraten. De eiwitten en koolhydraten mogen niet in dezelfde maaltijd worden gebruikt.

Leven-lang-fit dieet: hoe werkt dit?

Scheiding van eiwitten en koolhydraten

Tussen een maatijd die eiwit bevat en een maaltijd die koolhydraten bevat moeten een aantal uren zijn verlopen. De eerste die met het leven-lang-fit dieet kwam was een cardioloog die hiermee successen boekte bij bepaalde ziektebeelden. Eiwitten hebben voor hun afbraak een zure omgeving nodig. Zo worden eiwitten in eerste instantie in de maag afgebroken, onder invloed van maagzuur. Zonder voldoende zuurproductie werken de eiwitsplitsende enzymen niet goed en dat is niet gunstig voor de vertering van eiwitten. Voor de vertering van koolhydraten is geen zuur milieu nodig, maar koolhydraten hebben een basische omgeving nodig voor de vertering. (basisch is het tegenovergestelde van zuur). De koolhydraatsplitsende enzymen werken juist niet goed in een zuur milieu, maar wel in een basisch milieu.

Als je koolhydraten en eiwitten niet scheidt, wat dan?

Wanneer koolhydraten en eiwitten in één maaltijd, of vlak na elkaar, worden gebruikt dan wordt het afbraakproces van zowel eiwitten als koolhydraten belemmerd. Het lichaam moet dan voor een zuur én basisch milieu zorgen. De koolhydraten kunnen niet goed worden afgebroken omdat de omgeving te zuur is en de enzymen die koolhydraten moeten afbreken kunnen dan niet goed werken. Het eiwit kan dan namelijk niet goed worden afgebroken omdat de omgeving te basisch is voor de eiwitsplitsende enzymen. Daardoor wordt de vertering en afbraakproces enorm vertraagd.

Vertraagd afbraakproces

Nadeel van dit vertraagde afbraakproces en slechte vertering is dat de eiwitten gaan rotten, en de koolhydraten gaan gisten. Het gevolg is: maag- en darmklachten zoals een opgezette buik, slechte stoelgang (verstopping), winderigheid, brandend maagzuur en boeren. Wanneer de voedingsstoffen afzonderlijk worden gegeten, verloopt het verteringsproces veel sneller en verbetert de stoelgang. De voeding is korter in het lichaam en de stofwisseling verloopt sneller.

Hoe zit dit nu echt

Eiwitten en koolhydraten worden beiden op verschillende plaatsen afgebroken. De afbraak van eiwitten vindt grotendeels in de maag plaats, en de afbraak van koolhydraten vindt al plaats in de mond, en verder in de dunne darm. Het is dus niet zo dat eiwitten en koolhydraten samen op één plaats zijn om afgebroken te worden: de eiwitten worden in een zuur milieu (maag) afgebroken en de koolhydraten in een basisch (dunne darm, mond) afgebroken. Het lichaam hoeft dus niet voor een zuur/basisch milieu op één plek te zorgen, zoals deze theorie suggereert. Het is wel een feit dat stofwisseling, vertering en stoelgang sneller en beter verlopen door scheiding van eiwitten en koolhydraten, en dat men gewicht verliest. Want ook al worden eiwitten en koolhydraten op verschillende plekken verteerd: feit blijft dat het lichaam beide stoffen moet verteren wat stofwisseling/vertering vertraagd.

Het dieet

Het dieet bevat veel fruit en groente, graanproducten en vlees. Melkproducten ontbreken. 's Morgens wordt er alleen fruit en vruchtensap gebruikt in onbeperkte mate. 's Middags eet je volkorenbrood met boter en rauwkost. 's Avonds bestaat de maaltijd uit vlees en groeten, óf aardappelen en groente. Brood mag niet gecombineerd worden met vleeswaren of kaas. Bij honger mag je fruit tussendoor eten. Melkproducten worden vermeden vanwege de vorming van slijm. Om calciumgebrek te voorkomen is er een simpele oplossing: de aanschaf van kalktabletten. Het dieet is eenvoudig te volgen en honger hoef je niet te lijden.
Gerelateerde artikelen
De meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheidDe meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheidVeel mensen zijn opzoek naar en manier om af te vallen. Vaak wordt er dan gezocht naar een populair dieet. Een populair…
Brooddieet en andere dietenBrooddieet en andere dietenWanneer je gewicht wil verliezen, dan kan het je vaak niet snel genoeg gaan. Men gaat dan vaak over tot een dieet. Van d…
Overgewicht en dieetOvergewicht is een van de grootste gezondheidsproblemen in de westerse landen. Om van overgewicht af te komen bestaan er…
Afvallen met een low carb dieetAfvallen met een low carb dieetBij een low carb dieet eet je (veel) minder koolhydraten en vaak meer eiwit en vet. Dit helpt bij afvallen, omdat de pro…

Reageer op het artikel "Leven lang fit dieet"

Reacties

H. Timmers Sprong, 08-02-2019 16:15 #6
Verbrand je voedsel s nachts meer of minder als je slaapt?

Janny Kok, 27-06-2014 09:29 #5
O help, nu heb ik het verkeerd gedaan. Altijd gedacht dat zuivel veel calcium bevat. Wij eten al 2 jaar koolhydraten arm. En wel veel zuivel. Wil nu wel veranderen met het scheiden van eiwitten en koolhydraten eet vaak alleen fruit in de ochtend. Heeft u voor mij een goede richtlijn? Hartelijk bedankt, alvast Janny Kok.

Talitha, 19-02-2014 12:23 #4
Als je geen vlees en zuivel gebruikt loop je echt geen calcium tekort op. Juist zuivel zorgt voor een calcium tekort! Bij het eten van voldoende groenten, krijg je genoeg calcium en eiwit binnen en dat juist in een vorm die makkelijk opneembaar is. Reactie infoteur, 18-04-2014
Klopt, volgens recente onderzoeken zorgt zuivel voor calciumtekort.

Wilma Elderman, 30-09-2011 09:50 #3
Het Leven lang fitdieet bevalt mij uitstekend, voel me lichter, fitter en inderdaad: nooit honger! Eigenlijk is het geen dieet, omdat je eigenlijk alles, behalve zuivel, mag. Daarnaast is het goed te combineren met vegetarisch eten, wat ik al vanaf mijn 17e jaar doe. Ben inmiddels 54 en voel me erg goed bij deze eetwijzes: energiek, uitstekende stoelgang, nooit vol(gegeten gevoel), ben ook sneller vol, blijf mooi op gewicht (is geen doel op zich, maar mooi meegenomen, want altijd platte buik, haha!).Dat er geen zuivel genomen mag worden komt mij goed uit, omdat ik geen zuivel lust.
Daarnaast biedt het LLF-dieet veel mogelijkheden om het aan je eigen voorkeur en leefstijl aan te passen. Zo drink ik nog wel koffie, s morgens, wat me prima bevalt. En heel soms neem ik een stukje kaas uit de hand, gewoon voor t lekkere; kan dus allemaal. Nogmaals: prima en gezonde eetwijze!

Dirk, 10-05-2011 09:59 #2
Een andere optie zijn ongezouten en ongebrande (!) cashewnoten, verkrijgbaar bij reformzaken. Let op: je mag er hier maar een handje van per dag (lekker door je salade of gewoon 's avond om iets te knabbelen, zit bomvol met onverzadigde vetzuren, magnesium, kalium en vitamine B1.

Nima, 07-05-2011 01:16 #1
Ik zou geen kalk pillen nemen want ons lichaam heeft liever juist een ander soort kalk nodig die door groenten worden gemaakt. Die goedkope kalkpillen hebben nadelige effecten op de latere leftijd. Basillicum heeft de hoogste calcium gehalte in groenten.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Dieet
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!