InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Godotsyndroom: dementie, continu angst, obsessie en psychose

Godotsyndroom: dementie, continu angst, obsessie en psychose

Godotsyndroom: dementie, continu angst, obsessie en psychose Door onwetendheid en verlies van geheugencapaciteit kan het voorkomen dat de ouder wordende persoon veel spanningen en angsten heeft. Dit wordt veroorzaakt door continue psychische druk voortvloeiend uit het besef dat men geen antwoord krijgt omdat men telkens het antwoord vergeet. Het komt veel voor in het geval van dementerenden. Wat houdt het Godotsyndroom in en wat is de invloed daarvan op de psychische gesteldheid?

Godotsyndroom

Wat houdt het Godotsyndroom in?

Niemand weet exact wat er in de toekomst gebeurt, echter normaal vragen we daar naar. Standaard zullen we een antwoord krijgen, zodat we daarmee ons eigen oordeel kunnen vellen. Sommige aandoeningen zorgen ervoor dat we één en ander niet kunnen onthouden, waardoor de vraag open blijft staan. Het zorgt ervoor dat de persoon aanhoudende angsten kan blijven houden met als gevolg dat er ernstige psychische druk op die persoon ontstaat. Het kan ingrijpende gevolgen voor die persoon en de omgeving hebben.

Invloed onbeantwoorde vraag

Indien de persoon weet dat men ziek is maar antwoorden niet kan onthouden, dan zal de vraag altijd open blijven staan. Denk aan het voordoen van dementie of Alzheimer. De persoon kan onlangs opgetreden gebeurtenissen of net ontmoette personen niet onthouden. Als men weet dat men ziek is dan wil men ook een antwoord krijgen op vragen over het beloop van de ziekte. Omdat men gekregen antwoorden per direct kan vergeten, zal dus de vraag voor de vergeetachtige persoon altijd onbeantwoord blijven. Let wel die vragen kunnen over de ziekte gaan, maar ook over andere aspecten van het leven.

Obsessie

De gedachte zal blijven aanhouden en dat houdt in dat het een obsessie wordt. De vergeten antwoorden leiden weer tot de aanhoudende vraag, hoe het in de toekomst zal komen. Het zal daarbij steeds vaker voorkomen en met meer intense emoties. Het handelen van de persoon kan daarbij ook worden aangetast, waarbij men soms vreemde onverwachte stappen onderneemt. De vraag of iemand nog komt, kan worden vertaald naar een dwaaltocht op zoek naar die ander. Oftewel men kan zomaar verdwenen zijn, terwijl de persoon feitelijk continu in de vertrouwde omgeving moet zijn.

Psychische belasting

Het aanhoudend hebben van vragen, angsten en spanningen heeft een ingrijpend effect op de geest van de mens. Verwardheid, afnemend vertrouwen in de omgeving, agressiviteit en psychotische aanvallen kunnen de overhand nemen of geregeld voorkomen. Het is vergelijkbaar met het continu moeten malen omtrent een gedachte, terwijl men er niet uitkomt. Een vicieuze cirkel is bereikt, waarbij de geestelijke gesteldheid steeds negatief wordt belast.

Problemen met omgeving

Altijd vragen en antwoord moeten geven zal veel overlast veroorzaken. Omdat de spanningen toenemen, kan het tot veel frictie en emotionele druk leiden. Dit vraagt uiteraard veel van de familie, partner, kinderen en kennissen. Zowel de dementerende als de omgeving kunnen daardoor snel kwaad worden, terwijl de patiënt er zelf niets aan kan doen. De vraag kan niet worden beantwoord, waardoor angsten, psychische stress blijvend zijn. Die omstandigheid kan vergaande gevolgen hebben voor de omgeving en de onderlinge relatie.

Alleenstaande angststoornis

Naast het geregeld voorkomende syndroom bij dementerende kan het ook als een eigen ontwikkelde stoornis voordoen. Dat houdt in dat de persoon angsten heeft, welke tot een obsessie kunnen groeien. In dat geval zal men het antwoord mogelijk niet vergeten, echter als nietsbetekenend aan de kant schuiven. Daardoor blijft de angst bestaan, waardoor het syndroom in toenemende mate aanhoudt.

Behandeling

In het geval van aan dementie of Alzheimer gerelateerde Godotsyndroom kan de persoon niet worden geholpen. Dementie of Alzheimer vormen het grote probleem en daar zal de behandeling op gericht zijn. Vaak zullen antipsychotica en antidepressiva uitkomst bieden, waardoor de persoon rustig wordt. Daarnaast dient de omgeving altijd rustig te blijven en dient boosheid te worden vermeden. Heeft u een naaste met dementie gecombineerd met het syndroom laat u dan goed informeren hoe u hiermee kunt omgaan. Gaat het om een alleenstaande angststoornis dan kan mogelijk psychiatrische hulp uitkomst bieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Angststoornis: godotsyndroomAngststoornis: godotsyndroomHet godotsyndroom is een angststoornis waarbij iemand zich ernstige zorgen maakt om de nabije toekomst en er steeds maar…
Dementie: Behandelingen en medicijnenDementie: Behandelingen en medicijnenEr bestaan helaas nog geen medicijnen die de ziekte dementie kunnen genezen. Er bestaan wel medicijnen die het dementeri…
Dementie: oorzaken, verschijnselen, risicofactorenDementie: oorzaken, verschijnselen, risicofactorenDementie komt vooral voor bij mensen met een leeftijd van boven de 65, maar kan zich ook al op jongere leeftijd openbare…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rkirbycom, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Godotsyndroom
  • http://users.telenet.be/kiddies/godot.htm

Reageer op het artikel "Godotsyndroom: dementie, continu angst, obsessie en psychose"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Alzheimer
Medische informatie…
Schrijf mee!