InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Uitputting van de bijnieren: de kwaal van stress

Uitputting van de bijnieren: de kwaal van stress

Uitputting van de bijnieren: de kwaal van stress Bijnierenuitputting is een van de meest niet geaccepteerde aandoeningen in de medische wereld. Het probleem van bijnieruitputting krijgt al wel steeds meer draagvlak onder de bevolking. Mensen met onverklaarbare klachten, zoals vermoeidheid en depressies kunnen lijden aan bijnieruitputting. Bijnieruitputting is een veel voorkomende aandoening.

Functie van de bijnieren

De bijnieren zitten als een kapje vast aan de nieren. We hebben er één op elke nier. De bijnieren bestaan uit twee delen. Uit bijniermerg en bijnierschors, ze hebben beide verschillende functies.

De bijniermerg produceert de hormonen adrenaline en noradrenaline. Ze hebben beiden een andere functie. Adrenaline komt vrij bij angst en stress, dit wordt aangemaakt om het lichaam klaar te maken om te vechten en te vluchten. Noradrenaline wordt vaak in verwarring gebracht met adrenaline, maar verschilt wel van adrenaline. Wanneer het lichaam te weinig noradrenaline heeft voelt die persoon zich vaak depressief, maar wanneer er teveel van wordt aangemaakt voelt die persoon zich gespannen, euforisch, angstig en opgewonden.

De bijnierschors produceert de hormonen cortisol, aldosteron, androgenen en oestrogenen. Androgenen zijn het mannelijke geslachtshormoon en oestrogenen zijn het vrouwelijke geslachtshormoon. Het hormoon aldosteron reguleert de bloeddruk en de waterhuishouding door de nieren aan en uit te zetten om water vast te houden door middel van de natrium en kalium huishouding te reguleren. Een belangrijk hormoon in de oorzaak van bijnieruitputting is cortisol. Cortisol wordt vaak het stress hormoon genoemd omdat het aangemaakt wordt bij elke vorm van stress dit kan zijn mentaal of fysiek. De cortisol reguleert de aanmaak van adrenaline en noradrenaline. De cortisol zorgt voor de energie die nodig is om te vechten of vluchten bij de aanmaak van adrenaline en noradrenaline.

De bijnieren hebben veel invloed op onze hormoonwerking en zijn daarom van groot belang voor onze totale fitheid.

Wat is bijnieruitputting

Bijnieruitputting is het over werken van de bijnieren. In het hedendaagse leven ervaren wij veel stress door onder andere ons werk, studie, vrienden onderhouden, geld problemen, file rijden en andere stressvolle situaties maar ook, alcohol, drugs, koffie en andere oppeppende middelen die voor fysieke stress zorgen. Ons lichaam heeft zich eigenlijk nog niet aangepast aan het leven van nu. Heel vroeger was het nodig om in een vecht of vlucht modus te komen wanneer je werd aangevallen of in andere levensbedreigende situaties kwam.

Wanneer wij continue gestrest zijn maakt ons lichaam grote hoeveelheden adrenaline aan. Wanneer dit gebeurd maakt de bijnierschors automatisch cortisol aan om energie te krijgen om te vechten of te vluchten. Wanneer de bijnieren maanden achter elkaar adrenaline en dus cortisol aanmaken om maar te blijven vechten en vluchten worden de bijnieren uitgeput. Dan maken de bijnieren geen cortisol meer aan en voelt men zich dus heel erg gestrest zonder energie. Hierdoor ontstaat chronische vermoeidheid en burn-outs.

Symptomen van bijnieruitputting

  • Vermoeidheid (bijnieren maken geen cortisol meer aan wat energie geeft)
  • Geen energie (bijnieren maken geen cortisol meer aan wat energie geeft)
  • Niet kunnen slapen (door de stress die men ervaart)
  • Niet uit bed kunnen komen
  • Verslavingsdrang (koffie, drugs, alcohol, etc.)
  • Zin in zout
  • Trek in koolhydraten
  • Zwak immuunsysteem
  • Allergieën
  • Zwakkere spieren/ gewrichten
  • Depressie
  • Het vaak koud hebben
  • Schildklierproblemen (door de hoeveelheid cortisol en adrenaline raakt deze van slag)
  • Auto-immuunziekte
  • Laag libido
  • Stress (bijnieren maken geen cortisol meer aan)
  • Harde hartslag
  • Lage bloeddruk (snel opstaan geeft duizelingen en zwart voor de ogen)
  • Geheugenverlies
  • Concentratieproblemen
  • Pijn in keel en luchtwegen (gifstoffen van de bijnieren worden hier afgescheiden)

Vaak zijn bepaalde ziektes een gevolg van bijnieruitputting zoals,
  • Chronisch vermoeidheidssyndroom
  • fibromyalgie
  • chemische gevoeligheid
  • moeilijk te behandelen voedsel intoleranties/ allergie
  • astma
  • glaucoma
  • stress disorder
  • gewichtsverlies

Wat kun je doen tegen bijnieruitputting

Het enige wat te doen is aan bijnieruitputting is gezond eten, een beetje sporten (niet teveel, want dat geeft fysieke stress) en stressvolle situaties proberen te vermijden. Daarnaast ook alle oppeppende middelen laten staan zoals, koffie, alcohol, drugs, roken en medicatie. Tevens kan het helpen om de juiste voedingssupplementen te nemen en veel ontspanningsoefeningen doen. Dit kan zijn een massage nemen, acupunctuur een dag naar de sauna. Het herstel van de bijnieren kan, afhankelijk van de ernst, een aantal maanden duren tot 1 a 2 jaar. De bijschildklier ontgift via de keel en luchtwegen. Het is daarom mogelijk dat hier enige vage klachten tevoorschijn komen.
© 2014 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bijnieruitputting of burn-outBijnieruitputting of burn-outBijnieruitputting wordt ook wel een burn-out genoemd. Het wordt veroorzaakt door stress, iets waar we de laatste tijd ve…
Hormonen van de bijnieren; (nor)adrenaline en cortisolAdrenaline (epinefrine), noradrenaline (norepinefrine), corticosteroïden en androgenen worden geproduceerd door de bijni…
(Chronische) vermoeidheid door bijnieruitputting(Chronische) vermoeidheid door bijnieruitputtingBen je altijd moe, grote kans dat je last hebt van bijnieruitputting. De bijnieren zijn een belangrijk orgaan omdat ze o…
Bijnieren en de aanmaak van onder meer hormonenBijnieren en de aanmaak van onder meer hormonenDe bijnieren maken minimaal 150 essentiële hormonen aan, waaronder adrenaline en cortisol. De beide bijnieren liggen zow…
Stresshormonen cortisol, adrenaline en noradrenalineIn de huidige jachtige tijd worden velen dagelijks opgezadeld met meestal niet zon ernstige maar telkens terugkerende s…
Bronnen en referenties
  • Medische basis opleiding

Reageer op het artikel "Uitputting van de bijnieren: de kwaal van stress"

Infoteur: Aron
Laatste update: 07-07-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!