InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Supplementen voor gewrichtspijn/artrose

Supplementen voor gewrichtspijn/artrose

Supplementen voor gewrichtspijn/artrose Altijd stijf zijn bij het opstaan, of echt ook pijn hebben aan je gewrichten kan in veel gevallen verklaard worden door het hebben van artrose. Er zijn nog steeds artsen die beweren dat er niets aan te doen valt. Gelukkig zijn er wel degelijk supplementen die het proces van artrose kunnen vertragen en ervoor kunnen zorgen, dat je veel minder klachten hebt. In iedere drogisterij en apotheek zijn er supplementen tegen artrose en artritis verkrijgbaar.

Algemeen

De keuze aan supplementen tegen artrose en artritis is enorm groot. En helaas is ook niet goed te zeggen welk product de beste keuze is. Dit komt omdat iedereen anders reageert op deze producten. Sommigen mensen hebben heel veel baat bij gelatinaat. Andere mensen merken veel meer positief verschil bij producten met glucosamine erin. En dan is het ook nog eens zo dat zelfs binnen de groep met glucosamine producten er heel veel verschil kan zijn. Naast kraakbeen ondersteunende producten zijn er ook diverse, natuurlijke, ontstekingsremmers die effectief kunnen werken om de pijn te verminderen. Ook herstel van het zuur/base evenwicht door meer basisch te eten zou soelaas kunnen bieden.

Glucosamine

Glucosamine is een bouwstof voor het kraakbeen en wordt ook door je lichaam zelf aangemaakt. Deze stof lijkt het beschadigde kraakbeen te kunnen herstellen en bevat tevens ontstekingsremmende stoffen. Onderzoek bij mensen naar de effecten van glucosamine bij artrose levert echter wisselende resultaten op. In de praktijk blijkt het echter bij veel mensen te werken.

Glucosamine is er in verschillende vormen, waarbij glucosaminesulfaat en glucosaminehydrochloride (glucosamine-HCl) de meest gebruikte zijn. Glucosamine zou invloed kunnen hebben op de glucosestofwisseling, met name bij mensen met een al ontregelde glucosestofwisseling. Mensen met diabetes en insuline resistentie (IR) moeten dus wat voorzichtiger zijn met het gebruik van glucosaminepreparaten. Glucosamine wordt vaak aangeboden in combinatie met chondroïtine en MSM. Deze stoffen versterken elkaars werking. Chondroïtine is tevens een voorloper van de stof hyaluronzuur, een ontstekingsremmer en een bouwstof voor gewrichtsvloeistof (synovia). De supplementen zijn verkrijgbaar in tabletten, capsules en ook in vloeibare vorm. Welk glucosamine product het best bij je past is helaas niet te zeggen, omdat het vaak een kwestie van uitproberen is. Alhoewel er wel enkele producten zijn die vaker als goedwerkend ervaren worden. Zoals bijvoorbeeld Glucomotion en ook de glucosamine producten van de Groene Os. Maar er zijn in deze vele andere merken te koop zoals Lucovitaal, Orthica, NOW en Lamberts.

Meestal is een dagdosering van 1500 mg glucosamine en 1200 mg chondroïtine voldoende.

Gelatinaat of gelatine

Ook gelatinaat kan bijdragen tot het behoud van soepele gewrichten en veerkrachtig kraakbeen. Een voorbeeld hiervan is Mariandl Classic Gelatinaat. Gelatinaat bestaat voor een groot deel uit collageenhydrolysaat, dat ketens met aminozuren bevat. Deze aminozurenketen correspondeert met die van het kraakbeen in de gewrichten en zorgt om die reden voor de opbouw en onderhoud van kraakbeen. Simpel gelatinepoeder bevat eigenlijk dezelfde stoffen. Daarom kan ook het eten van meer gelatine een positief effect hebben op de gewrichten.

Hyaluronzuur

Hyaluronzuur is van nature aanwezig in ons bindweefsel en in de gewrichtsvloeistof, dat de functie heeft om gewrichten te smeren. De fabrikant van Gesucol legt uit: "Hyaluronzuur valt onder de groep glycosaminoglycanen, die op hun beurt, wanneer gebonden aan eiwitten, behoren tot de proteoglycanen. Deze stoffen hebben door hun negatieve lading een wateraantrekkende functie, zodat de huid in zijn volume kan toe nemen en in de gewrichten zorgen deze proteoglycanen voor een schokdempende werking." Hierdoor vormt zich als het ware een extra laagje in de vorm van een soort vervangend kraakbeen tussen de gewrichten. Hyaluronzuur is bovendien ook betrokken bij het verloop van ontstekingen in gewrichten. Hyaluronzuur kan door artsen worden ingespoten in het gewricht of in de bloedbaan, maar het bestaat ook in de vorm van supplementen.

Ontstekingsremmers

In plaats van het slikken van NSAID's, zijn er ook meer natuurlijke ontstekingsremmers die de gevolgen van artritis kunnen verminderen. Zonder negatieve effecten op onder andere de maag.

Kurkuma

Kurcuma longa werkt tegen ochtendstijfheid en zwelling van gewrichten. Kurkuma werkt ontstekingsremmend en is tevens ook een antioxidant. Kurcuma neutraliseert bij artrose en artritis diverse bindweefsel-afbrekende enzymen, waardoor het bindweefsel gezonder en sterker blijft. Het beste kan je kurkuma innemen met zwarte peper, zodat de stof beter kan worden opgenomen in het lichaam.

Kapparest van Biotics is een voorbeeld van een supplement dat meerdere ontstekingsremmers op natuurlijke basis combineert. Zo bevat het kurkuma, maar ook gember, rozemarijn en boswellia.

Harpagophytum

Harpagophytum, ook wel duivelsklauw genoemd, bevat ontstekingsremmende en pijnstillende eigenschappen. Dit kruid kan ook zorgen voor vermindering van de neerslag van urinezuren in het bloed, hetgeen vooral fijn is voor mensen die last hebben van jicht. Het is alleen de wortel van deze plant die voor deze eigenschappen kan zorgen. Atrosan van A. Vogel is een voorbeeld van een supplement dat harpagophytum bevat.

Boswellia

Boswellia is een ander kruid met ontstekingsremmende werking. Het heeft daarnaast ook een lichte pijnstillende werking. Om de opname ervan te bevorderen kan je boswellia het best innemen met wat vet of met een olie.

Omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren, zoals bijvoorbeeld in lijnzaadolie, krillolie en visolie, staan bekend om hun ontstekingsremmende werking. Omega 6-vetzuren werken bij teveel inname juist ontstekingsbevorderend. Vette vis zoals haring en makreel maar ook vlees van grasetende dieren bevatten veel omega 3-vetzuren.

Lees verder

© 2014 - 2017 Zonne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Homeopathie bij artroseHomeopathie bij artroseArtrose is een aandoening aan het gewricht die vaak pas voor komt als er een gevorderde leeftijd is bereikt. De aandoeni…
Gewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandelingGewrichtspijn komt vrij veel voor bij mensen en zorgt voor heel veel ongemak. Ernstige gewrichtspijn kan de kwaliteit va…
Artrose: kwaliteit kraakbeen vermindertArtrose: kwaliteit kraakbeen vermindertWanneer iemand artrose heeft dan is er sprake van achteruitgang van de kwaliteit van het kraakbeen. Kraakbeen is een dun…
Aandoeningen: gewrichtsklachtenBij klachten aan de gewrichten staan pijnklachten meestal op de voorgrond. Verder wordt er ook vaak bewegingsbeperking,…
Bronnen en referenties
  • http://www.veelgezonder.nl

Reageer op het artikel "Supplementen voor gewrichtspijn/artrose"

Reactie

Joyce, 12-04-2017 12:37 #1
Heb last van flinke artrose in de knieën, welke supplementen kan ik gebruiken? Reactie infoteur, 12-04-2017
In het artikel worden diverse supplementen genoemd, de keuze is aan u. Natuurlijk hoeft u ze niet allemaal te gebruiken. Begin eens met een goed glucosamine supplement bijvoorbeeld en kijk of dat wat voor u doet (het supplement heeft wel enige weken nodig om goed te gaan werken). Een aantal mensen zijn erg tevreden over Vitalize glucomotion om een voorbeeld te noemen, maar andere merken kunnen ook goed zijn.

Infoteur: Zonne
Laatste update: 08-08-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Natuurlijk medicijn
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!